Bygget går framåt och det börjar bli dags att fundera på ventilation. Det blir ett FTX-aggregat.

Har sett att det finns aggregat med 5 anslutningar, den femte ansluter man till imkanalen från köksfläkten, förlåt kåpan. Fläkten sitter ju då i aggregatet. Denna luft ska tydligen gå rakt igenom aggregatet utan att värmeväxlas. Fördelen är att det blir ett rör färre att dra upp på taket.

Frågor:
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Lukt i tilluft?
Inspektionsplikt på FTX-aggregatet?
Är det en bra idé att ansluta imkanalen till FTX-aggregatet?


240 kvm, 2 plan, ytjordvärme.

http://nytthus.blogg.se
 
Snailman
jag har ett ftx aggregat från -90 som har imkanalen ansluten till sig, när man steker ska man vrida på ett vred så luften går direkt ut istället (annars går den genom värmeväxlaren)

Denna konstruktion är en av många anledningar till att jag tänker bygga nytt, när jag köpte huset var det svart av fett inne i detta skåp. (under mina 10 år så syns i princip ingenting)

I kommande hus kommer inte ftx (jag gillar ftx) att ha någon som helst fysisk direktkontakt med imkanalen Hoppas detta svar är tydligt nog:D

Jag kommer heller inte att någonsin, igen, vilja ha själva ftx aggregatet ovanför spisen. och inte på vinden, tänker satsa på en modell man kan ha i tvättrummet, och det ska vara automatisk omkoppling mellan sommar och vinterläge (omkoppling kan på våren även tänkas ske mellan dag /natt)
 
Bra svar. Tvättstugan ser ut att bli mitt förstahandsval också. Får se vad ventilationsfirman säger i veckan.

Fler som har erfarenhet av imkanal och FTX?
 
Finns det någon bra anledning till att dra imkanalen till FTX?
Enda anledningen till att det görs/gjordes är/var väl för att det blir billigare och inte rymdes mer än ett aggregat ovanför spisen?
Att börja dra imkanal från köket till tvättstugan för att slippa en huv på taket låter ju tokigt...

(Vi har vår FTX i tvättstugan och att dra imkanalen dit har inte ens funnits i våra tankar).
 
hej BRAND KLASS RENSPLIKT .Det kanske säger en del. Verkningsgrad blir inte bättre. Mvh knut v hage
 
Jesca_j skrev:
Finns det någon bra anledning till att dra imkanalen till FTX?
Enda anledningen till att det görs/gjordes är/var väl för att det blir billigare och inte rymdes mer än ett aggregat ovanför spisen?
Att börja dra imkanal från köket till tvättstugan för att slippa en huv på taket låter ju tokigt...

(Vi har vår FTX i tvättstugan och att dra imkanalen dit har inte ens funnits i våra tankar).
Endel FTX kan ju ersätta den luft som sugs ut genom kåpan (som man har istället för fläkt om man ansluter till FTX) med mer tilluft då kåpan är forcerad. Men det finns egentligen ingen anledning om du har ett bra fungerande system idag.

En annan aspekt är ju att om nått i FTXen går sönder har du fortfarnade spisfläkten kvar i drift, den är inte trevlig att vara utan när man lagar mat som bekant :D

Personligen föredrar jag en FTX på vind eller i tvättstuga före en spishyllefläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.