Hej alla kloka
Har köpt mitt första hus och vill ta ner ett par väggar. Går det att utläsa från dessa ganska sparsamma ritningar om dessa har en bärande funktion? Min gissning är att de behöver avväxlas, och jag kommer ta hjälp av snickare att ta ner dem men vill ha så mycket kunskap och kött på benen jag kan innan jag kontaktar snickaren. All hjälp uppskattas.

Har markerat de väggar jag vill ta ner i rött (en på ovanvåningen och en på ovanvåningen). Notera att det även är en pdf bifogad som visar huset från sidan och inkluderar detaljer kring takstolarna.

Tack på förhand!
 
  • Arkitektritningar av husets planlösning och sektion, markerat sovrum, skala 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett husplan med markeringar och dimensioner; inkluderar våningsplan och fasadvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Väggen som du vill ta bort uppe på den inredda vinden är troligen inte bärande utan där är det väggarna mot kattvindarna som är bärande.

På entréplanet kan väggen du vill ta bort vara bärande eller stabiliserande, särskilt som man redan har tagit bort minst en vägg på det våningsplanet. En stabiliserande vägg behövs för att ytterväggarna inte ska vika sig utåt.

Det är en byggkonstruktör du behöver anlita för att få reda på vad du kan göra och på vilket sätt det kan göras. Snickare har inte tillräckligt med utbildning i hållfasthetslära och annat som behövs i det här sammanhanget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Väggen som du vill ta bort uppe på den inredda vinden är troligen inte bärande utan där är det väggarna mot kattvindarna som är bärande.

På entréplanet kan väggen du vill ta bort vara bärande eller stabiliserande, särskilt som man redan har tagit bort minst en vägg på det våningsplanet. En stabiliserande vägg behövs för att ytterväggarna inte ska vika sig utåt.

Det är en byggkonstruktör du behöver anlita för att få reda på vad du kan göra och på vilket sätt det kan göras. Snickare har inte tillräckligt med utbildning i hållfasthetslära och annat som behövs i det här sammanhanget.
Stort tack för detta. Intressant ang ovanvåningen, låter ju fullt rimligt när jag tänker på det då det inte egentligen borde ligga någon vikt på den iom snedtaket.

Ang entréplan, ingen vägg är sen tidigare borttagen, dessa ritningarna är sen huset byggdes 1994 så det har aldrig varit någon vägg på motsatt sida, dock är det en balk i taket där. Menar du på att de inte skulle gå att plocka bort väggen eftersom det då inte finns någon vägg på nedre plan? Alltså att de inte skulle gå att avväxla den? Ursäkta om jag missförstod,

Ska börja söka efter en byggkonstruktör då, vet du om dessa finns i register någonstans för att kunna hitta någon pålitlig eller gäller detta att höra sig för lokalt främst?

Tack igen!
 
Redigerat:
BirgitS
Y Yowsa skrev:
Ang entréplan, ingen vägg är sen tidigare borttagen, dessa ritningarna är sen huset byggdes 1994 så det har aldrig varit någon vägg på motsatt sida, dock är det en balk i taket där. Menar du på att de inte skulle gå att plocka bort väggen eftersom det då inte finns någon vägg på nedre plan? Alltså att de inte skulle gå att avväxla den? Ursäkta om jag missförstod,
Så huset är så nytt. Jag trodde det var från ung. 40-talet och att ritningarna var från någon ombyggnad eftersom de är i två färger och det var väldigt ovanligt med så små hus med källare på 90-talet.

Balken visar att det behövs balkar/väggar i den riktningen genom hela huset. Om det behövs en stabiliserande vägg så kan det ofta räcka med några dm närmast ytterväggen, men det är ju något som konstruktören kan avgöra. Godkänd bygganmälan behövs innan arbetet påbörjas.

Man kan söka på www.sbr.se men höra sig för lokalt är ju alltid bäst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så huset är så nytt. Jag trodde det var från ung. 40-talet och att ritningarna var från någon ombyggnad eftersom de är i två färger och det var väldigt ovanligt med så små hus med källare på 90-talet.

Balken visar att det behövs balkar/väggar i den riktningen genom hela huset. Om det behövs en stabiliserande vägg så kan det ofta räcka med några dm närmast ytterväggen, men det är ju något som konstruktören kan avgöra. Godkänd bygganmälan behövs innan arbetet påbörjas.

Man kan söka på www.sbr.se men höra sig för lokalt är ju alltid bäst.
Toppen tack för hjälpen! Tror att ritningarna är lite sådär då det ligger utanför detaljplanerat område, detta var iaf allt som fanns att hämta ut tyvärr (utöver tomtritningar etc).
 
Sektionsritningen visar att inga väggar är bärande. Övervåningen är som sagt inget problem, men på bottenvåningen skulle jag inte chansa, tror precis som Birgit att den kan ha en funktion trots att den inte finns med på ritningen.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.