Jag vet inte om jag är i rätt forumdel, hittade inget som kändes helt rätt.

Tog hand om ett dött päronträd förra sommaren. Lyckades ta vara på stammen och såga upp i "plank"

Spännde ihop allt och målade ändträ efter sågande och har legat lätt täckta i spänn under luftig presenning utomhus sen dess.

ett tag sen jag kollade till det men har sett ok ut de gånger jag kollat.

Hur tar jag hand om det nu? Är det läge att plocka isär/släppa pressen på planken? Ska (kan) jag hyvla nu eller bör det göras i samband med användning? Sågade på frihand med motorsåg så är långt ifrån perfekt rakt.
Kan jag ta in virket?
Skulle vilja "slutföra" projektet så långt det går utan att öka risken att det blir ved av alltihop.
 
K
Vad har du för fukthalt i virket nu?
 
Jag skulle ha hyvlat och sen lagt det i press innomhus igen.

/ATW
 
Jag vet tyvärr inte aktuell fukthalt, som det såg ut igår och har sett ut till och från senaste tiden är den säkert avsevärt högre än den var i slutet av juni.

Hyvla och lägga in kanske är bra. Eller i alla fall plocka bort mellanläggen och lägga in i press inne? Så har man alla dörrar öppna att forma virket när det behövs.
 
K
Kommer sannolikt slå sig mer när det kommer in, så frågan är om du kommer ”förlora” mer virke på att behöva hyvla två gånger eller bara en gång om du lägger in det som det är. Kan nog bara du svara på.
Upp till 3 säsonger utomhus och en inomhus har jag hört i andra forum. Men är väl som med de flesta tumregler, gäller ibland men inte alltid…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.