Av en slump mätte jag ena eluttaget igår och det visade 120v. Började mäta fler uttag på olika ställen av huset och det visade 120v. Testade att mäta proppskåpet (bottenplattan+jord) och det visade också 120v 🤔 gjorde samma på huvudsäkringarna och det är 120v där också. Gick ner idag och mätte två uttag, då hade jag 230v. 2 minuter senare så var det återigen 120v. Känns rent spontant som är något är fel med matningen in till huset (Vattenfalls elskåp) eller vad tycker ni? Sitter just nu i kö till Vattenfall och det är bli ett heldagsprojekt
 
  • Hand håller spänningsprovare mot vägguttag; lysdioder indikerar strömnivå; elinstallationer; säkerhetskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk spänningstestare används på en vägguttag, visar spänning, kablar och takrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Den där visar ju inte direkt exakt spänning...
 
Mät med ett riktigt instrument. Det där säger inget.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Som sagt mät med ett bättre instrument. Men vad är anledningen till att du började mäta, upplever du några problem med anläggningen? Det kan ju vara bra att veta så du kan få relevanta råd om hur du bör gå vidare.
 
Och vad tycker ni jag ska mäta med?
dof dof skrev:
Som sagt mät med ett bättre instrument. Men vad är anledningen till att du började mäta, upplever du några problem med anläggningen? Det kan ju vara bra att veta så du kan få relevanta råd om hur du bör gå vidare.
L2 på elmätaren blinkar till och från. Kollat alla huvudsäkringar och de är hela så funderar på om det är något fel in i huset
 
En multimeter kan du mäta spänningen med. Spänningsprovaren du använder visar bara om spänningen är över 6,12,24,50,12,230 eller 400 volt. Ligger du på 229V ska 230V lampan teoretiskt sett inte lysa men du har ju ändå fullt godkänd spänning i uttaget.

Hade du har neråt 120V bara hade du haft stora problem med apparaterna i hushållet.

En FÖRDEL med ditt instrument (om det är ett OK sådant) är att det lyser även om det inte har ett fungerande batteri.
 
Om L2 blinkar och det inte är något fel på huvudsäkring L2 så kan det vara problem i kabelskåpet vid gatan eller i transformatorstationen som brukar stå några kvarter bort. Inte bra att det just blinkar.
 
J Josth skrev:
Om L2 blinkar och det inte är något fel på huvudsäkring L2 så kan det vara problem i kabelskåpet vid gatan eller i transformatorstationen som brukar stå några kvarter bort. Inte bra att det just blinkar.
Ja det är lite det jag också tänker på. Samtalet till Vattenfall bröts efter ca 1 timme i kö😡
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ska du prata med dem måste du ju veta vilken spänning du har för att kunna ge någon vettig information.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Men märker du av något fel eller är det bara att L2 blinkar på elmätaren?
 
Det borde också gå att göra en felanmälan via Vattenfall Eldistribution hemsida. L2 ska inte blinka på elmätaren. Något är inte som det ska men kan vara någon annanstans i elnätet.
 
Som sagt det låter ju som något är fel (blinkande L2). Men din mätning litar jag inte på. OM det skulle vara så kraftig underspänning borde det märkas på lampor, apparater som inte vill gå osv.

Spontant gissar jag på dåliga batterier i ditt instrument, Andra dagen hade batterierna hämtat sig lite, men gick ned igen efter ett par minuter. Det är visserligen vanligare att mätinstrument visar för hög spänning om batterierna är dåliga.
 
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En multimeter kan du mäta spänningen med. Spänningsprovaren du använder visar bara om spänningen är över 6,12,24,50,12,230 eller 400 volt. Ligger du på 229V ska 230V lampan teoretiskt sett inte lysa men du har ju ändå fullt godkänd spänning i uttaget.

Hade du har neråt 120V bara hade du haft stora problem med apparaterna i hushållet.

En FÖRDEL med ditt instrument (om det är ett OK sådant) är att det lyser även om det inte har ett fungerande batteri.
Så känslig tror jag inte den är. Den är gjord enligt Europa 61010 standard. Har dock inte tillgång till den standarden för att se vad toleranserna är. Hittar inget i bruksanvisningen heller (testboy 40 plus) men nog bör det vara inom ett visst procentuellt spänningsområde.
Men håller med om att det hade varit intressant att se vad en provare som visar mer exakt säger.
 
Multimeter visade 230v så troligtvis dåligt batteri i spänningsprovaren. Gjort en felanmälan till Vattenfall om blinkande L2 så får vi se vad som händer
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Låter som en gammal ISKRA elmätare som sitter i elskåpet.

Brukar vara knas med matningen in, eller att mätaren inte har korrekta värden.

Så troligtvis får du en ny elmätare då dessa ändå skall bytas innan 2025, med nackdelen att du eventuellt får dyrare elräkning om det senare är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.