Hejsan..

Jag har ett 100 gammalt hus, där det finns en respektgivande öppenspis på nedervåningen, den är ca 2x2 meter. I denna har någon tidigare ägare installerat en "stor" insats för att få lite effektivare förbränning... detta funkar jättebra, men det är väl inte det vackraste, insatsen ser väldigt missplacerad ut...

Har funderat på att plocka ut insatsen, men det blir ju inte så effektivt då tyvärr..


Skulle väldigt gärna ha lite tips på vad jag skulle kunna göra för att få det vackrare och effektivt...
 
  • Inomhus 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Vilken maffig spis du har där. I ditt fall skulle jag knacka bort halva spisen och mura in inssatsen. Lite jobb men men... finns säkert olika åsikter om det..
 
Jo det finns ju en del möjligheter...

Att knacka bort den är jag inte sugen på, huset e tillräckligt stort så jag behöver inte mer yta...

Skulle helst vilja öppna upp den som sagt, vad jag sitter och funderar på, skulle man inte kunna mura/bygga en egen jätte "insats" och sätta ett par härdade glasskivor mot rummet! och kanske mura upp ett par fack dör man kan sluttorka veden?

skulle helst vilja att det blir nått sån't här (lite photoshop fuskande)



någon som har gjort nått sånt!?
 
  • Inomhus 002 - Tillfixad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DiLo
  • Laddar…
Själv hade jag i alla fall kastat ut insatsen och använt spisen som öppen spis...Fast det är klart om insatsen är viktig för uppvärmningen så går ju inte det.
 
Hemmakatten
Som sagt, måste du använda öppna spisen för uppvärmning? Jag skulle också ta bort insatsen.

Vi har själva en nymurad öppen spis utan insats eller annat. Spisen är ren lyx, men det är balsam för själen att se elden, höra sprakandet och känna doften. Vi eldar varje dag, ibland hela dagarna. Strålningsvärmen gör att rummet den står i blir varmare, men inte fler rum. Murstocken blir dock lite ljummen och håller sig så många timmar efter eldandet. Skulle aldrig vilja ha en insats i den spisen. Däremot har vi en murad spis i sjöboden som har en insats, men den spisen är till för att värma upp hela sjöboden.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Nä jag tycker att det ser för taskigt ut jag oxå... så jag skulle bli överlycklig ifall man kan plocka bort den på ett tillfredställande sätt... vi använder bara spisen som mysfaktor (fast det är klart att det är skönt med lite extra värme ibland, speciellt i dessa energidyra tider)

Hur blir det med styrning av drag och liknande? tidigare så har det funnits ett spjäll i skorstenen, men detta är bortaget (förmodligen i samband med installation av insatsen) behöver jag montera ett sådant!?

Någon som sitter på bra iformation om hur man får en öppen spis att fungera tillfredställande? har försått att det bla beror på skorstenens längd och säkert en massa andra faktorer också...
 
låter ju bättre och bättre det här...

nu har jag två, eller kanske tre alternativ...

1. Konvertera till en öppen spis
2. Som ovan, men bygga ett gäng "fasta spiskråkor" som inte syns så mycket...
3. bygga om hela spisen genom att mura in insatsen i mitten, samt mura upp två stora vedfack bredvid insatsen...

är nog dags o prata med en sotare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.