Hej!

Vi har ett hus från 1979 som har originalfönster kvar. De är i bra skick efter vad jag kan se så de får sitta kvar tills vidare, dock är bruna fönster inte vad jag önskar mig så jag har börjat måla om dem. Det är treglasfönster, när man öppnar upp dem så man kommer åt mellan glasen så sitter (eller satt) det en isolering mellan fönsterdelarna som ser ut som tunn skumgummi ungefär, och den faller sönder till damm när man tar i den. Den tänkte jag byta ut - men jag hittar inget lämpligt att sätta där. Jag provade med tunn P-list, men den känns ändå för tjock, jag får knappt ihop fönstret efteråt.

Nån som har tips på vad man ska ha för tätning där och var man köper det?
 
E ecceman skrev:
Hej!

Vi har ett hus från 1979 som har originalfönster kvar. De är i bra skick efter vad jag kan se så de får sitta kvar tills vidare, dock är bruna fönster inte vad jag önskar mig så jag har börjat måla om dem. Det är treglasfönster, när man öppnar upp dem så man kommer åt mellan glasen så sitter (eller satt) det en isolering mellan fönsterdelarna som ser ut som tunn skumgummi ungefär, och den faller sönder till damm när man tar i den. Den tänkte jag byta ut - men jag hittar inget lämpligt att sätta där. Jag provade med tunn P-list, men den känns ändå för tjock, jag får knappt ihop fönstret efteråt.

Nån som har tips på vad man ska ha för tätning där och var man köper det?
Kolla med en glasmästare om de har någon passande list eller kanske kör med silikon eller liknande.
 
Det är nog en dammtätningslist. De har en livslängd på ett par år egentligen men det är ingen som sköter dem så ofta vad jag vet... När jag bodde i lägenhet med äldre fönster som var dragiga så fick jag till slut ett par rullar sånt som jag satte upp själv för att slippa vänta veckor på fastighetsskötaren skulle ha tid... Jag hade lite över så jag tätade ett par fönster häromåret och de har redan smulats sönder av älder. Tror det är mjukgöringsmedlet i plasten som går ur?
 

Bästa svaret

Observera att OM du skall ha en list där så skall det vara en dammtätningslist. Det får inte vara tätt. Luft måste kunna cirkulera i mellanrummet, annars blir där kondens och rötskador på träet.

En vanlig tätningslist är tät, och skall täta mellan fönstret och fönsterkarmen. Där skall det vara tätt.
 
  • Gilla
ecceman och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Observera att OM du skall ha en list där så skall det vara en dammtätningslist. Det får inte vara tätt. Luft måste kunna cirkulera i mellanrummet, annars blir där kondens och rötskador på träet.

En vanlig tätningslist är tät, och skall täta mellan fönstret och fönsterkarmen. Där skall det vara tätt.
OK, så hette det! Tackar. Provar med denna: https://www.clasohlson.com/se/Dammtatningslist-vit,-1–5-mm/p/34-318
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.