Hej,

Har en 9 år gammal Gardena Ri50 som börjat strula. Indikatorlampan blinkar till och från blått. Ibland fast grönt sken. När jag mäter motsåndet får jag knappt 4Ohm på hela slingan. Mäter jag mellan guide och höger och vänster får jag lite mindre, ca 3 Ohm. Tycker detta tyder på att slinga och guide är OK. Kan det vara kortet ? Har kollat anslutningen på baksidan och de ser OK ut. Hoppas någon expert kan komma med ett bra tips.
 
Resistansvärden är rimliga, så när du mäter är slingorna hela.
Antar att klipparen stannar när lampan lyser med blått sken?

Sannolikt är det glapp någonstans i installationen/slingorna.
Kolla skarven där guide är ansluten, ev.. byt i förebyggande syfte.
Flytta snabbkontakterna på beg. och guidekabeln så de kläms fast på ny koppar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Resistansvärden är rimliga, så när du mäter är slingorna hela.
Antar att klipparen stannar när lampan lyser med blått sken?

Sannolikt är det glapp någonstans i installationen/slingorna.
Kolla skarven där guide är ansluten, ev.. byt i förebyggande syfte.
Flytta snabbkontakterna på beg. och guidekabeln så de kläms fast på ny koppar.
Tack för tipset. Jag provar detta i helgen och återkommer !
 
  • Gilla
RutigaRutger
  • Laddar…
40 ohm låter som du snart har ett avbrott.
Dvs kabeln är troligen skadad och börjat oxidera sönder men är inte helt av än...
Om du lägger upp hur lång slinga du har och vilken tråd (resistans per meter)

Ett tips är att låna ett elstängselagg och på så vis höra var det smäller i marken
 
B Bob73 skrev:
Hej,

Har en 9 år gammal Gardena Ri50 som börjat strula. Indikatorlampan blinkar till och från blått. Ibland fast grönt sken. När jag mäter motsåndet får jag knappt 4Ohm på hela slingan. Mäter jag mellan guide och höger och vänster får jag lite mindre, ca 3 Ohm. Tycker detta tyder på att slinga och guide är OK. Kan det vara kortet ? Har kollat anslutningen på baksidan och de ser OK ut. Hoppas någon expert kan komma med ett bra tips.
Har du provat att byta kontakterna som man ansluter slingorna med mot laddningsstationen?
Lätt att de blir korrosion på kontakterna, med följd att det blir dålig anslutning.
 
A Alexn72 skrev:
40 ohm låter som du snart har ett avbrott.
Dvs kabeln är troligen skadad och börjat oxidera sönder men är inte helt av än...
Om du lägger upp hur lång slinga du har och vilken tråd (resistans per meter)

Ett tips är att låna ett elstängselagg och på så vis höra var det smäller i marken
Jag var nog lite otydlig. Jag mäter 4 Ohm på begränsingskabeln och lite mindre mellan guide och höger/vänster
 
M mattoys skrev:
Har du provat att byta kontakterna som man ansluter slingorna med mot laddningsstationen?
Lätt att de blir korrosion på kontakterna, med följd att det blir dålig anslutning.
Skall prova detta oxså. Har dock öppnat kontakterna och slipat blecken. Även tryckt till blecken så att det skall vara bra kontakt.
 
B Bob73 skrev:
Skall prova detta oxså. Har dock öppnat kontakterna och slipat blecken. Även tryckt till blecken så att det skall vara bra kontakt.
Man kan även behöva byta kontakterna då det kan bli dålig kontakt mellan kabel och kontakt. Det har jag behövt göra.
 
M mattoys skrev:
Man kan även behöva byta kontakterna då det kan bli dålig kontakt mellan kabel och kontakt. Det har jag behövt göra.
Lägger det till att göra listan i helgen. Tack !
 
Jag har tryckt om mina kontakter, efter alla dockningar så har den skurit av där den ansluter till slingan.
Borde nog krimpa på en riktig kabelsko istället. 🤔
 
B Bob73 skrev:
Jag var nog lite otydlig. Jag mäter 4 Ohm på begränsingskabeln och lite mindre mellan guide och höger/vänster
... Vad en nolla kan ställa till det😅( Eller avsaknaden av den)
Ja då kan du bortse från mitt inlägg

Då är frågan hur anslutningen ser ut.
Ett annat tips är att alltid "försluta" kabelns kontakt med någon lämplig smörja. Det förhindrar tråkigheter.
 
Gjort om kopplingarna till laddstationen, men laddstationen blinkar som i filmen. Jag kollade även expertmenyn och vad jag kan se signalen OK ut. Någon som har en klok tanke kring detta ?
 
  • Blått föremål med text, nedgrävt i mörk jord, två röda objekt till sidan. Bilden är upp och ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå etikett med text, upsidedown, mörk bakgrund, oklart objekt, möjligt elektroniskt batteri eller testare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt blink är eco-läget, utgår från att du har kollat detta!?
Mät spänningen från trafon på laddblecken så att du har korrekt spänning där.
En trött trafo kan ställa till med problem.
 
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
E etompau skrev:
Grönt blink är eco-läget, utgår från att du har kollat detta!?
Mät spänningen från trafon på laddblecken så att du har korrekt spänning där.
En trött trafo kan ställa till med problem.
Lampan hoppar mellan blå blink och fast grönt. Kollade matningen och där har jag 21.4V. Har iofs tidigare haft strul med matningen. (kabelbrott) .. funderar på om det kan vara problemet trots allt.
 
Kanske ska du göra en testslinga inkl. guide på någon meter och se hur dioden beter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.