Jag har en dum fråga men vad är skillnaden mellan färgerna på kontakterna är det bara estetiskt ska jag köpa den färgen som är snyggast?

Har en dator jag ska korta ner strömkabeln som jag lärt mig heter IEC320 C13 TO C14. Så jag hitta dessa alternativ som kostar lika mycket på en skum kinesisk sida, så mejlade frågan till deras kundservice varav CEO svarade "take it easy". Fattar ingenting och tänkte måste fråga byggahus, min kabel idag är silvrig.
Tre svarta IEC-kontakter för audio, olika vinklar och belysning, branding "Viborg" synligt.
 
Ta det lugnt. Det har nog mest med korrosionsskydd att göra.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
namnbyte
Olika plätteringar ger olika bra kontakt/ledning. Men i verkligheten spelar det ingen större roll alls, normalt sett. Skillnaden är ofta försumbar i de flesta sammanhang.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag har en dum fråga men vad är skillnaden mellan färgerna på kontakterna är det bara estetiskt ska jag köpa den färgen som är snyggast?

Har en dator jag ska korta ner strömkabeln som jag lärt mig heter IEC320 C13 TO C14. Så jag hitta dessa alternativ som kostar lika mycket på en skum kinesisk sida, så mejlade frågan till deras kundservice varav CEO svarade "take it easy". Fattar ingenting och tänkte måste fråga byggahus, min kabel idag är silvrig.
[bild]
Jag vill bara förstå rätt, du vill korta ner en kabel till datorn, är det en kabel på bilderna eller ett ”intag” till en dator.

Sedan när jag googlar så är C13 C14 en typ av skarv kabel, är det vad du är ute efter?
 
Observera att kontakterna du visar på bilden duger inte att använda i ena änden på en kabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag har en dum fråga men vad är skillnaden mellan färgerna på kontakterna är det bara estetiskt ska jag köpa den färgen som är snyggast?

Har en dator jag ska korta ner strömkabeln som jag lärt mig heter IEC320 C13 TO C14. Så jag hitta dessa alternativ som kostar lika mycket på en skum kinesisk sida, så mejlade frågan till deras kundservice varav CEO svarade "take it easy". Fattar ingenting och tänkte måste fråga byggahus, min kabel idag är silvrig.
[bild]
Det där är chassidon. Det är väl kabel du söker? Schuko till IEC 13? Typ, https://www.dell.com/sv-se/shop/c2g...ström-kylnings-och-datacentrets-infrastruktur
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Observera att kontakterna du visar på bilden duger inte att använda i ena änden på en kabel.
K Kane skrev:
Det där är chassidon. Det är väl kabel du söker? Schuko till IEC 13? Typ, [länk]
Jag menar denna kabel som ligger inuti datorn som jag tänkte korta ner vid änden jag har rödmarkerat. Kommer det fungera med det jag länka?
Svart strömkabel med en rak kontakt och en vinklad kontakt; modern elektronikutrustningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika plätteringar ger olika bra kontakt/ledning. Men i verkligheten spelar det ingen större roll alls, normalt sett. Skillnaden är ofta försumbar i de flesta sammanhang.
Tack snälla då köper jag den silvriga som jag har idag och så lägger jag heatshrink för skydda kontakterna eftersom den saknar något skydd på baksidan :)?
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag menar denna kabel som ligger inuti datorn som jag tänkte korta ner vid änden jag har rödmarkerat. Kommer det fungera med det jag länka?
[bild]


Tack snälla då köper jag den silvriga som jag har idag och så lägger jag heatshrink för skydda kontakterna eftersom den saknar något skydd på baksidan :)?
OK, det är en intern kabel i datorn du skall korta alltså genom att byta chassidonet. Sök på "apparatintag C14" så kan du hitta det i Sverige.
 
Olika material har olika resistivitet. Hur mycket motstånd materialet utgör för den elektriska strömmen.

Om det bara är ändrat material några millimeter ytterst på kontakten är det nog en estetisk detalj och inget annat. Kanske det är viktigt för vissa personer?
 
  • Tabell över metaller och legeringars densitet, smältpunkt, elektrisk resistivitet, konduktivitet och temperaturkoefficient vid 15°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Olika material har olika resistivitet. Hur mycket motstånd materialet utgör för den elektriska strömmen.

Om det bara är ändrat material några millimeter ytterst på kontakten är det nog en estetisk detalj och inget annat. Kanske det är viktigt för vissa personer?
Fast nu är det nog kontaktresistansen som är eventuellt är intressant här. Guld oxiderar inte som koppar gör. Men det är inte homogent guld i kontakterna, utan de är pläterade med guld.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jo jag vet att det nog bara är pläterat längst ut. Inte genomgående.Tänkte om det kan ha att göra med tålighet mot gnistor eller minskande av sådana vid slutning av krets. Kan det vara något sådant?
 
Jösses.. sluta nu.. köp den billigaste. Den där plätteringen i ädelmetall på den matning kommer inte påverka prestandan på din utrustning någonting.. alls.. överhuvudtaget. 😅

Kostar de lika, köp den du gillar.
 
  • Gilla
Ntek och 3 till
  • Laddar…
Och bara för att det är gult betyder inte att det måste vara guld.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle undvika "skum Kinesisk sida". Finns det ingen normal Svensk datorbutik som säljer det du vill ha?

Silver är väl det som leder bäst, men det oxiderar så därför har man guldpläterat i signalkontakter där du skickar signaler som kan störas.

I en starkströmsanläggning är det inte så kinkigt. Du har inga guldpläterade kontakter i en starkströmsanläggning. Där handlar det ju bara om att resistansen inte får bli så stor att det blir för varmt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.