Fyra av sex innerdörrar i vår lägenhet har börjat skärva den här sommaren. Problemet är sannolikt att de har utvidgat sig i pga luftfuktigheten. I tre fall snuddade dörrbladet vid karmen vid stängning och det löste jag genom att slipa och måla. (I ett fall hade det antagligen gått att lösa genom att rikta gångjärnet.) Nu har vi sovrumsdörren som knarrar så mycket att den väcker den som sover där. Knarrandet beror på att "gångjärnssidan" av dörren skaver mot karmen. Jag har slipat karmen och blivit kvitt knarret, men det återkom redan vid första färglagret. Jag gjorde om det och slipade till förbannelse så att alla lager färg var borta. Dörren blev tyst, men vid första målningen var eländet tillbaka. Så frågan är vad göra nu. Försöka rikta gångjärnen, börja hyvla karmen eller rent av försöka flytta på gångjärnen (vars skruvar är så övermålade att man knappt ser dem)?
Finns det färg att köpa som är så tunn att den inte tar plats? Kanske till och med färg som bara behöver målas i ett lager? Finns det gångjärnsriktare att köpa som är avsedda för innerdörrar? Jag har bara hittat sådana för ytterdörrar. Tacksam för alla tips och råd!
 
Genom att spraymåla med tunn färg så kan man få tunnt lager, men för att det ska bli heltäckande så behöver det vara tillräckligt tjockt lager.

Ja, det finns gångjärnsriktare för innedörrar, totalt sett så finns det minst fem olika storlekar på gångjärnsriktare.
Tre olika storlekar av öppna och ringnycklar placerade på trägolv. Verktyg för skruvande och mekaniskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den till vänster är för vissa innedörrar.
Den i mitten passar vissa innedörrar.

Vilken gångjärnsriktare man ska ha beror på vilket gångjärn det är.
 
  • Gilla
Henrikrso76 och 1 till
  • Laddar…
Kan ju även gå att skruva lite på eventuella karmskruvar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Hade provat justera karm/dörrblad. Funkar det ej så fram med rubanken och tagit bort några tiondelar.

Linoljefärg är tunn för övrigt!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Genom att spraymåla med tunn färg så kan man få tunnt lager, men för att det ska bli heltäckande så behöver det vara tillräckligt tjockt lager.

Ja, det finns gångjärnsriktare för innedörrar, totalt sett så finns det minst fem olika storlekar på gångjärnsriktare.
[bild]
Den till vänster är för vissa innedörrar.
Den i mitten passar vissa innedörrar.

Vilken gångjärnsriktare man ska ha beror på vilket gångjärn det är.
En jättedum fråga kanske: men var kan man köpa den vänstra på din bild? Jag hittar bara stora (>14 mm) när jag letar på nätet.
 
Tex Bolist, Byggmax, Bauhaus, XLbygg, Bygghemma.
 
H Henrikrso76 skrev:
Fyra av sex innerdörrar i vår lägenhet har börjat skärva den här sommaren. Problemet är sannolikt att de har utvidgat sig i pga luftfuktigheten. I tre fall snuddade dörrbladet vid karmen vid stängning och det löste jag genom att slipa och måla. (I ett fall hade det antagligen gått att lösa genom att rikta gångjärnet.) Nu har vi sovrumsdörren som knarrar så mycket att den väcker den som sover där. Knarrandet beror på att "gångjärnssidan" av dörren skaver mot karmen. Jag har slipat karmen och blivit kvitt knarret, men det återkom redan vid första färglagret. Jag gjorde om det och slipade till förbannelse så att alla lager färg var borta. Dörren blev tyst, men vid första målningen var eländet tillbaka. Så frågan är vad göra nu. Försöka rikta gångjärnen, börja hyvla karmen eller rent av försöka flytta på gångjärnen (vars skruvar är så övermålade att man knappt ser dem)?
Finns det färg att köpa som är så tunn att den inte tar plats? Kanske till och med färg som bara behöver målas i ett lager? Finns det gångjärnsriktare att köpa som är avsedda för innerdörrar? Jag har bara hittat sådana för ytterdörrar. Tacksam för alla tips och råd!
Har nu slipat till förbannelse. Och målat. Och behövt slipa igen. Körde loss med planslipmaskin men det blev gropigt (dessutom extremt skräpigt och högljutt). Rättade till det med sandpapper och slipkloss. Målade på nytt men problemet återkom. Det finns tydligen inte plats för både färg och dörr. Borde jag hyvla? Jag är rädd för att ha sönder dörrfodret. Måste dessutom hitta en hyvel som verkligen kommer in i alla hörn. Återigen tacksam för alla tips och råd.
 
hsd
Hur sitter karmen fast, är det karmen som rör sig, går det att rikta och spänna den1
 
Lycka till.
Det är bara slipa mer om du inte vill rikta upp karmen och gångjärnen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.