Jag har börjat jobba oftare i min stuga och där har jag 5G men får oftast bara en pinne i mottagning.
Det fungerar oftast ok men skulle vilja få en bättre och snabbar uppkoppling.

Är det någon här som har erfarenhet av 5g antenner och routrar? Vad ska jag köpa?
 
Använder du router idag?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Använder du router idag?
Nej. Delar bara via mobilens hotspot.
 
H HerrMögel skrev:
Jag har börjat jobba oftare i min stuga och där har jag 5G men får oftast bara en pinne i mottagning.
Det fungerar oftast ok men skulle vilja få en bättre och snabbar uppkoppling.

Är det någon här som har erfarenhet av 5g antenner och routrar? Vad ska jag köpa?
Har "bredband via mobilnätet" från Telia med extern antenn och det fungerar riktigt bra!
Arbetar hemifrån och har inte märkt någon downtime. Har stabil hastighet - inte gått under 150mb/s på bredbandskollen när jag har kollat.

Man får en rekommendation om var man bör rikta antennen för bästa signal också - men ringer man och kollar så kan de ofta ge en uppskattning om hur bra täckning man får.
 
IlTotoRiina IlTotoRiina skrev:
Har "bredband via mobilnätet" från Telia med extern antenn och det fungerar riktigt bra!
Arbetar hemifrån och har inte märkt någon downtime. Har stabil hastighet - inte gått under 150mb/s på bredbandskollen när jag har kollat.

Man får en rekommendation om var man bör rikta antennen för bästa signal också - men ringer man och kollar så kan de ofta ge en uppskattning om hur bra täckning man får.
Fast det beror verkligen på var man bor. Har Telia "5g" hemma men inte bättre hastighet än 4g, trots helt ok täckning.
 
1 Kolla vilka operatörer som har bra täckning med 4G/5G, glöm 2G/3G om de finns då de försvinner och ingen garanti för framtid.
2 Köp sedan en mobilrouter som kan ansluta extern antenn, kanske i kombination med mobilt bredbandsabonnemang.
3 Krävs även extern antenn, då köper man sådan.
 
Jag har 5g med mobilen så då lär jag ha 5g om jag installerar en antenn. Vill veta vilken hårdvara jag ska köpa.
 
Du kan i princip köpa vilken router som helst med 5G stöd och med möjlighet till extern antenn, men har du kollat vad mobiloperatören du har 5G täckning med har för något då du behöver ett abonnemang för mobilt bredband? Eller hur har tänkt?
 
Hej,
Kör en tplink x20 4g med bra mottagning, finns efterföljare samt 5g modeller också, bara ett lyft med en dedikerad router jämfört med mobilen, stöd för externa antenner vid behov, routern står mitt i huset i klädkammaren så inte optimal placering men stadigt upp mot 80mbit ner iaf, räcker för 2 tv, Xbox, teams samt vpn externa kameror etc då hela familjen e på plats.så när 5g kommer till området lär man väl uppgradera men bara routern 4ggr dyrare så bara om det skulle uppstå problem eller om priserna går ner på hårdvran
 
Hur stor skillnad är det på olika 4/5G ruoters har lite problem på stugan att få bra singnal och operatören vill ju att jag köper en ny ruoter för astronautiska summor av dem för att få bättre hastighet men de vågar ju inte lova någåt.
 
5G routers är fortfarande relativt nya och kostar därför en bra del mer än en 4G router.

Binder man upp sig så får man hårdvara alternativt låna gratis i 24 månader.

Jag får behålla min router samt antenn vid avslutad abonnemang så det beror nog på operatör.

Oftast skickar de med hårdvara som är bra. Finns nog inga skräp-routers för 5G(såpass liten marknad fortfarande att de går via de stora producenterna).
 
N
Jag kör 4G med dubbel uppsättning av denna antenn och ett särskilt MIMO-fäste.
https://www.lohelectronics.se/kommu...antenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g
Kostar dock en slant men eftersom jag visste att ingen fiber skulle komma inom överskådlig tid (om ens någonsin) tyckte jag det var värt det. Rekordet i hastighet är 270 Mbit/s ner och 75 Mbit/s upp.
Normalvärdena ligger runt 150/70.
Har fri sikt mot masten nio kilometer bort.
Antennen är även avsedd för 5G.
Fästet:
https://www.lohelectronics.se/kommu...ting-v-form-horizontal-vertical-mount-bracket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.