Enligt vad jag läst i olika trådar på forumet skall inbyggda kopplingsdosor enligt reglerna skall inte fästas genom att dra skruv el. liknande från insidan av dosan. Gäller samma för helt utanpåliggande dosor, dvs. är detta helt ok? Mot kaklet på ett annat ställe har man limmat men i skåpstommen av spånskiva har man använt skruv och den är dragen igenom skivan:
 
  • Elektriska kablar och dosor i en plastlåda, potentiell oordning, röd pil pekar på ett föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En låda ovanpå skåp, röd pil pekar på en liten svart insekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det gäller alla kapslingar som är dubbelisolerade, vilket innefattar alla dosor och kapslingar i plast. Det förstör den dubbelisolerade miljön.

Denna typ av dosa tror jag ska ha fästöron på utsidan, men det syns inga.

Sätt två lager färsk eltejp över den där skruven så kan det få vara.
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det gäller alla kapslingar som är dubbelisolerade, vilket innefattar alla dosor och kapslingar i plast. Det förstör den dubbelisolerade miljön.

Denna typ av dosa tror jag ska ha fästöron på utsidan, men det syns inga.

Sätt två lager färsk eltejp över den där skruven så kan det få vara.
Att det förstör den dubbelisolerande miljön kan jag förstå. Men är det inte standard att man skruvar fast utanpåliggande dosor med genomgående skruv trots det? Schneiders dosor har åtminstone inga externa fästpunkter och jag har svårt att tänka mig att tanken är att man ska tejpa varje skruvskalle.
Vit plastkapsling med lock, IP65-märkt, tät och möjlig för kabelinföring, installationsutrustning skydd, öppnat tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är helt ok om man sätter skruvarna i de små brunnarna i den typen dosor. På andra bilden verkar det vara skruvat direkt genom botten där ledarna kan ligga mot skallen.
 
  • Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Det som stör mig mest här är att de har använt en för lång skruv...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det som stör mig mest här är att de har använt en för lång skruv...
I det här fallet är det ju både ett estetiskt och elsäkerhets-problem. Dock så konstaterade elektrikern att jordfelsbrytaren till badrummet inte längre fungerade och bytte den, vilket minskade riskerna med denna installation.

Sätt två lager färsk eltejp över den där skruven så kan det få vara.
Färsk betyder antagligen att jag inte skall använda plasttejpen med kasst lim som jag har liggande hemma (inköpt på någon mack eller möjligtvis Biltema för 10 år sedan) :)
 
Redigerat:
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Färsk betyder antagligen att jag inte skall använda plasttejpen med kasst lim som jag har liggande hemma (inköpt på någon mack eller möjligtvis Biltema för 10 år sedan)
Precis, eltejp är färskvara om man behöver ställa lite krav på att den ska sitta kvar. Det märks.
 
Dosan har för övrigt redan tappat sin kapslingsklass iom att det är ett stort hål i botten där FK kommer in/ut.
Det kanske inte spelar någon roll, borde räcka med IP21 där badrumsskåpet sitter.
 
Det tagits hål i dosan i fyra av de 12 försvagningarna i sidorna (kl. 10, 12, 2, och 3 enligt bildens orientering). Det finns inget hål i botten av dosan förutom skruvhålet.
 
Redigerat:
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det tagits hål i dosan i fyra av de 12 försvagningarna i sidorna (kl. 10, 12, 2, och 3 enligt bildens orientering). Det finns inget hål i botten av dosan förutom skruvhålet.
Jag får köpa starkare läsglasögon. 🫣 Tyckte jag såg ett hål nere till vänster men det var en bit brun FK. Sorry.
 
Jag får köpa starkare läsglasögon. 🫣 Tyckte jag såg ett hål nere till vänster men det var en bit brun FK. Sorry.
NP, det blir lätt synvilla när man har ett foto från en enda vinkel.

Men intressant för en oinsatt som mig att spinna vidare på detta och försöka bekräfta här att jag förstått vad jag läst på andra håll i forumet. Man kan såvitt jag förstår förvänta sig angiven IP-klass bevaras om man tar hål i en angiven försvagning och genomför kabel där (som då omsluts av det tätande elastiska materialet runt hålet). Hur förhåller det sig om man tar hål men inte genomför en kabel (i praktiken då man tar bort en utgående kabel från existerande dosa). Kan man då inte längre förvänta sig t.ex. IP44?

Att manipulera den strukturella plasten i dosan (t.ex. håltagning och skruvning på icke-anvisad plats, förminskning genom att skära/hyvla bort material, o. dyl) förstör såvitt jag förstått alla garantier vad gäller damm- och vätsketäthet? Även om man skulle kapsla in hela dosan i silikon och eller metervis med eltejp efteråt.

Och så naturligtvis skillnaden mellan att göra rätt från början (installera) jämfört med att korrigera en farlig / icke-korrekt utförd installation (underhåll). I det här fallet handlar det om något som inte gjorts helt korrekt och hur man som icke-behörig anläggningsinnehavare kan åtgärda detta. Då kan det inte läggas mig till last att jag korrigerar (möjligtvis genom behörighetskrävande åtgärder) en bristfällig installation utförd av behörig elmontör?
 
Det är tillverkaren som bestämmer hur dosan får monteras och användas för att behålla IP-klassen. De bestämmer ifall den får monteras mot vägg, tak eller "golv". Om de inte säger något så typprovas dosor mot en "grov" vägg typ tegelvägg. Sedan sprayas dosan med vatten med olika tryck från olika vinklar beroende på IP-klass varefter en viss mängd vatten får tränga in, inte mer.

Så har du kvar bruxet? ;) Jag har aldrig i mitt liv sett ett brux till en kopplingsdosa, vad jag kan minnas... Det är nog enklare att bedöma denna risk själv. Till att börja med, denna dosa blir ju inte medvetet sprayad med vatten, troligen inte ens av ett grovt misstag. Fukt från duschen kan man negligera. Det är där faktiskt bara bra med ett hål i nederkant för kondensvatten.

Jag tror inte denna installation kan göras ansvarig om det förmodan skulle bli ett försäkringsärende. Så farligt är det inte, speciellt inte efter att du fixat til det lite.
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Detta är dosans monteringsanvisning:
https://library.e.abb.com/public/56...YON3kgF+7mQFCmlQjSxIUqDDQ5oL1SsaCQoOPQivZz6SZ

- Skruv skall helt klart sättas i brunnarna, med högst 1mm mellan skallen och kanten.
- Angående kablar förstår jag att man skall trycka in och dra ut den en bit så att det bildas en utstående "stos" av det elastiska materialet (då leds vattnet bort).
- Har svårt att tyda under vilket villkor IP65 blir IP44.
 
Redigerat:
När man tar upp avrinningshålet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.