Håller på att bygga ett altantak med kanalplast.
Hittade denna bilden där regel ligger i samma höjd som bärlina. Det skulle spara värdefull höjd och ser imho fint ut.
Har tänk 45x170 på både bärlina och reglar.
Altantak med kanalplast och reglar i linje med bärlina, träkonstruktion mot naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1: hur fäster man denna på ett säkert sätt? Balksko känns enkelt med ser dåligt ut. Konstruktionsskruv rakt igenom? Storlek, längd och antal?

idag har vi takfot med utstick. Fungerar väldigt bra att skydda altanen från regn. Det missar man med ovan lösning.
Altantak under konstruktion med kanalplast och träreglar i linje med bärlina, monterade på husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga två: kan jag kombinera ovan lösning med takfot? Hur monteras en sådan säkert. Balksko tar inte vridmomentet bra. Är det helt enkelt en dålig lösning?

Fråga 3: hur mycket kan jag jacka ur regeln (45x170) utan att jag tappar hållfastheten? Spontant är mitt svar inget alls?
 
Hade velat göra samma sak, hur gick det?
 
Bärlinan vart 220hög. På den limskruvades en 45x45. Reglarna lades sedan på 45x45 och skruvades fast genom bärlinan med
Essve Et-T. Sedan skruvade jag på korta takfötter 35cm som skruvades fast med
Essve Et-T genom bärlinan ut i takfoten. 2st skruv i regeln och 3st skruv i takfoten. Takfötterna avslutades med en 170 regel för att kunna fästa hängränna.
Vart löjligt stabilt.
Vy under en takkonstruktion med mörk bärlina och reglar mot ljus korregerad plåt, med synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Bärlinan vart 220hög. På den limskruvades en 45x45. Reglarna lades sedan på 45x45 och skruvades fast genom bärlinan med
Essve Et-T. Sedan skruvade jag på korta takfötter 35cm som skruvades fast med
Essve Et-T genom bärlinan ut i takfoten. 2st skruv i regeln och 3st skruv i takfoten. Takfötterna avslutades med en 170 regel för att kunna fästa hängränna.
Vart löjligt stabilt.
[bild]
2 år gammal tråd. Men jag provar ändå. Jag är precis som "fobbson" inne på att göra samma lösning då jag har begränsad bygghöjd och därav måste få upp bärlinan. Några frågor till dig lassebrun:
När du skruvade takfötterna i bärlinan, bör väl dessa ha hamnat på sidan av reglarna, dvs en regelbredd förskjutet kontra reglarna på höger sida bärlina om du förstår hur jag menar?
Svårt att se på bilden som du la upp, men ser det ok ut estetiskt?
Samt, vilken dimension använde du på Essve skruven?
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T Tomainen skrev:
2 år gammal tråd. Men jag provar ändå. Jag är precis som "fobbson" inne på att göra samma lösning då jag har begränsad bygghöjd och därav måste få upp bärlinan. Några frågor till dig lassebrun:
När du skruvade takfötterna i bärlinan, bör väl dessa ha hamnat på sidan av reglarna, dvs en regelbredd förskjutet kontra reglarna på höger sida bärlina om du förstår hur jag menar?
Svårt att se på bilden som du la upp, men ser det ok ut estetiskt?
Samt, vilken dimension använde du på Essve skruven?
Takfötterna skruvades först. Då kunde jag dra rakt genom bärlinan och få bra bärighet. Tror jag drog 3skruv per fot. Antalet är Helt baserad på att det kändes bra :)

Regeln lades sedan på sin hylla och skruvades fast med sneda skruv från utsidan genom regeln. Det enda dom skruvarna gör är att förhindra att regeln kan glida av hyllan. Ingen större påfrestning på dom.
Så dom sitter på samma linje som regeln.

Skruven är Essve konstruktionsskruv ET-T 6.5x130 Artikelnummer: 118104
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Takfötterna skruvades först. Då kunde jag dra rakt genom bärlinan och få bra bärighet. Tror jag drog 3skruv per fot. Antalet är Helt baserad på att det kändes bra :)

Regeln lades sedan på sin hylla och skruvades fast med sneda skruv från utsidan genom regeln. Det enda dom skruvarna gör är att förhindra att regeln kan glida av hyllan. Ingen större påfrestning på dom.
Så dom sitter på samma linje som regeln.

Skruven är Essve konstruktionsskruv ET-T 6.5x130 Artikelnummer: 118104
Tack för ett utförligt och lättbegripligt svar! Blir till att beställa sånna skruv..
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.