Har gummimattor i gymmet i källaren och upptäckte till min fasa att det va vitt under mattorna. Mattorna har legat där i 1-2 år.

Det är på ställen utan hål i golv så är även där det är "torrt".
 
  • Rostig metallplatta på golv, gummimattor, vita väggar, rörledning, hål i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna, rostiga metallgolv med flagnande färg och synlig korrosion. Delar av objekt i bildens kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart, sliten yta med fläckar och skrapmärken, troligen en del av en större utrustning eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Luktar det nåt?
Spontant tycker jag det ser ut som salter
 
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Luktar det nåt?
Spontant tycker jag det ser ut som salter
Luktar ingenting. Tycker det borde gjort om mögel. Men långt från expert.
 
Åsa Lund
Är det lite grusig känsla om du smular det mellan fingrarna?
 
Jag sätter också min peng på saltutfällningar. Vi får precis samma fenomen på vissa ställen i källaren när vi lämnar något lufttätt på golvet (i ena fallet var det just gym-matta), och på ett par mindre fläckar får vi det även på tomt rent golv. Det var väldigt lättlösligt i vatten.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
hej, när man lägger gummimatta på betongen får betongen ingen luft så den blir fuktig och fäller ut salt/kalk.
Förslag.
Det finns alternativ att ordna detta. Beroende på hur mycket man vill lägga ut i pengar.
Ventilera grunden.
Ventilerat golv.
Eller lägg värmegolv, billigast med vattenvärme.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Man kan även lägga Bergoplattor eller liknande mellan betonggolvet och mattan.
Dels kommer betonggolvet att andas, dels blir det lite "mjukare", dels blir det lite varmare på mattan.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Långsiktiga planen är att riva ut det gamla golvet, gräva till nederkant sula.

Sedan isolera av typ isodrän iaf minst 10cm och lägga nya golvet i höjd med sulans ovankant för att tjäna några extra cm. Vi lägger golvärme i nya golvet. Vi har precis i dagarna fått ok av konstruktör som varit här och kikat.

När ovan är gjort bör ovanstående problem kanske vara väck eller är det då fortfarande dumt med tät matta mot golvet?

Det jag är ute efter är mest om det är farligt med "det vita" tills ovan är gjort. Men är det kalk/salt bör det ju vara lugnt?
 
P Psan skrev:
Det jag är ute efter är mest om det är farligt med "det vita" tills ovan är gjort. Men är det kalk/salt bör det ju vara lugnt?
Det är inte farligt, men om det blir mycket utfällningar blir det till slut knöligt under mattan. Det är som sagt lätt att tvätta bort med vatten om du vill bli av med det och lägga något luftigare på golvet så länge.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Åsa Lund
Saltet är oorganiskt, så länge du inte äter det utan att veta exakt vad det innehåller är det inte farligt såvitt jag vet.
Mögel däremot är hälsofarligt
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.