Hej! Håller på med arbete här hemma och har för ca 2 månader gjutit 6 betong plintar.
Nu har jag kommit till steget där jag ska gjuta betong ramen som ska ligga på plintarna.

Frågan är, behöver jag förbereda toppen på plintarna något innan jag gjuter nästa etapp? Eller räcker det att borsta bort damm och försöka blåsa det rent ?
Mvh Henke
 
B bighenk skrev:
Hej! Håller på med arbete här hemma och har för ca 2 månader gjutit 6 betong plintar.
Nu har jag kommit till steget där jag ska gjuta betong ramen som ska ligga på plintarna.

Frågan är, behöver jag förbereda toppen på plintarna något innan jag gjuter nästa etapp? Eller räcker det att borsta bort damm och försöka blåsa det rent ?
Mvh Henke
Har du några armeringsjärn som är fästa i plintarna?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du några armeringsjärn som är fästa i plintarna?
Jodå. De är dubbla armeringsjärn som kommer upp och är böjt efter ramen. Och i ramen ligger 2 rader ovan och under med armeringsjärn runt hela. Bifogar bild om man bortser mot amatör bygget 😂

Byggnadsarbete pågår, träramkonstruktion, armeringsjärn, verktyg och material syns på betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir lite nyfiken på vad som ska byggas?
 
Centano Centano skrev:
Blir lite nyfiken på vad som ska byggas?
Det är ett växthus, men det är ett sådant där växthus man behöver bygga en 50cm mur. Så bygger en rejäl grund så inte de ska bli några problem i framtiden.

Ett växthus med glastak på tegelgrund omgivet av gröna växter i en trädgård med stenlagd gångväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad blir måtten på balken, ser lite klent ut och bara 3 plintar på längden.
 
J jonaserik skrev:
Vad blir måtten på balken, ser lite klent ut och bara 3 plintar på längden.
145mm hög x 150mm bred. 12mm armering
 
Enligt foto så ska det vara en tegelsockel, den är tung, så armera med 2 st 12 mm järn 5 cm från överkant och lika 5 cm från nederkant. blir som fyrkant med armering, på ca 7X7 cm. Överlapp i skarvar min 40 cm, det går bra att använda buntband för hålla järnen på plats vid gjutning, Har du en bra och stadig form, kan vibbra med en lite större slagborrmaskin med en stor bult i nosen, som sättes mot formen. Lägg inte i för mycket på en gång utan vibbra mellan iläggen så det flyter ut ordentligt och luften går ur. Då blir det starkt.
 
J jonaserik skrev:
Enligt foto så ska det vara en tegelsockel, den är tung, så armera med 2 st 12 mm järn 5 cm från överkant och lika 5 cm från nederkant. blir som fyrkant med armering, på ca 7X7 cm. Överlapp i skarvar min 40 cm, det går bra att använda buntband för hålla järnen på plats vid gjutning, Har du en bra och stadig form, kan vibbra med en lite större slagborrmaskin med en stor bult i nosen, som sättes mot formen. Lägg inte i för mycket på en gång utan vibbra mellan iläggen så det flyter ut ordentligt och luften går ur. Då blir det starkt.
Så du menar att jag bör ha 4 armeringsjärn? Jag har en riktig betong vibrator. Men behöver jag göra något på plintarnas yta innan gjutningen?
 
N
Ser bra ut, anser inte att du behöver göra något mer.
 
  • Gilla
bighenk
  • Laddar…
Jepp 4 st, det med riktig vibbra, ta det försiktigt annars kan formen kalva, det blir ett oerhört tryck på formen med proffsgrejer, är du med på armering i fyrkant. Det är en balk och den ska ha över och underkantsarmering för att bli riktigt stark. Det med plintarna, har du järn i dom och bockat ett åt varje håll så är du hemma och behöver inte gör mer med dom. Lycka till med bygget.
 
J jonaserik skrev:
Jepp 4 st, det med riktig vibbra, ta det försiktigt annars kan formen kalva, det blir ett oerhört tryck på formen med proffsgrejer, är du med på armering i fyrkant. Det är en balk och den ska ha över och underkantsarmering för att bli riktigt stark. Det med plintarna, har du järn i dom och bockat ett åt varje håll så är du hemma och behöver inte gör mer med dom. Lycka till med bygget.
Jo jag förstod vad du menar. Men jag tror att jag ska chansa på som jag redan gjort. 2 armeringsjärn över och underkant. Hinner inte göra om för att tillgodogöra ännu mer armering.
Får väll lägga några sådana där murarmering när jag är på det steget så fördelar den styrkan lite mer. Tack alla för råden / tipsen
 
Du kan ju lägga ett 6 mm järn mellan 1:a och 2:a skiftet + mellan 3.e och 4.e när du murar, så klarar du dig säkert.
 
  • Gilla
bighenk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.