D Daoe skrev:
2 cm diameter. Vad är EIT?
Vart en bokstav för lite, det ska vara EDIT och skrivs lite vid tillägg i ett svar. Har mina funderingar på det med difftät. En rostfri växlare nu och en pump extra, fungerar det med. Det med en bergvärme kan bli att den är lite kraftigare och ska gå genom en växlare till kan bli att VP får hicka när inte all värme förbrukas. Den kan få många start/stopp eller lösa på högtryck. Så där får man se upp och räkna på förutsättningen för värmen. Du bör då ha en volymtank på ca mellan 300 - 500 liter för att få upp volymen som VP jobbar mot.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Haha, ja det är nog välisolerat. Treglas-fönster original. När vi flyttade in stod där en Autoterm 380/480 som blev 16 år ungefär. Innan det vet jag inte.
 
J Josth skrev:
Du har ju både tillufts- och frånluftskanaler allaredan så då blir det ganska enkelt att sätta dit ett FTX-aggregat. Eller har du upptäckt något annat?
Nej men jag trodde att FTX innebar ett större ingrepp med nya ventilationsrör.
 
Volymtank, är det vattenberedaren?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antog att det var något sånt och då är du verkligen ute i god tid med dina funderingar ;)
Ja , man får väl, ska vi säga, drömma lite...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Volymtank, är det vattenberedaren?
Svar nej det är en extra tank bara, i serie med växlaren, för att upp volymen ( mängd vatten som VP ska arbeta mot ) Bara GV gör att det är inte många liter vatten i rören och allra helst nu med växlare, den sitter nog inte långt från VP idag. Och då kanske det är bara 10 liter eller mindre för VP att jobba och det kommer inte att fungera, VP får fnatt.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Förresten när man svarar någon ska man alltid svara med hela deras text eller bara skriva från scratch så att säga?
 
J jonaserik skrev:
Svar nej det är en extra tank bara, i serie med växlaren, för att upp volymen ( mängd vatten som VP ska arbeta mot ) Bara GV gör att det är inte många liter vatten i rören och allra helst nu med växlare, den sitter nog inte långt från VP idag. Och då kanske det är bara 10 liter eller mindre för VP att jobba och det kommer inte att fungera, VP får fnatt.
Fnatt ja, haha. Men 300-500 liter? Är inte det typ jättemycket...? Alltså som tar upp mycket plats.
 
Klart det gör, men VP måste ha ett visst flöde genom sig för att inte starta/stoppa 100 ggr dygnet. Den kommer att registrera en temp ut och en temp kanske på returen- Är returen do för varm kommer det att öka markant mellan varje runda som vattnet gör, tills det är så varmt att VP stänger av eller löser på högtryck. Och det kan gå fort, som snabbast kan det vara 2-5 min. Nu med dom nya VP som ska varva ner effekten på kompressorn kan till viss del kompensera tempen något. Men ditt fall troligtvis inte med så lite sekundärvatten.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Förresten när man svarar någon ska man alltid svara med hela deras text eller bara skriva från scratch så att säga?
Det kan vara praktiskt att citera av två skäl. Dels får den du citerar en notis om att någon har citerat deras inlägg, och dels blir det tydligt vad du svarar på. Om det bara är två personer involverade i tråden är det ofta inte nödvändigt, men om det är en lång aktiv tråd med många inlägg från olika personer kan det bli väldigt förvirrat om man svarar på ett inlägg utan att citera. Gör vad som känns tydligast för tillfället helt enkelt 🙂

Jag brukar sällan läsa citatet om det inte behövs för att jag ska förstå vad svaret syftar på, så jag tycker att det är okej att citera även när det inte är strikt nödvändigt.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
När vi flyttade in stod där en Autoterm 380/480 som blev 16 år ungefär. Innan det vet jag inte.
Ser nu att NIBE lanserade sin allra första frånluftsvärmepump 1982-01-01. Förmodligen liknande med Autoterm/Elektrostandard då de var konkurrenter. Så du har säkert ett av de första husen som fick frånluftsvärmepump som uppvärmningssystem!
 
J Josth skrev:
Ser nu att NIBE lanserade sin allra första frånluftsvärmepump 1982-01-01. Förmodligen liknande med Autoterm/Elektrostandard då de var konkurrenter. Så du har säkert ett av de första husen som fick frånluftsvärmepump som uppvärmningssystem!
Det är ju toppen!
 
Har du redan till och frånluft via kanaler är ju installation av FTX en smal sak.

Att borra för bergvärme kostar en del så rent krasst är nog en Nibe 735 det bästa alternativet och du lär med den spara ytterligare 25% av värmekostnaden eller så. Kanske 4000kWh per år i förbättring. IVT690 är ju inte en imponerande pump prestandamässigt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du redan till och frånluft via kanaler är ju installation av FTX en smal sak.

Att borra för bergvärme kostar en del så rent krasst är nog en Nibe 735 det bästa alternativet och du lär med den spara ytterligare 25% av värmekostnaden eller så. Kanske 4000kWh per år i förbättring. IVT690 är ju inte en imponerande pump prestandamässigt.
Tack för svar. Jag har tilluftsaggregat TA-450 som förvärmer tilluften. Vad ska jag med FTX då? Jag behåller väl TA-450 och använder kanalfläkt eller kanske t.o.m. frånluftsmodul? Gällande de starkare FLVP så kommer jag att behöva kondensisolera på vinden utgår jag ifrån - vill väl helst slippa det.
 
Lägte energibehov med FTX är ju fördelen. Och det är ju bara kostnaden för själva FTX aggregatet om du då kör bergvärme. FTX aggregat kostar ungefär som FLM till bergvärmepumpen. Då har du dessutom separerat värmesystemet från ventilationen
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.