Trots att jag gjort enligt konstens alla regler i vår hall i fritidshuset med träbjälklag så släpper klinkerplattorna på ansatta ställen, främst vid toalettdörren där det är mest trafik.
Golvet är skruvlimmat gips på spån, primer och fästmassa/fix och klinker.

Jag ska skära upp lösa plattor, skrapa rent fixet och dit med dem igen.
Förra gången använde jag någon billig fästmassa från Bauhaus.

Vilken är den absolut bästa fästmassan man kan köpa för pengar idag?

Inomhus, trägolv, övergång till kakel, tröskellist, tom skål, dörröppning, skuggor, naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att plattorna släpper har väl mer att göra med att golvet sviktar, limmar du plattorna hårdare är ju risken att de spricker istället
 
Har du verkligen en konstruktion som är tillräckligt böjstyv?

Skruvlimmat gips på spån låter ju bra, men det hjälper inte om bjälklaget är för klent.

Börja med att förstå om golvkonstruktionen öht kan användas till detta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kan ju såklart vara en kombination av flera saker.
Klinkret lossnar dock där nedböjningen borde vara minimal, närmast stödpunkten.
 
Det borde fungera med ett flexibelt bygglim eller liknande istället för cementbaserad fix. Samma med fogarna. Mjukfog istället. Jag har inte testat själv men när golvet inte är stumt kommer plattorna att lossna och fogen släppa. Det har jag sett hos andra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det borde fungera med ett flexibelt bygglim eller liknande istället för cementbaserad fix. Samma med fogarna. Mjukfog istället. Jag har inte testat själv men när golvet inte är stumt kommer plattorna att lossna och fogen släppa. Det har jag sett hos andra.
Smart
Skulle PL600 funka för ändamålet?
 
Min röst går till något i stil med LIP Flexicol. Flexibelt och enligt regler men som tidigare användare har kommenterat så hjälper det inte om underlaget är för flexibelt. Flexicol kommer dock göra att plattorna sitter i underlaget även om det rör sig men du riskerar ju fortfarande att fogarna ger med sig rätt omgående då dessa brukar hantera rörelse sämre
 
Düsseldorff
Det har garanterat inte med fixet att göra utan att underlaget inte är styvt nog. När jag skulle lägga klinker i hallen (långsmal ca 25 kvm) i ett hus från 1905 så var det till att styva upp skiten från grunden, dvs in med fler bjälkar och styva upp de som redan fanns. Sedan räckte det med skruvlimmat spån, behövde inget gips på det. Nu rör det sig fan 0 mm om man så släpper in en jävla elefant.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Sök på flexfix etc. De stora tillverkarna har alltid såna versioner. Liksom flexfog.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.