Bor i litet hus med självdrag. Två ventiler har hittills skött ventilationen. En i varje kortsida av huset.

Pga av utbyggnad har nu en av de ventilerna sats igen och jag skall gör hål för en ny alldeles i närheten.

Funderar på om det skulle vara någon nytta med att ta upp hål för en ytterligare ventil mitt i huset.

Vad säger ni om det
 
Har du en planlösning med ventilerna på att ladda upp? Har du fläkt i badrum ? Tilluft ska du ha i v-rum och sovrum.
 
Så här ser det ut.
Hela linjer är befintlig byggnad. De streckade är påbörjad tillbyggnad. De fyra kryssen med cirklar runt är befintliga/planerade ventiler.

De utan cirkel runt är de som är igensatta vid utbyggnaden.

Köksfläkt är kolfilter utan utvändigt utblås.
 
  • Handritad planritning av befintligt hus med tillbyggnad, ventiler markerade med kryss och cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog bra det där, välj en badrumsfläkt som går konstant på lågvarv och ökar vid fuktbelastning.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
I badrummet sätter man en PAX-fläkt eller motsvarande som suger ut använd luft. Luft måste kunna passera in i badrummet även med dörren stängd. Bra med utsug i köket också. Minst tre friskluftsventiler sammanlagt i sovrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Det där med badrummet har jag hyfsad koll på. Funderade mest pp om en tredje ventil på någon av husets långsidor skulle göra någon skillnad.
 
Fyller på frågeställningen, "Kan man ha för mycket ventilation?"
Exempel;
I undervåning är det bytta fönster till moderna "täta" med undantag för ett äldre burspråk som står för tilluften då det inte är några monterade friskluftsventiler i övrigt. Ca 90m2 på entréplan.

Exempel;
Vi bor på västkusten i ett äldre hus med mekanisk frånluft i badrummen på böda våningar.
En dag med 95% luftfuktighet ute har vi kanske 59-63% RF. Jag önskar få ner RF och allt man läser är "Ventilera-mera". :) Ponera att jag öppnar två friskluftsventiler, borde inte vår invändiga RF öka under de perioder med monsunregn som drabbar oss på västkusten?
 
S seerikand skrev:
Fyller på frågeställningen, "Kan man ha för mycket ventilation?"
Exempel;
I undervåning är det bytta fönster till moderna "täta" med undantag för ett äldre burspråk som står för tilluften då det inte är några monterade friskluftsventiler i övrigt. Ca 90m2 på entréplan.

Exempel;
Vi bor på västkusten i ett äldre hus med mekanisk frånluft i badrummen på böda våningar.
En dag med 95% luftfuktighet ute har vi kanske 59-63% RF. Jag önskar få ner RF och allt man läser är "Ventilera-mera". :) Ponera att jag öppnar två friskluftsventiler, borde inte vår invändiga RF öka under de perioder med monsunregn som drabbar oss på västkusten?
Jo. Varför vill du sänka? Nivåerna är normala. På vintern kan du få ner nivåerna genom att öppna fler ventiler.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo. Varför vill du sänka? Nivåerna är normala. På vintern kan du få ner nivåerna genom att öppna fler ventiler.
Dels för att jag tycker det blir ett trevligare klimat med en torrare luft men också för att jag funderat på ytterligare ventiler då vi på ett relativt stort våningsplan inte har en enda tilluftsventil. Istället är det ett par gamla fönster som förväntas stå för friskluften med ”självdrag”.

Emellanåt kan det lukta liten instängt när man kommer hem från jobbet alt inte varit hemma på ett par dagar vilket skulle hjälpas av en till ventil. Dock, då vi redan ligger ”högt” i RF ville jag veta om det skulle kunna öka Rf ytterligare.

Tack för ditt svar! :)
 
Friskluftsintag ska du ha i varje sovrum och v-rum och fläktar i badrum och tvättstuga som suger konstant. Gör ett heltomtag. Luftfuktigheten får du på köpet, den varierar mycket med tanke på säsong.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Friskluftsintag ska du ha i varje sovrum och v-rum och fläktar i badrum och tvättstuga som suger konstant. Gör ett heltomtag. Luftfuktigheten får du på köpet, den varierar mycket med tanke på säsong.
Absolut, jag är medveten om att man skall ha friskluft i varje rum. Men frågan var, även om den inte skrevs uttryckligen så, om det är sannolikt att RF kommer öka vilket jag inte vill då jag som sagt ligger relativt högt redan. :)
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S seerikand skrev:
Absolut, jag är medveten om att man skall ha friskluft i varje rum. Men frågan var, även om den inte skrevs uttryckligen så, om det är sannolikt att RF kommer öka vilket jag inte vill då jag som sagt ligger relativt högt redan. :)
Just nu ja, annars nej. Det är normalt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Just nu ja, annars nej. Det är normalt.
Du bor inte i Göteborg förstår jag…?!? 😂 känns som att de är 90% RF utomhus från november till mars
 
Redigerat:
Så länge det är flera grader varmare inne än ute kommer du att sänka RH med mer ventilation.
Om det är tvärtom kommer du (sannolikt) att öka RH inne, dock är det osannolikt att det skulle innebära att man förvärrar tillståndet inne märkbart.
I källare kan det ibland finnas anledning att vara försiktig med mängden frånluft.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Så länge det är flera grader varmare inne än ute kommer du att sänka RH med mer ventilation.
Om det är tvärtom kommer du (sannolikt) att öka RH inne, dock är det osannolikt att det skulle innebära att man förvärrar tillståndet inne märkbart.
I källare kan det ibland finnas anledning att vara försiktig med mängden frånluft.
Tack för bra svar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.