Vi har ett hus byggt -49 (1 plans med källare).
Det är självdrag, självklart då det är gammalt hus.
Men vi har slutat elda hemma då vi bytte till luft/vatten värmepump, så skorstenen blir aldrig varm.

Jag misstänker nu att vi har dåligt drag i källaren (duschen/tvättstugan är där), för när man duschat så är det kondens utanför duschen på dörrarna.
Jag monterade en frånluft i ventilationen med fuktsensor (ventilation som går rätt ut).

Min fundering är om man kanske ska montera en frånluft (badrumsfläkt) även i pannrummet direkt i murstocken (inte rökkanal nu, utan det sitter en ventilation intill) som går konstant.
Är det bra tror ni?

På bodelen (entreplan) går köksfläkten in i murstocken och toaletten in i murstocken. På toaletten har jag monterat en frånluft som går när man tänder lampan + 30 minuter efter det släckt.
 
BirgitS
Ett självdrag är ju ett konstant luftflöde när murstocken är varm så är inte murstocken varm längre så behöver man ett konstant luftflöde på något annat sätt. Alltså lämnar man självdragssystemet så behöver man frånluftsfläktar som går hela tiden för att i stället få mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om du vill behålla självdraget bör du elda, det är få som eldar året om numera så fuktstyrd paxfläkt eller liknande kan ändå behövas under icke eldningssäsong.
 
Finns det någon typ uträkning hur mycket frånluft man bör ha per kvadratmeter på ett ungefär?
 
Har du en vind du kommer åt, så du kan monetra frånluftsdon genom tak? Har ett hus från 45 som vi fick samma problem. Hade halvinredd vind med kattvindar. Jag drog ut spirorör i dom och fick ner Frånluftsdon i badrum, matsal, vardagsrum. Som jag kopplade till en Östberg fläkt. Blev märkbart bättre ventilation.

Kan ju kanske även gå att sätta kanal fläktar på ventilationskanalerna i nuvarande skorsten. men då behöver du en per ventialtionspipa. Tänk också på att det behöver vara en Radialfläkt som orkar trycka luften i en längre pipa. En vanlig badrumsfläkt (Axialfläkt) klarar inget mottryck. Då snurrar det för fullt, men ingen luft flyttas. Så det blir lite mer skrymmande, så en tak lösning är nog att föredra i så fall.

Sista alternativet, är annars flera mindre frånlufts fläktar med grund ventilation genom yttervägg. tex PAX Calima. I Pappas sommarstuga monterade vi det som mekanisk ventilation i samband med ombyggnad. Vi satte en i badrum, och en i tvättstuga. Ställt dom på 30% grund ventilation, vilket motsvarar hans totala behov. Sen kan dom köras forcerat vid behov.
 

Lite riktmärke från folk hälsomyndigheten. Så om du har 100m2 . Så skall du hs en grundventilation på minst 35L/s. (126m3/h) Bor ni 4 personer, så är minkrav 16 l/s, (57,6m3/h) så i det exemplet gäller 35/l/s..

Sen bör man väl ha betydligt högre ventilation i badrum än andra. Så man kan ju behöva trimma in det lite med frånluftsdon om man vill göra rätt. .


Bostäder​

Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s kvadratmeter inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mojjen skrev:
Sen bör man väl ha betydligt högre ventilation i badrum än andra.
Ja, rekommendationen är 15 l/s i badrum (dusch, badkar), 10 l/s i tvättstuga, toalett och kök.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, rekommendationen är 15 l/s i badrum (dusch, badkar), 10 l/s i tvättstuga, toalett och kök.
I våran tvätt/dusch är det en 98kubik/h fläkt..
 
BirgitS
Är det uppmätt eller är det vad fläkten klarar under de mest optimala förutsättningarna?
 
R Raggarn84 skrev:
I våran tvätt/dusch är det en 98kubik/h fläkt..
Går den konstant så kan den i teorin ombesörja all ventilation för ca 77m2 golvyta.

Att jag skriver i teorin, är att man behöver ju även se till att luften från andra utrymmen kommer dit. Tillräcklig över luft in i bad/tvätt. Tillräckligt tilluft i framför allt rum där luften skall tas in, så man skapar ett luftflöde genom huset. Så att all luft byts. Hur stort är ditt hus, fördelat på Källare och plan 1? är badrum/tvätt på huvud plan eller i källare? Om du inte löser en fläkt i nuvarande skorsten, så bör du nog som minst se till att ha en på varje plan. Fler om huset är stort.

Viktigt att gå igenom tillufts ventiler. Dom har en förmåga att bli över tapetserade i gamla hus. När vi köpte vårat, så drog det ju end el i varena fönster. emn efter fönsterbyten och tillägsisolering så blev huset betydligt tätare. Det var i samband med det vi insåg attd et avr viktigt att se över frånluften.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det uppmätt eller är det vad fläkten klarar under de mest optimala förutsättningarna?
Det är tyvärr vad som är max för fläkten. Jag har inte mätt. Har inget att mäta med
 
M mojjen skrev:
Går den konstant så kan den i teorin ombesörja all ventilation för ca 77m2 golvyta.

Att jag skriver i teorin, är att man behöver ju även se till att luften från andra utrymmen kommer dit. Tillräcklig över luft in i bad/tvätt. Tillräckligt tilluft i framför allt rum där luften skall tas in, så man skapar ett luftflöde genom huset. Så att all luft byts. Hur stort är ditt hus, fördelat på Källare och plan 1? är badrum/tvätt på huvud plan eller i källare? Om du inte löser en fläkt i nuvarande skorsten, så bör du nog som minst se till att ha en på varje plan. Fler om huset är stort.

Viktigt att gå igenom tillufts ventiler. Dom har en förmåga att bli över tapetserade i gamla hus. När vi köpte vårat, så drog det ju end el i varena fönster. emn efter fönsterbyten och tillägsisolering så blev huset betydligt tätare. Det var i samband med det vi insåg attd et avr viktigt att se över frånluften.
Den är fuktstyrd..
 
BirgitS
R Raggarn84 skrev:
Det är tyvärr vad som är max för fläkten. Jag har inte mätt. Har inget att mäta med
Då är det nog inte så mycket i praktiken. Det går att hyra utrustning för att mäta om du vill veta vad det är egentligen.
R Raggarn84 skrev:
Den är fuktstyrd..
Men borde nog gå jämnt för att se till att huset blir ventilerat.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Den är fuktstyrd..
Håller med Birgits. Är den fukt styrd så är det ingen grundventialtion, utan forcerad just när det rummet har förhöjd Fukt. Du behöver mao lösa fläktar som är tillräckligt för hela husets grundbehov utöver när man vill forcera extra.
Jag kan rekommendera PAX Calima som vi använt. Dom är APP styrda och kan ställas i ett grundläge, samt att de gasar upp tex när lampan tänds.

Sen skall man kunna förvänta sig att fläktarna ger ungefär det flöde de är angivna för, när dom går fullt. Under förutsättning att dom sitter friblåsande i väggen. Mao inte mot någon kanal etc. Kan kanske tänka mig att man tappar en del om det skulle uppstå ett ordentligt undertryck i huset pga hög ventilation. med för lite tilluft.

Mer råd så behöver man veta mer vilka ytor du har.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Håller med Birgits. Är den fukt styrd så är det ingen grundventialtion, utan forcerad just när det rummet har förhöjd Fukt. Du behöver mao lösa fläktar som är tillräckligt för hela husets grundbehov utöver när man vill forcera extra.
Jag kan rekommendera PAX Calima som vi använt. Dom är APP styrda och kan ställas i ett grundläge, samt att de gasar upp tex när lampan tänds.

Sen skall man kunna förvänta sig att fläktarna ger ungefär det flöde de är angivna för, när dom går fullt. Under förutsättning att dom sitter friblåsande i väggen. Mao inte mot någon kanal etc. Kan kanske tänka mig att man tappar en del om det skulle uppstå ett ordentligt undertryck i huset pga hög ventilation. med för lite tilluft.

Mer råd så behöver man veta mer vilka ytor du har.
Övervåningen är på 90kvm, men där är det lugnt. Fukthalten låg på ca 60% men då regnar det och fönsterrutor öppna på vädring..
Källaren är väl ca 50kvm. Där är det nu 64%..

Funderar på att montera en sån fläkt i källaren så det blir konstant drag. Den ska ligga på 187kubik/timmen (enligt instruktionsboken om man kopplar den på hög).. tillluft finns det gott av..
 
  • Vit, isolerad avloppsfläkt för ventilationssystem, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.