Har flyttat in i nybyggd bostadsrätt. Torkskåpsdörren har ingen spärr för att kunna öppna den mer än 90 grader vilket gör risken för skada på garderobsdörren mycket stor. Jag anser att torkskåpsdörren borde vara vänsterhängd dvs åt andra hållet. Har begärt byte men byggaren nekar med hänvisning till gjord byggbesiktning. Är detta verkligen korrekt besiktigat? Hur kan jag gå vidare?
 
  • En närbild av ett hörn, visande texturer och konturer av en mikrovågsugn och en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inte på bilden men brukar man inte ha möjlighet att välja om dörren skall vara höger eller vänsterhängd, i likhet med kylskåp?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Düsseldorff
Hej Klas. Ta fler bilder så att man förstår vad som är vad.
 
K Kapsyl skrev:
Det syns inte på bilden men brukar man inte ha möjlighet att välja om dörren skall vara höger eller vänsterhängd, i likhet med kylskåp?
Nej det är förvalt eftersom det är en bostadsrätt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hej Klas. Ta fler bilder så att man förstår vad som är vad.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hej Klas. Ta fler bilder så att man förstår vad som är vad.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hej Klas. Ta fler bilder så att man förstår vad som är vad.
 
  • Öppen kylskåpsdörr, delvis synlig skåpdörr, handtag, kakelgolv, gråa och vita toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Aha! Ja, det ser ju onekligen helt idiotiskt ut. Och ingen av dörrarna går att hänga om?
 
  • Gilla
Klas1
  • Laddar…
K Klas1 skrev:
Nej det är förvalt eftersom det är en bostadsrätt.
Jag tror @Kapsyl avser torkskåps-dörren. Många dörrar av den typen har fästen på båda sidor, i ditt fall är det väl i praktiken bara två sprintar som håller fast dörren, så om det finns motsvarande hål på andra sidan så ser dörren symmetrisk ut och borde gå att vända 180 grader så att du får öppningen åt andra hållet.
 
  • Gilla
Klas1 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror @Kapsyl avser torkskåps-dörren. Många dörrar av den typen har fästen på båda sidor, i ditt fall är det väl i praktiken bara två sprintar som håller fast dörren, så om det finns motsvarande hål på andra sidan så ser dörren symmetrisk ut och borde gå att vända 180 grader så att du får öppningen åt andra hållet.
Tack för svaret. Du har rätt. Det finns fästen även på andra sidan så det borde gå att göra. Får gå på byggaren igen med detta förslag.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
K Klas1 skrev:
Tack för svaret. Du har rätt. Det finns fästen även på andra sidan så det borde gå att göra. Får gå på byggaren igen med detta förslag.
Det fixar du själv på 5 minuter om du vill. Så slipper du vänta på byggarn.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det fixar du själv på 5 minuter om du vill. Så slipper du vänta på byggarn.
Det enda är att man måste borra nya hål för att skruva dit handtaget på andra sidan. Och sätta igen de gamla hålen. Men det bör väl finnas vita plastpluppar att köpa lika som på en vändbar kylskåpsdörr.
 
Düsseldorff
K Klas1 skrev:
Det enda är att man måste borra nya hål för att skruva dit handtaget på andra sidan. Och sätta igen de gamla hålen. Men det bör väl finnas vita plastpluppar att köpa lika som på en vändbar kylskåpsdörr.
Säker på att dörren inte går att vända uppochner?
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
U
Kan du leta upp typskylten och fota modellbeteckningen så kan vi säkert hitta en manual/instruktion som visar hur det görs.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Säker på att dörren inte går att vända uppochner?
Det satt en tjusig märkning på skåpet som jag trodde var fast men den gick som tur att ta bort. Så ja nu kan man vända på dörren. Tack för all support!
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror @Kapsyl avser torkskåps-dörren. Många dörrar av den typen har fästen på båda sidor, i ditt fall är det väl i praktiken bara två sprintar som håller fast dörren, så om det finns motsvarande hål på andra sidan så ser dörren symmetrisk ut och borde gå att vända 180 grader så att du får öppningen åt andra hållet.
Precis. Jag tyckte mitt inlägg var glasklart men tydligen inte 😁
 
  • Gilla
Klas1 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
K Klas1 skrev:
Det satt en tjusig märkning på skåpet som jag trodde var fast men den gick som tur att ta bort. Så ja nu kan man vända på dörren. Tack för all support!
Toppen! Fint att det löste sig!
 
  • Gilla
Klas1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.