M
Vi har en något annorlunda konstruktion där vinden ligger mellan två inredda delar av huset. Dörren som sitter där idag verkar vara en trädörr klädd med metall och i metallram. Det är ett gammalt sekelskifteshus.. med möss i väggar/vind vintertid. Vi funderar på att byta dörren och vill inte råka släppa in varken möss eller kyla... vad sätter man in för dörr? Den kan därtill inte vara fullhöjd då den sitter under en balk i takstolarna... Kanske... 170 cm
 
Varför vill ni byta den?
 
M
BengtH BengtH skrev:
Varför vill ni byta den?
Varför är det relevant för frågeställningen? :)
 
Kan nuvarande dörr se ut som den gör, för att uppnå brandskyddsfunktion?
 
M
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan nuvarande dörr se ut som den gör, för att uppnå brandskyddsfunktion?
Bra fråga, några tips på hur man utvärderar, tar reda på det? Det finns inga ritningar över huset.
 
M Miscela skrev:
Varför är det relevant för frågeställningen? :)
Tja, framgår inte vad som är problemet med nuvarande dörr, dvs vad vill ni ändra på? Ni vill bara byta den, då byter ni väl till en likadan? 😊
 
M Miscela skrev:
Vi har en något annorlunda konstruktion där vinden ligger mellan två inredda delar av huset. Dörren som sitter där idag verkar vara en trädörr klädd med metall och i metallram. Det är ett gammalt sekelskifteshus.. med möss i väggar/vind vintertid. Vi funderar på att byta dörren och vill inte råka släppa in varken möss eller kyla... vad sätter man in för dörr? Den kan därtill inte vara fullhöjd då den sitter under en balk i takstolarna... Kanske... 170 cm
Kolla in isolerade förrådsdörrar, kan finnas något mindre än standard. Ni får kapa den i under eller överkant sedan.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
BengtH BengtH skrev:
Tja, framgår inte vad som är problemet med nuvarande dörr, dvs vad vill ni ändra på? Ni vill bara byta den, då byter ni väl till en likadan? 😊
Okej, sitter du på förslag vart man hittar en likadan? Den ser alltså ut som en gedigen gammal trädörr med speglar på ena sidan och sitter i en metallkarm samt har en metalltäckt sida in mot vindsutrymmet, nästan som ett lock som satts på bladet som bara täcker ena sidan. Jag känner inte att jag sett liknande dörrar och funderar på varför den ser ut så och vart man potentiellt hittar en ersättare.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla in isolerade förrådsdörrar, kan finnas något mindre än standard. Ni får kapa den i under eller överkant sedan.
Tack, funderar på varför den gamla är täckt av metall på ena sidan. Intressant fråga om brandskydd som lyftes i en annan kommentar. Jag vet inte varför den ser ut så och söker väl egentligen svar på det för att sen hitta lösningar.
 
Om det är ett bostadshus och inte mellan separata lägenheter finns inga krav på branddörr vad jag känner till.
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är ett bostadshus och inte mellan separata lägenheter finns inga krav på branddörr vad jag känner till.
Ah! Det är ett bostadshus. Men enligt historien hat det en gång i tiden bestått av tre lägenheter.... dock har denna dörr bara gått till vinden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.