Någon som har koll på varför laddning kör igång direkt när man sätter i kabeln och inte senare under natten? Vid tillfället var det nästan den högsta pristimman. Har ställt in att jag vill resa kl 8 dagen efter.

Nu råkar batteriet vara ganska lågt (23%), är det därför den kör direkt?
 
Är det ren elbil?

är det inte så att tibber kollar av tillgänglig effekt via bilens api en kort stund när man sätter i kabel.
Och sen beräknar hur lång tid det skall laddas enligt dom inställningar som är gjorda.

det jag menar är att enligt dom givna inställningar du gjort, kanske bilen behöver ladda 12-14 timmar, och måste starta då omgående.
 
Ja är säkert så. Känns lite halvdåligt, jag vill köra smartladdning men bara mellan vissa timmar så får det bli den laddning det blir så får jag ladda nästa dag igen om det skulle vara så. Men verkar inte gå att göra så riktigt, får springa ut å sätta i kabeln igen lite senare.
 
engs
K kuse skrev:
Någon som har koll på varför laddning kör igång direkt när man sätter i kabeln och inte senare under natten? Vid tillfället var det nästan den högsta pristimman. Har ställt in att jag vill resa kl 8 dagen efter.

Nu råkar batteriet vara ganska lågt (23%), är det därför den kör direkt?
Jag får exakt samma fenomen nu men behöver inte ladda mycket alls, ska från 72 -> 80% Så det kan inte vara tidsaspekten.
Den går in och laddar direkt trots att priset sjunker i natt, rejält.

Smartladdning är aktiverat, eller "Smart"laddning.
 
Det hände bara mig i början men har fungerar helt klockrent sedan dess. Vet inte om det behövdes några dagars inkörning av systemet hos Tibber osv för att få integrationen med Zaptec att lirs osv.
 
Händer ibland för mig också.
Ofta löser det sig med att jag pausar laddningen och sen direkt sätter tillbaka den i smartladdningsläge.
 
D
Frågan är om du styr med laddboxen eller bilen, har du en laddbox som pratar med Tibber brukar det inte bli så här men om det är bilen så är det typiskt.

Finns en fördröjning i kommunikationen och har sett att den alltid börjar ladda men efter "lite snack" så stoppar den för att sedan starta när priset är lägre.
 
engs
Just nu pratar Tibber direkt med bilen och det är där smartladdning är aktiverat, har i bilen plockat bort alla laddscheman för att det inte ska krocka.

Laddbox är på gång, kanske redan idag, om elektrikern hinner. Men fram till dess ful-laddar jag över schuko, dock en sådan jag kan välja maxström i flera diskreta steg. Har satt ner den till 8A.

Ska kanske lugna mig lite till laddboxen är på plats innan jag börjar stöka. Då ska smartladdningen aktiveras på boxen och avaktiveras på bilen i Tibbers system.

Annars verkar Defas laddbox där man kan välja att den ska ladda under de X billigaste timmarna vara vettigt, om man är beredd på lite mer handpåläggning. Typ, det går max 11kWh i vardagen så då får den ta den absolut billigaste timmen fram till inställd avfärd bara. Efter en långkörning kanske man får gå in och ändra till de 7 billigaste timmarna eller så.

Det är väl så man hoppas Tibbers system ska fungera men automagiskt, men det verkar inte alltid fungera så.
 
D
För mig fungerar det så, klockrent i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.