Borregran är utmärkt till konstruktionsvirke som byggs in och inte utsätts för väta, hållfastheten är det dokumenterat inget fel på, så till takstolar och reglar fungerar det bra. Detta trots blånad.

Dock så kan panelvirke vara en utmaning om det virket har blånad då det lättare håller fukt än färsksågad gran vilket på sikt kan korta ner livslängden på panelen, men även här finns det exempel på blåvirke som suttit uppe i många år utan synbara förändringar.

Personligen så tycker jag att torrsprickor och mindre utbyte är det tråkiga om man inte tar dom i tid, men det ska till väldigt mycket om man inte ens får ut fyrskäringar typ 5x5" eller 6x6" ur en stock.

Tätare bandbyten på sågen givetvis men det är inget hinder.
 
  • Gilla
Beape och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Anledningen till att jag frågar vad man gör med bakarna är att vi inom kort får ansvar för skog. Har möjlighet att såga själva (logosol) och har granbarkborreangrepp emellanåt. Hittills har det tagits av skotare som lejs in, men är det bara något enstaka träd eller två man ser vid en promenad i skogen känns det vettigare att ta ner själv och såga upp.

Men för mig som lekman och ny i det hela känns det som om man flyttar med sig borrarna och riskerar att sprida dom vidare? Om jag nu tar ner en angripen gran, flyttar den till gårdsplan och sågar upp och sedan slänger bakarna på vedhögen. Är inte borrarna kvar där och skuttar vidare till någon gran i närheten? Då är det ju bättre att ringa in timmerbilen som kör iväg det hela långt bort?
Min erfarenhet är att om man staplar bakanen luftigt så de torkar snabbt så dör barkborrarna. De trivs inte i torrt virke.
 
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenheter. Som nämnts det kan vara lite prickbildnkngar i det men det ser man ju snart när man sågar. Man behöver alltid småbitar, strön etc.

Personligen skickar jag bakarna i flishögen, skänker bort eller vad som. Jag gör inte ved av det då jag anser att det är mycket jobb för lite ved och enorma mängder med skräp.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Borregran är utmärkt till konstruktionsvirke som byggs in och inte utsätts för väta, hållfastheten är det dokumenterat inget fel på, så till takstolar och reglar fungerar det bra. Detta trots blånad.

Dock så kan panelvirke vara en utmaning om det virket har blånad då det lättare håller fukt än färsksågad gran vilket på sikt kan korta ner livslängden på panelen, men även här finns det exempel på blåvirke som suttit uppe i många år utan synbara förändringar.

Personligen så tycker jag att torrsprickor och mindre utbyte är det tråkiga om man inte tar dom i tid, men det ska till väldigt mycket om man inte ens får ut fyrskäringar typ 5x5" eller 6x6" ur en stock.

Tätare bandbyten på sågen givetvis men det är inget hinder.
Nuvarande panel är 80 år gammal och i stort sett OK. Jag behöver dock tilläggsisolera huset och enligt snickaren är det ett helsike att försöka ta väck den gamla panelen försiktigt så att den inte skadas, för att kunna återanvända den. Därav intresset för ny panel. Min ambition är att den nya panelen, med rätt underhåll, ska kunna hålla lika länge som den gamla panelen, så om blånader kortar livslängden får jag passa mig för detta och endast använda virke utan blånader till panelen. Som du skriver kan virket med blånader dock finna användning i reglar o dyl.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.