Hej!
Har frågat tidigare, inget svar angående ventilering av tak med öppen takfotsventilering (luftspalt) hela vägen till nock. Jag har ingen nockventilation och funderat på att sätta in mögelstoppers. Någon som har erfarenhet av dessa (hur många etc.). Finns det något annat alternativ?.
Vore tacksam för svar!.

Martin
 
Jag har inte just "mögelstoppers" som jag tror är ett varumärke. Utan liknande, men bredare gjorda av plåt istället. Jag har satt en mellan varje takstol och skiftat sida om nocken på varannan mögelstoppersplåt. Jag har köpt mina på Biejerbygg.

Jag känner inte till något alternativ.
 
Hur länge har du haft dessa insallerade, det verkar ventilera fint eller?. Du har också luftspalt upp till nock utan nock ventilation?.
 
  • Gilla
Matand965
  • Laddar…
Jag har luftspalt upp till nock utan nockventilation. Dock sitter mina ventilationsbeslag http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=5467 nästan uppe vid nocken. Jag har haft det så i ett år nu, så det är ingen uråldrig gammal beprövad metod hemma hos mig

Det verkar ventilera perfekt, jag har inte märkt några problem.
 
  • Gilla
Mocktar
  • Laddar…
Tack för svaret.
 
Jag har använt dom som man kan köpa på jula, tio för 200sek (det är denna produkt som heter något med "Mögelstopp"). Att betala mer än dubbelt så mycket bara för att få en i plåt istället för plast känns lite magstarkt.
 
Hur många har du satt in och hur länge har dom suttit Mathias?. Jag har nämligen 2 paket liggande sedan ett par veckor tillbaka (från Jula). Jag funderade på att sätta 2 på var sin sida om nocken, alltså 4 mellan varje takstolsfack. Är detta överarbetat tror du?. Hålen är ju inte jättestora.
 
MathiasS skrev:
Jag har använt dom som man kan köpa på jula, tio för 200sek (det är denna produkt som heter något med "Mögelstopp"). Att betala mer än dubbelt så mycket bara för att få en i plåt istället för plast känns lite magstarkt.  

Håller egentligen med. :-/ Jag köpte de i metall för att de är dubbelt så breda som mögelstoppers.

O sedan är ju pengar inget jag har några direkta problem med ;)
 
Martin L skrev:
Hur många har du satt in och hur länge har dom suttit Mathias?. Jag har nämligen 2 paket liggande sedan ett par veckor tillbaka (från Jula). Jag funderade på att sätta 2 på var sin sida om nocken, alltså 4 mellan varje takstolsfack. Är detta överarbetat tror du?. Hålen är ju inte jättestora.
Jag gjorde faktiskt som det står på paketet. Om jag inte minns helt fel är det då ett hål uppe vid nock och ett vid takfoten i varje fack (likadant på varje sida om nock). På något ställe jag kanske kört varannan uppe i nock.

Ventilerna satte jag dit för ett år sedan när jag blåste på en halvmeter lösull på vinden. Om det funkar eller inte är ju nästan omöjligt att säga, man borde logga relativa fuktigheten på vinden för att kunna säga något klokt om det. Något mögel har jag inte sett röken av, men det är knappast en garanti för att ventilerna fungerar som dom ska.
 
lastkaj skrev:
Håller egentligen med. :-/ Jag köpte de i metall för att de är dubbelt så breda som mögelstoppers.

O sedan är ju pengar inget jag har några direkta problem med ;)
Ha, jag minns att Bob_the_Builder här på forumet en gång försökt kränga på mig dessa plåtkepsar till ohyggliga priser - han hade visst några över..... :)
 
Jo det stämmer det du säger att dessa ska monteras så enligt anvisningen men det står inte om man har vind eller isolerat till nock. Problemet är ju det att jag inte har en vind att inspektera när jag isolerat klart. För det fattar jag som att du har Mathias. Förmodligen har väl du gavelventiler också, dessa hjälper ju också till att få ventilation på luften.
 

Ok då förstår jag, ja jag har ju en vind så då är det ju iaf teoretiskt möjligt med en inspektion.

Gavelventiler har jag struntat i, tycker det blir lite kaka på kaka med sådana också.
 
ok!
 
Jag har också såna där.

Dock hade jag inte det från början på en vind med gavelventiler. Anledningen att jag satte in dem var att det började bli lite svartmögel längst upp vid nocken. Då satte jag dit Mögelstopper och mögeltillväxten stannade direkt - så hos mig gjorde de i alla fall avsedd nytta..

Jag satte även in i den delen av huset där vi har ryggåstak och således ingen inspekterbar vind. Om de gjort någon nytta där eller ej är svårt att sia om då jag ju inte kan inspektera..

Jag satte en i varje fack både på den öppna vinden och vid ryggåstaket..

Vet att det står i instruktionerna att det skall sitta en längst ner vid takfoten också - varför???? Där släpps ju luften ändå in via takfotsventilationen på båda vindstyperna.. Det måste vara ifall man har en helt stängd vind eller liknande, annars kan jag inte se vad en mögelstopper i takfoten skall göra för nytta... :-?
 
Vi satte dit mögelstoppers i våras när vi bytte tak. Tidigare så har vi inte haft något alls o inte heller gavelventiler. Vi har inte så vi kan inspektera den heller. Så efter har bytt hela taket och haft taket öppet för att göra stickprov o inspektera så satte vi dit detta för att slippa chansa på att det skulle klara sig i 55 år till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.