Planterade förra våren 55 välgrenade krukodlade Avenboksplantor 120 cm på en väldigt utsatt plats nära havet o med starka vindar som vardag. Nu ser den väldigt leden o bedrövlig ut. Algomin växa näring fick den idag. Min fråga är kan jag klippa bort döda grenar på toppen, har hört att den då inte blir högre? Är det saltet som den inte tål? Ser att det kommer mer blad o ingen planta är helt död. Inte nöjd med hur den ser ut som ni förstår. En rad unga träd plantade nära grus, med blå bil och röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för tips
 
Jag misstänker att den önskat mer jord och vatten (hos mig har det varit extremt torrt) denna sommar istället för gödning. Den ser onekligen lite deppig ut. Vanligtvis är avenboken lätt att få igång men dess födsel var kanske svårare än vanligt eller så har TS bara fått dåliga exemplar. Avvakra och ge den en säsong till.

Är det längs nybyggd fastighet? Om i så fall kan marken ha blivit kompakterad under byggnationen.
 
Claes Sörmland
A Alli Ro skrev:
Planterade förra våren 55 välgrenade krukodlade Avenboksplantor 120 cm på en väldigt utsatt plats nära havet o med starka vindar som vardag. Nu ser den väldigt leden o bedrövlig ut. Algomin växa näring fick den idag. Min fråga är kan jag klippa bort döda grenar på toppen, har hört att den då inte blir högre? Är det saltet som den inte tål? Ser att det kommer mer blad o ingen planta är helt död. Inte nöjd med hur den ser ut som ni förstår. [bild]Tacksam för tips
Eftersom det har varit en rejäl regnsommar - det är inte så att den står i som ett dike fyllt med vattenbemängd mulljord i mark som i grunden är lera? Det kan döda vilken planta som helst. Rötterna drunknar.
 
  • Gilla
Alli Ro
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag misstänker att den önskat mer jord och vatten denna sommar istället för gödning. Den ser onekligen lite deppig ut. Vanligtvis är avenboken lätt att få igång men dess födsel var kanske svårare än vanligt eller så har TS bara fått dåliga exemplar. Avvakra och ge den en säsong till.
Tack för svar men under torkan i maj o juni vattnade vi väldigt mkt så tror inte det vi har en droppslang. Men absolut ska den få en säsong till på sig. Undrar bara om man kan klippa dom döda grenarna som vissa plantor har upptill..?
 
A Alli Ro skrev:
Undrar bara om man kan klippa dom döda grenarna som vissa plantor har upptill..?
Det som är dött kan absolut klippas.
 
  • Gilla
Alli Ro
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det som är dött kan absolut klippas.
Stort tack, då kommer den ju iaf se lite bättre ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.