Hej alla, jag med den till Kina uppkopplade växelriktaren här. Den tråden blev ju en stor geopolitisk diskussion. Nu till något annat jag behöver tips och förslag om. Jag har konstaterat att man inte tjänar speciellt med pengar på den el man säljer, endast på den el man inte köper. Att spara el i elbatteri av någotsånär storlek för är inget för min plånbok, 20kWh kostar väl minst 150 000 före grönt avdrag.
Jag har en varmvattenberedare över, rostfri 220 liter med elpatron 3 slingor på 1kW vardera. Jag tänker mig att koppla in den före värmepumpen (se bild) och förvärma vattnet sommartid. Det ger en lagrad energi på drygt 20kWh (4°C-95°C). Dessutom är det mycket bättre prestanda på ett vattenbatteri, mycket lång livslängd, tål oändligt med laddningscykler och har 100% verkningsgrad. På vinter när när man inte kan säkerställa minst 60°C så tänker jag att den är avstängd helt för att minimera risken för legionellabakterier.
Problemet: Hur löser man styrningen? Tänker att man läser ut strömvärden ur elmätaren, i ögonblicksbilden exempelvis -13,27A på L1. Dessa tre värden får ju läsas ut, kanske var 10:e sekund av "styrenheten" A som sedan styr effekten per fas till slingorna via B som kanske är någon form av triac så länge det finns ett överskott av el från anläggningen? Ja ni förstår, A och B är mitt lilla problem, några av er har säkert redan något liknande i drift, hur löser man det enkelt och kostnadseffektivt?
Tanken är att värmepumpen "i princip" inte behöver starta på hela sommaren för att producera varmvatten, dagtid är väl ingen fara om solen ger el, men massor av varmvatten går åt på kvällen och mornar här i huset och man kan till viss del även överbrygga regniga dagar.
 
  • Schema över värmesystem med värmepump, växelriktare, VVB, elmätare och elcentral. Anslutningar och temperaturer anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Hur kom du fram till att det är bättre att värma vatten än att sälja elen?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Och 100% verkningsgrad kanske, men jag tror inte din tank är 100% isolerad...
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K
Om man vill ha det flexibelt, loggning, kontroll och redan har home assistant. Så säger jag att man ska köra via det. En wifi-baserad hanportsmätare typ slimlezer. Och sedan en brytare som är Zigbee eller wifi-styrd. Då kan man också ta in elpriset i ekvationen.

Men annars kan man bygga det vi en Arduino som läser hanporten och styr logiken. Och styra en brytare.
 
Jag förstår inte...Kan det inte vara bättre att stoppa in 1kw i värmepumpen å få ut 3/4 kw istället å sälja solelen .Är det så dåligt betalt....
 
Düsseldorff
Jag får inte heller ihop kalkylen riktigt...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag förstår inte...Kan det inte vara bättre att stoppa in 1kw i värmepumpen å få ut 3/4 kw istället å sälja solelen .Är det så dåligt betalt....
Om du tappar en fjärdedel av energin genom att använda värmepumpen så är det nog dags att byta ut den.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
B
Skippa blandningsventilen efter vvb. Och anslut inte beredaren elektriskt. Sätt en vvc pump som pumpar mellan efter värmepumpens beredare till kv in på extra vvb. Sätt en backventil i serie med vvc pumpen.

För att ladda extraberedaren, starta vvc pumpen. T.ex. med timer eller nån smart styrning baserat på elpris. För att ladda ur behöver man inte göra något alls, bara använda varmvatten.

Så får du din möjlighet att lagra varmvatten, men med värmepumpens överlägsna prestanda. Enkel styrning.

De du tjänar jämfört med att bara använda värmepumpen är rätt lite. Om vi tänker 220l, 35c delta T, och cop 3 = 3kWh el. Ett antal kronor om dagen kan det säkert bli, eftersom du redan idag har en viss möjlighet att göra varmvatten på lågpristimmarna? Det framgår inte hur stort vv behov ni har, och hur stor beredare du har idag.

Är den kallare än ca 15c på vintern så ska legionella inte växa till, är den hyggligt isolerad borde du kunna bara stänga av den.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du tappar en fjärdedel av energin genom att använda värmepumpen så är det nog dags att byta ut den.
Okej då .. få ut 3 till 4 kw...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.