Hej! I besiktningsprotokollet finns bilden nedan. Det påmindes vi om när det regnade för fullt nyligen och läckte in till taket i vardagsrummet.

Vilket medel använder jag bäst för att åtgärda?

Har tex hittat dessa:

Cisco roofseal
https://amzn.eu/d/9L8HN8Z

Biltema tätningskitt
https://www.biltema.se/bygg/farg/ut...hrsK3FE-iN2gQ9vV6Qaqe3lCiiUNUPZgaAtlwEALw_wcB

Min pappa tipsade om Biltemas tätningskitt men menade att den bara ska användas i takskarven där taket är platt/horisontellt, och inte på den vita lagningen. Vet ej varför.

Vad tror ni?

Ska jag pilla/skära bort den gamla fogen först och sen fylla på ny, eller kräma på ovanpå?
 
  • Tak med dåligt fogarbete vid skorsten, exponerad underlagspapp, risk för läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller några år i bästa fall. Skulle tippa på en mindre renovering är bästa lösning
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håller några år i bästa fall. Skulle tippa på en mindre renovering är bästa lösning
Kan du beskriva lite mer vad du menar med "mindre renovering"? Vad behövs göras? :)
 
P peter.linkan skrev:
Kan du beskriva lite mer vad du menar med "mindre renovering"? Vad behövs göras? :)
Behöver se fler bilder från taket runt skorsten först.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver se fler bilder från taket runt skorsten först.
Fixar imorgon
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver se fler bilder från taket runt skorsten först.
Här kommer fler bilder :)

Tak med skorsten, tätning, grönska, skugga, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten på tak, tegel, svart tätning, gröna träd, del av hustak i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg, tak med solpaneler, soligt, asfaltspapp, utomhus, arkitektoniska detaljer, modern energiproduktion, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på tak, träd, hus och bil i bostadsområde, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platt tak med singel, skorsten, gul hink, gröna träd, och hus i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag pillat bort den gamla vita fogen och satt på Casco roofseal.

Svart takpapp, röd tegelmur, ny orange tätningsmassa vid skorstenens grund, grönskande träd, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd tegelskorsten, mörkt tak, nymålat fundament, plastpåse, trädgårdar i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag tänkte göra härnäst är:
- Sätta casco roofseal också mellan plåt och skorsten + biten mellan det lägre och högre taket som också har gammal fog.
- måla den svarta plåten vid skorstenen
- spruta jape grönfri på hela taket

Har du annan input om vad jag borde göra med taket?

PS det övre taket som har solceller på sig är bytt i samband med att solcellerna sattes.
 
Düsseldorff
Du kanske skulle ha målat plåten innan du fogade?
 
  • Gilla
bHANS
  • Laddar…
anmärkning i all ära men läcker det in så känns det som att det kanske beror på nåt annat än just det där området? Jag har ingen fog alls på mina plåtar runt skorstenen.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
S Stefan1972 skrev:
anmärkning i all ära men läcker det in så känns det som att det kanske beror på nåt annat än just det där området? Jag har ingen fog alls på mina plåtar runt skorstenen.
Det är inte den fogen som TS gjort om som anmärkningen avser tror jag. Jag gissar att det är där pappen spruckit där den är vikt i hörnet mot plåten.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du kanske skulle ha målat plåten innan du fogade?
Det är möjligt. Varför?
 
Düsseldorff
P peter.linkan skrev:
Det är möjligt. Varför?
För att det ser ut som att du fogat över färgkanten men det kanske bara ser ut så på bilden.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inte den fogen som TS gjort om som anmärkningen avser tror jag. Jag gissar att det är där pappen spruckit där den är vikt i hörnet mot plåten.
Oh det var värdefull input! Men jag förstår inte var.. Har du möjlighet att markera på en bild?
 
Düsseldorff
P peter.linkan skrev:
Oh det var värdefull input! Men jag förstår inte var.. Har du möjlighet att markera på en bild?
Närbild av trottoarkant med röd cirkel kring ett objekt eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
D
Ja, det står att den bristande fogen gäller pappen.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inte den fogen som TS gjort om som anmärkningen avser tror jag. Jag gissar att det är där pappen spruckit där den är vikt i hörnet mot plåten.
Jag tänkte mest på att läckaget kanske kommer från nå helt annat ställe än runt skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.