Hej!

Har fått till mig att det kan finnas asbest i ventilationstrumman i köket. Ska vara någon självdragsventilation.

Vidtog åtgärder med skyddsmask, skyddsplast och så vidare men blev lite frågvis när den togs ner kring vad som då är asbest.

Den fyrkantiga trumman var kritvit med längre lite tjockare fibertrådar i och sen låg det lösa träaktiga skivor i. Det vita materialet var som tjockare gips. Har sett andra inlägg där asbeströren i ventilationen är betydligt gråare.

Är det något som kan ge svar på vad som är vad på bilderna. Bygget gjordes tidigt 60-tal.

Tack på förhand.
 
  • Öppning i tak med synliga rör och gamla spackelskikt, orenoverat utrymme med avskalade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten dörrstoppare i kartong på ett klinkergolv med solljus och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hörn på vägg, vit puts och exponerade fibrer nära rött ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här brukar ventilationsrör i asbest se ut.

Sågad trädstam, tydliga sågspår, träflis, närbild, arbete med trä, hantverk, snickeri, textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som gips med armering.
Det andra är träfiberskiva/mjuk masonit.
 
Tack för snabba svar.

Ja jag blev förvånad när det inte fanns ett gråaktigt ”rör” inne i den vita fyrkanten. Var helt tomt och så låg de lösa brädorna i. Lite poröst trä kan man säga.

Förstår att det inte går att säga med säkerhet vad det vita innehåller men är det någon som sett liknande och att det då finns asbest utblandat i gipset eller vad det nu är?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
R Robbin10 skrev:
Hej!

Har fått till mig att det kan finnas asbest i ventilationstrumman i köket. Ska vara någon självdragsventilation.

Vidtog åtgärder med skyddsmask, skyddsplast och så vidare men blev lite frågvis när den togs ner kring vad som då är asbest.

Den fyrkantiga trumman var kritvit med längre lite tjockare fibertrådar i och sen låg det lösa träaktiga skivor i. Det vita materialet var som tjockare gips. Har sett andra inlägg där asbeströren i ventilationen är betydligt gråare.

Är det något som kan ge svar på vad som är vad på bilderna. Bygget gjordes tidigt 60-tal.

Tack på förhand.
Jag har inte sett den varianten förr. Men det ser ut som gips armerat med något. Glasfiber? 50- och 60-talet var ju annars "guldåldern" för asbestförstärkning i både det ena och det andra så man får utgå från att det innehåller asbest där någon form av brandskydd varit avsikten tills en analys bevisat motsatsen.
 
Tack för svar. Ja så är det såklart, en analys är det enda som kan ge 100 % svar. Men om det är någon annan som haft en liknande trumma eller stött på i något sammanhang får de gärna skriva här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.