Vi hade ett riktigt "skäprum" (ca 4x3m) som användes dels som garderob till mig och frun plus att allt som man inte riktigt orkade hitta någon bra plats till hamnade i detta rum vilket gjorde det väldigt oorganiserat och stökigt.

Vi har länge pratat om att få till en bra klädförvaring men aldrig kommit till skott men så tillslut så tyckte vi ändå att nu får det vara dags. Så sagt och gjort satte vi igång och tömma rummet och satte upp nya tapeter och försöka komma på någon bra lösning på klädförvaringen.

Jag hade en rätt klar bild på hur jag ville ha det, och vad jag inte ville ha. Och ville verkligen inte få just garderobskänslan som man lätt får om man sätter upp t.ex. Pax-garderober från Ikea, det blir så mycket väggar överallt och ville ha det luftigare.

Så istället för att sätta hela garderober så tog jag och kapade dom två garderobernas väggar vi redan hade i rätt höjd så jag skulle få in fyra Pax-lådor per sektion. Då gav oss dessa två garderober fyra sektioner men behövde två sektioner till så fick köpa en ny Pax-garderob och kapa upp.

När allt var kapat satte jag ihop sektionerna enligt måtten på en vanlig Pax-garderob (1m breda garderober) med två reglar (28x70) över och under som jag bara skruvade ihop. Dessa ställdes sen på plats i rummer och fästes med vinkeljärn i väggen.

På bilderna står stommen på ett 45x45-regelverk men tyckte det blev för högt så detta togs bort sen och gav inspiration till hyllplanen längre ner.

Delvis monterad vit bokhylla mot tapetserad vägg med träd-mönster. Trägolv synligt. Zimmer_builds_finished_stage
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering, omonterade möbeldelar, verktyg på golv, blommig tapet, ljust rum, fönster mot skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena sidan var planen att lämna utrymme för klänningar och sånt men på andra sidan hade jag inte bestämt hur det skulle vara riktigt. Var inne på glashyllor för skoförvaring men vi landade i att ha en sektion med Pax-lådor med glasfront. Stommen för denna del byggde jag av överblivna hyllplan från Ikea och hade sån jäkla tur så vi fick på millimeter in lådor i 75cm.

Som överdel till sektionerna köptes två bänkskivor på Bauhaus som kapade dessa i rätt mått direkt. Dessa skruvades sedan underifrån fast i sektionerna.

Så långt var det inga större problem förutom att dom kapade garderobsstommarna av någon anledning inte blev helt vinkelräta, förstår fortfarande inte varför det inte blev bra... Men nu behövde jag komma på en lösning för hyllplanen som även skulle bära upp klädstången.

Hade funderingar på en bänkskiva men var svårt/dyrt att hitta något som passade då rummet var närmare 4 meter brett men tillslut så kom jag av en slump (fick syn på regelverket som stommen tidigare stått på) på att bygga det som ett regelverk och klä in i MDF. Så byggde ihop stommen och köpte MDF i 6mm på K-rauta som även sågade till alla delar åt mig. Då jag skulle ha en ledlist infälld så blev MDF:en för underdelen av hyllplanet i två delar. MDF limmades/spikades fast och sen spackling och målning och resultatet blev riiktigt bra och mycket billigare än att köpa något färdigt. Hyllplanen bärs upp av list längs väggen samt stolpe på mitten.

En träställning eller del av möbel ligger på ett trägolv inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett matsalsbord under reparation eller renovering, skyddat med papper, i ett inrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt och träfärgat klädförvaringssystem med öppna hyllor och klädstänger mot blomtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista momentet var sen att dölja garderobsstommen och få det att se mer platsbyggt ut så blev ännu en vända till K-rauta som sågade till alla delar i 6mm MDF, även under lådorna mot golvet sitter det lister men dessa är vanliga lister som bara anpassats för att passa.

Vi är riktigt nöjda med resultatet och har nu fått oändligt mycket mer klädförvaring och lådor i överflöd (eller inte, för dom är nästan redan fulla). Och samtidigt till ett i mitt tycke rätt bra pris, det som var i särklass dyrast var alla lådor.

Skulle någon vara intresserad av ett liknande projekt men inte har en gammal Pax-garderob att såga sönder kan jag tipsa om dessa. Hade jag vetat att dessa fanns från början vete tusan om jag inte själv hade kört på dessa också
https://www.ikea.com/se/sv/p/komplement-avdelare-foer-stommar-vit-60246396/

Ungefär vad det kostat:
Tapet: 1200kr
Stomme: 800kr för en Pax-garderob plus reglar (28x70) 70kr
Bänkskivor: 2x1500=3000kr
Lådor Komplement: 24x420=10080kr
Lådor Komplement med glasfron: 3x480=1440kr
Lådor Komplement för smycken mm: 2x360=720kr
Hyllplan (2 st): Reglar 45x45 200kr, MDF 700kr, Färg och spackel 300kr
Aluminiumlist till ledlist: 4x2m 450kr
Ledlist: 2x5m ledlist plus lite förlängningssladdar 700kr
Klädstänger: 4x2m 400kr
Stolpe för hålla upp hyllplan; 300kr
Täckdelar: MDF 700kr
Totalt: 21060kr
 
Redigerat:
  • Gilla
PappasHammare och 13 till
  • Laddar…
Och slutresultatet
Walk-in-garderob med öppna hyllor, lådor, sittmöbel mitt i rummet och ett fönster med grönska utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Walk-in-garderob med klädhängare, byråer och vägg i blommönster. Organiserad, modern och estetisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit byrå med svarta detaljer, öppen garderob med kläder, vit matta, trägolv, tapet med mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt förvaringsskåp, trägolv, blommig tapet, spegel, vit matta, dekorationer på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klädstång med hängande kläder, vita byrålådor, blommigt tapetserad vägg, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Organiserad garderob, klädhängare, byrålådor, blommig tapet, katt vid dörröppning, mattor, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 33 till
  • Laddar…
S silo skrev:
Vi hade ett riktigt "skäprum" (ca 4x3m) som användes dels som garderob till mig och frun plus att allt som man inte riktigt orkade hitta någon bra plats till hamnade i detta rum vilket gjorde det väldigt oorganiserat och stökigt.

Vi har länge pratat om att få till en bra klädförvaring men aldrig kommit till skott men så tillslut så tyckte vi ändå att nu får det vara dags. Så sagt och gjort satte vi igång och tömma rummet och satte upp nya tapeter och försöka komma på någon bra lösning på klädförvaringen.

Jag hade en rätt klar bild på hur jag ville ha det, och vad jag inte ville ha. Och ville verkligen inte få just garderobskänslan som man lätt får om man sätter upp t.ex. Pax-garderober från Ikea, det blir så mycket väggar överallt och ville ha det luftigare.

Så istället för att sätta hela garderober så tog jag och kapade dom två garderobernas väggar vi redan hade i rätt höjd så jag skulle få in fyra Pax-lådor per sektion. Då gav oss dessa två garderober fyra sektioner men behövde två sektioner till så fick köpa en ny Pax-garderob och kapa upp.

När allt var kapat satte jag ihop sektionerna enligt måtten på en vanlig Pax-garderob (1m breda garderober) med två reglar (28x70) över och under som jag bara skruvade ihop. Dessa ställdes sen på plats i rummer och fästes med vinkeljärn i väggen.

På bilderna står stommen på ett 45x45-regelverk men tyckte det blev för högt så detta togs bort sen och gav inspiration till hyllplanen längre ner.

[bild]
[bild]

På ena sidan var planen att lämna utrymme för klänningar och sånt men på andra sidan hade jag inte bestämt hur det skulle vara riktigt. Var inne på glashyllor för skoförvaring men vi landade i att ha en sektion med Pax-lådor med glasfront. Stommen för denna del byggde jag av överblivna hyllplan från Ikea och hade sån jäkla tur så vi fick på millimeter in lådor i 75cm.

Som överdel till sektionerna köptes två bänkskivor på Bauhaus som kapade dessa i rätt mått direkt. Dessa skruvades sedan underifrån fast i sektionerna.

Så långt var det inga större problem förutom att dom kapade garderobsstommarna av någon anledning inte blev helt vinkelräta, förstår fortfarande inte varför det inte blev bra... Men nu behövde jag komma på en lösning för hyllplanen som även skulle bära upp klädstången.

Hade funderingar på en bänkskiva men var svårt/dyrt att hitta något som passade då rummet var närmare 4 meter brett men tillslut så kom jag av en slump på att bygga det som ett regelverk och klä in i MDF. Så byggde ihop stommen och köpte MDF i 6mm på K-rauta som även sågade till alla delar åt mig. Då jag skulle ha en ledlist infälld så blev MDF:en för underdelen av hyllplanet i två delar. MDF limmades/spikades fast och sen spackling och målning och resultatet blev riiktigt bra och mycket billigare än att köpa något färdigt. Hyllplanen bärs upp av list längs väggen samt regel på mitten.

[bild]
[bild]
[bild]

Sista momentet var sen att dölja garderobsstommen och få det att se mer platsbyggt ut så blev ännu en vända till K-rauta som sågade till alla delar i 6mm MDF, även under lådorna mot golvet sitter det lister men dessa är vanliga lister som bara anpassats för att passa.

Vi är riktigt nöjda med resultatet och har nu fått oändligt mycket mer klädförvaring och lådor i överflöd (eller inte, för dom är nästan redan fulla). Och samtidigt till ett i mitt tycke rätt bra pris, det som var i särklass dyrast var alla lådor.

Skulle någon vara intresserad av ett liknande projekt men inte har en gammal Pax-garderob att såga sönder kan jag tipsa om dessa. Hade jag vetat att dessa fanns från början vete tusan om jag inte själv hade kört på dessa också
[länk]

Ungefär vad det kostat:
Tapet: 1200kr
Stomme: 800kr för en Pax-garderob plus reglar (28x70) 70kr
Bänkskivor: 2x1500=3000kr
Lådor Komplement: 24x420=10080kr
Lådor Komplement med glasfron: 3x480=1440kr
Lådor Komplement för smycken mm: 2x360=720kr
Hyllplan (2 st): Reglar 45x45 200kr, MDF 700kr, Färg och spackel 300kr
Aluminiumlist till ledlist: 4x2m 450kr
Ledlist: 2x5m ledlist plus lite förlängningssladdar 700kr
Klädstänger: 4x2m 400kr
Stolpe för hålla upp hyllplan; 300kr
Täckdelar: MDF 700kr
Totalt: 21060kr
Snyggt! Inte dåligt med en 12 kvm stor garderob!
Med tillhörande säkerhetsvakt också :)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S silo skrev:
Och slutresultatet
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Tror att en spegel till höger om dörren skulle göra det perfekt 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Snyggt! Tror att en spegel till höger om dörren skulle göra det perfekt 😊
Tack. Japp, det är det som fortfarande saknas, ska bara hitta rätt spegel först :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Snyggt! Inte dåligt med en 12 kvm stor garderob!
Med tillhörande säkerhetsvakt också :)
Tack, ja han är inte att leka med :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S silo skrev:
Tack. Japp, det är det som fortfarande saknas, ska bara hitta rätt spegel först :)
Precis, en hög, smal spegel där skulle bli pricken över i'et!
Ser en kristallkrona utanför! Hade inte det varit lite lagom kitchigt i garderoben också?
Men, det kanske blir för mycket...
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis, en hög, smal spegel där skulle bli pricken över i'et!
Ser en kristallkrona utanför! Hade inte det varit lite lagom kitchigt i garderoben också?
Men, det kanske blir för mycket...
Kristallkrona var på tal men som du är inne på så blev det lite kaka på kaka.
 
Snyggt bygge!

Jag har en 4m2 walk in med bara öppna PAX stommar. Så här i efterhand saknar jag några med stängd glasdörr för att minska ansamling av damm på kläderna som används sällan.

Föreslår Platsa stommar istället för PAX då dom integrerar snyggare och modulärt med lådor, dörrar och öppna sektioner
 
  • Gilla
henq
  • Laddar…
E
Mycket vackert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.