Jag behöver byta ut panel till mitt fritidshus och har tillgång till granar i närliggande skog som dött efter granbarkborreangrepp.

Flera träd är torra och har troligen en fukthalt som gör det möjligt att använda träet rätt omgående.

Ser ni några nackdelar med att använda trä från träd som dukat under av granbarkborre?
 
Själva barkborreangreppet blir man av med om man tar litet tjockare bakan än vanligt när man sågar. Problemet är att det ofta kommer in både blåträ och brunröta i stockarna genom barkborreangreppen. Sådant förkortar livslängden på träet.
Man kan ha tur och hitta barkborreangripna träd där de här svamparna bara sitter i yttersta utan eller inte alls finns och då är det bara att såga till virke och bygga.
Huggar man ned träden och får dem sågade och stabbade före midsommar det året när barkborreangreppet skedde så brukar allt virke vara oskadat.

De barkborregranarna jag har tagit till sågen har bara dugt till formvirke. Jag brukar måla stockarna röda i båda ändorna så det skall synas i stabben vad som är formvirkeskvalitet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vart gör man av bakarna?
 
Ved eller flis för eldning...

/ATW
 
H heimlaga skrev:
Själva barkborreangreppet blir man av med om man tar litet tjockare bakan än vanligt när man sågar. Problemet är att det ofta kommer in både blåträ och brunröta i stockarna genom barkborreangreppen. Sådant förkortar livslängden på träet.
Man kan ha tur och hitta barkborreangripna träd där de här svamparna bara sitter i yttersta utan eller inte alls finns och då är det bara att såga till virke och bygga.
Huggar man ned träden och får dem sågade och stabbade före midsommar det året när barkborreangreppet skedde så brukar allt virke vara oskadat.

De barkborregranarna jag har tagit till sågen har bara dugt till formvirke. Jag brukar måla stockarna röda i båda ändorna så det skall synas i stabben vad som är formvirkeskvalitet.
Aj då. Tråkigt att det kanske inte går att använda granarna till väggpanel, men mycket bra att få höra detta innan jag satsat tid och pengar på dessa träd.
 
tensiden tensiden skrev:
Vart gör man av bakarna?
Har man inte nytta av dem själv kan de säljas som brännved, flisved eller köras tillbaka till skogen om man sågar själv,. Bakar, ribbved, spån och grot går att fylla körspår med om man inte har nån annan avsättning för biprodukterna.

Att ta tillvara det som är barkborre angripet och ta ut sågvirke är ju mycket bättre för privatekonomin än att låta de stå/falla omkull. Attt få igång ny föryngring i skogen och bygga in de gamla träden i hus är ju ändå det bästa om man vill lagra koldioxid, som ytterpanel kan ju virket finnas i kanske 100år till om man monterar brädorna klokt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Så länge det är några gröna barr kvar så brukar det gå bra att såga virke av barkborregranar. Kan vara lite blånad nära barken ibland, men annars brukar dom vara helt ok. Det gäller bara att hinna ut och ta dom i tid.

De träd som är helt döda är det ingen mening att göra något med annat än ved. Men döda granar brinner fint dom också, så kan man sälja björkveden dyrt till sommargästerna istället.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så länge det är några gröna barr kvar så brukar det gå bra att såga virke av barkborregranar. Kan vara lite blånad nära barken ibland, men annars brukar dom vara helt ok. Det gäller bara att hinna ut och ta dom i tid.

De träd som är helt döda är det ingen mening att göra något med annat än ved. Men döda granar brinner fint dom också, så kan man sälja björkveden dyrt till sommargästerna istället.
Jag ska ta mig en titt på träden och spana efter granbarkborreträd med barr kvar.

Kan man såga och sätta upp sådana brädor omgående eller behöver de ligga och torka ett tag? (Jag kan tänka mig att de är hyfsat torra redan om barkborrar varit framme och förstört vattentransporten innanför barken.)
 
Jag har sågat en del barkborregranar för eget bruk, både nyangripen och sån som är bark fallen, att såga torrt är svårare, brädorna spricker och det blir inte så stort utbyte av stocken.

Har du nån bondsåg nära som vill åta sig sågning av ditt borrevirke eller än bättre byter in stock mot färdigsågat, det minskar ju transporter och tidsåtgång om man kan köra ett traktor lass direkt från skogen och få med färdiga brädor hem.
Kikar man på tuben ser man att det nu vid panelsågning debiteras 4kr löpmeter för legosågning av eget virke på bandsågverk och om det ska bli billigare än köpt virke på brädgården förutsätter det nog att man själv ordnar avverkning och transport samt har nära till sågen.
Ett mobilt sågverk som kommer till gården/skogen är nog bättre på det sättet då man inte behöver lägga tid och pengar på vägtransport av virket men de som sysslar med mobilsågning brukar inte hålla på i så många år tyvärr.
 
F fribygg skrev:
Jag har sågat en del barkborregranar för eget bruk, både nyangripen och sån som är bark fallen, att såga torrt är svårare, brädorna spricker och det blir inte så stort utbyte av stocken.

Har du nån bondsåg nära som vill åta sig sågning av ditt borrevirke eller än bättre byter in stock mot färdigsågat, det minskar ju transporter och tidsåtgång om man kan köra ett traktor lass direkt från skogen och få med färdiga brädor hem.
Kikar man på tuben ser man att det nu vid panelsågning debiteras 4kr löpmeter för legosågning av eget virke på bandsågverk och om det ska bli billigare än köpt virke på brädgården förutsätter det nog att man själv ordnar avverkning och transport samt har nära till sågen.
Ett mobilt sågverk som kommer till gården/skogen är nog bättre på det sättet då man inte behöver lägga tid och pengar på vägtransport av virket men de som sysslar med mobilsågning brukar inte hålla på i så många år tyvärr.
Ja, jag har både skog och såg in på knutarna och kan få hjälp med transporten, så det kan finnas ekonomi i detta. Därtill är det tillfredsställande att veta att träet i mitt hus kommer från intilliggande skog.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Anledningen till att jag frågar vad man gör med bakarna är att vi inom kort får ansvar för skog. Har möjlighet att såga själva (logosol) och har granbarkborreangrepp emellanåt. Hittills har det tagits av skotare som lejs in, men är det bara något enstaka träd eller två man ser vid en promenad i skogen känns det vettigare att ta ner själv och såga upp.

Men för mig som lekman och ny i det hela känns det som om man flyttar med sig borrarna och riskerar att sprida dom vidare? Om jag nu tar ner en angripen gran, flyttar den till gårdsplan och sågar upp och sedan slänger bakarna på vedhögen. Är inte borrarna kvar där och skuttar vidare till någon gran i närheten? Då är det ju bättre att ringa in timmerbilen som kör iväg det hela långt bort?
 
Det beror ju på när trädet fälls. Är det döda träd finns det ändå inga borrar kvar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är som byggvirke, men barkborrarna gör väldigt vackra mönster i träet, som man kan utnyttja i den visuella designen.

Slängde själv några stockar som var helt marmorerade över hela ytan, och jag ångrar verkligen att jag inte gjorde något av dem.
 
Nja, inte i trät. De lever i barken.
Men ytan på trät får ett mönster om man barkar det.
 
tensiden tensiden skrev:
Anledningen till att jag frågar vad man gör med bakarna är att vi inom kort får ansvar för skog. Har möjlighet att såga själva (logosol) och har granbarkborreangrepp emellanåt. Hittills har det tagits av skotare som lejs in, men är det bara något enstaka träd eller två man ser vid en promenad i skogen känns det vettigare att ta ner själv och såga upp.

Men för mig som lekman och ny i det hela känns det som om man flyttar med sig borrarna och riskerar att sprida dom vidare? Om jag nu tar ner en angripen gran, flyttar den till gårdsplan och sågar upp och sedan slänger bakarna på vedhögen. Är inte borrarna kvar där och skuttar vidare till någon gran i närheten? Då är det ju bättre att ringa in timmerbilen som kör iväg det hela långt bort?
Att nån borre hinner flyga ut kan ju inte hindras om man säljer virket och fraktar bort det med lastbil kan ju inte uteslutas heller.

Det går ju att spika upp färska granbräder som bottenbrädor nu och låta dem torka på fasaden, till försommaren är virket torrt och det går fint att rödfärga och spika på läkt eller lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.