Hej har en villa byggd senare halvan av 50-tal i heltegel. Vi ska nu renovera taket.
Muren går närmare 30cm över golvnivå övervåning (1,5 plans hus). Takbalkarna ligger med 90 cm mellanrum och är försänkta i muren. Min fundering är om det är troligt att dessa takstolar är hopbyggda med golvbjälklaget.
Har betydelse då vi tänkte bygga vindskupor i badrummet uppe och vill slippa komplicerad lösning, tänkte helt enkelt låta tak balkarna sticka ut och synas men blir kanske svårt med tätskiktet i ett våtrum om de går ned i golvet?
Någon som har gjort något liknande allt hur hantera utstickande bjälklag när man måste våtrumssäkra.
Alternativet är naturligtvis att låta kupan vara bara knappa 90 cm.
/Karin
 
K
Begär ut konstruktionsritnignarna från bygglovet från kommunen.
Där brukar man se takstolarnas utformning och kan då bedöma hur och vad dom bär.
 
Det måste finnas någon form av bjälke som håller ihop takstolen, så den inte trycker ut väggen. Den bjälken är ofta samtidigft golvbjälke för våningens golv. Vid förhöjt väggliv som du har, så kan konstruktionen se lite olika ut. Eftersom hanbjälken inte sitter direkt i takstolen. I vissa konstruktioner finns bara en tvärgående bjälke som är takbjälke för innertaket i rummet däruppe, och så har man väldigt styva takbjälkar (om de böjs ned, så kommer de att trycka ut väggen).

Du borde konsultera en byggnadsingenjör, det är ofta inte jättedyrt att få ett utlåtande om konstruktionen.

Det finns inga konstruktionsritningar, hos kommunen?
 
K KjellTimell skrev:
Begär ut konstruktionsritnignarna från bygglovet från kommunen.
Där brukar man se takstolarnas utformning och kan då bedöma hur och vad dom bär.
Saknas tyvärr hos kommunen, vi har efterlyst flera gånger med de har dem inte. Tydligen inte så höga krav vad gäller detta på 50 talet. Jag önskar öppna upp kastvinden och göra en besiktning men får ej för min tjuriga man.
 
BirgitS
  • Gilla
Kahh77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.