Hej :)

Jag har ett hyfsat nytt kök där dessvärre flera bakstycke åkt av. Provade köpa nya men att sätta in de i färdigmonterade skåp är intill omöjligt och de gick sönder eller ramlade rakt ner för inget håller emot.

Så vänder mig till detta fantastiska forumet för tips. Här har ni ett smakprov:
Tom vit yta med ett hörn, belyst av taklampa, skugga nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Omöjligt uppdrag om det är i ett så litet utrymme. Men varför? Fråga din Fd ordförande kanske, han som var världsmästare i allt ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Hej :)

Jag har ett hyfsat nytt kök där dessvärre flera bakstycke åkt av. Provade köpa nya men att sätta in de i färdigmonterade skåp är intill omöjligt och de gick sönder eller ramlade rakt ner för inget håller emot.

Så vänder mig till detta fantastiska forumet för tips. Här har ni ett smakprov:
[bild]
Aj då. Hade satt upp en ram av billigaste skitträt jag kan hitta längst in, och sedan pangat/skruvat/limmat upp nya skivor.

Alternativt plocka ner stommarna och montera bakifrån, men det kan ju vara svårt ibland.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Plocka bort skåpet å montera bakstycket på det sättet det är tänkt samt spika fast bakstycket.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Omöjligt uppdrag om det är i ett så litet utrymme. Men varför? Fråga din Fd ordförande kanske, han som var världsmästare i allt ;)
Hahah han är spårlöst borta ingen ser honom längre.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Aj då. Hade satt upp en ram av billigaste skitträt jag kan hitta längst in, och sedan pangat/skruvat/limmat upp nya skivor.

Alternativt plocka ner stommarna och montera bakifrån, men det kan ju vara svårt ibland.
Jag gillar idén med ram starkt. Ska jag då skruva ramen mot stommen och sedan spika/limma masoniten mot den?

Ska göra det här till hobbyprojekt kanske sätter in lite färgglada bakstycken
 
A
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag gillar idén med ram starkt. Ska jag då skruva ramen mot stommen och sedan spika/limma masoniten mot den?

Ska göra det här till hobbyprojekt kanske sätter in lite färgglada bakstycken
Ja exakt. Du kan också överväga vinkeljärn, ser lite b ut men du vinner ett par cm djup (beroende på hur dina skåp är byggda).
 
Jag hade låtit det vara, om du sätter in ett nytt bakstycke kommer du inte kunna flytta hyllplanen sen.
 
Det där händer ju på IKEA hyllor också. Det är en av bristerna med spånskivor med masonitbaksida. Verkar finnas olika modeller dock, några är mer spikade än andra, andra är bara iskjutna i stommen. Jag tror inte det är görbart på snyggt sätt utan att ta ned skåpen. Frågan är var i livscykeln du är. Är köket 3 år gammalt och du tänkt ha det 10 till, eller är det 10 år gammalt och du tänkt ha det 3 år till? I det senare fallet hade jag helt enkelt ställt in talrikarna och sen försökt glömma det hela... :D
 
P pjkw skrev:
Jag hade låtit det vara, om du sätter in ett nytt bakstycke kommer du inte kunna flytta hyllplanen sen.
Juste tänkte inte på det! Åhh vad knepigt.

J JohanLun skrev:
Det där händer ju på IKEA hyllor också. Det är en av bristerna med spånskivor med masonitbaksida. Verkar finnas olika modeller dock, några är mer spikade än andra, andra är bara iskjutna i stommen. Jag tror inte det är görbart på snyggt sätt utan att ta ned skåpen. Frågan är var i livscykeln du är. Är köket 3 år gammalt och du tänkt ha det 10 till, eller är det 10 år gammalt och du tänkt ha det 3 år till? I det senare fallet hade jag helt enkelt ställt in talrikarna och sen försökt glömma det hela...
Livscykeln har precis startat 6 mån 😞
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Juste tänkte inte på det! Åhh vad knepigt.


Livscykeln har precis startat 6 mån 😞
Jag skulle isåfall reklamera. Har ni köpt på IKEA och monterat själva? Följt instruktioner?
Kanske kan ni få nytt material, avdrag på pris etc. Om någon annan monterat skulle jag reklamerat till dem. Så får de lyfta ned skåpen.

Jag har själv massiva trästommar som är platsbyggda, de lossnar inget på, men de är nog ett helvete att lyfta ned. Men satte en IKEA köksmodul i vårt källarskafferi och där går det ju på en kvart att lyfta ned ett skåp, hänger på en skena. Jag skulle absolut ta det från baksidan och se till att få nån "hjälp" att lösa det, speciellt om ni inte monterat själva. Är det bänkskåpen så är det väl svårare att lossa. Men tar man ett skåp i taget borde det väl gå även där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.