Hej forumet.
Bytte fönster för fem år sen och fodrade invändigt med målad mdf.
På ett par ställen har mdfen svullnat av fukt.
När det upptäcktes har fukten torkat. Har kollat av runt alla fönster med fuktmätare.
Problemet är att jag inte förstår var fukten kommit in.
Nån som har ideer om vad som kan göras?
Bifogar lite bilder.
En bild inifrån, två från motsvarande hörn ute.

Fönstret är pvc med dreh kipp. Avrinning finns i karmen, ej igensatt.
 
  • Hörn av ett rum med vit vägg, fönsterbleck och smutsiga strimmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takhörn med mögel och spricka, smutsiga linjer och kablar, dålig underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn, vit fönsterbleck, spricka, smuts, behov av underhåll/reparation, inomhusmiljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum ? Finns fläkt som funkar bra ?
 
Vardagsrum, oskyddat söderläge
 
Kondens?
 
Brukar skapas då det är fuktigt och dålig ventilation. Har du ventiler i v-rummet? Bara att städa bort, håll koll.
 
Okej. Har inte märkt av nån kondens direkt.
Kan inte heller veta exakt när det här uppstått heller, tyvärr. Har ju som bekant varit gott om regn på sistone och har haft regn mot fasaden. Inte gett nåt ökat utslag med fuktmätning efter det.

Får se över hur välventilerat jag kan fixa.

Tack för svar
 
Detta är inte mitt expertområde men det här gissar jag kan vara orsaken.
Det blir lätt kondens på fönstret och med de rundade profilerna droppar det lätt ner om det är mycket kondens.
Vattnet åker kana i hörnen och leds då ut i hörnen men om det blir mycket kondens så rinner det längs hela profilen och kan då droppa var som helst.
Med de rundade profilerna på PVC fönster och avsaknad av element kan det bli så framförallt med 2-glas men även med 3-glas under vinterhalvåret när det är kallare ute än inne.
Om du har fönsterna i vädringsläge och det regnar mycket ute och med vinden ligger emot så kan det även då komma vatten som lägger sig i hörnen.

Bild där jag ritat ut var vattnet ofta rinner först.
Ett dörrstopp i närbild på en sliten vit vägg bakom en dörr, med markerad lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.