Har nyligen börjat renovera i sovrummet, väggarna har varit väldigt ojämna, särskilt betongväggen som vätter mot grannen. Det har fuskats i alla lager, många glada amatörer (flera lager halv-lös tapet och färg om vartannat utan någon spackling) men också målaren när huset byggdes, då bredspacklingen av väggen är extremt slarvigt utförd med en alldeles gropig yta som resultat, vilket synts genom flera tapeter.

Jag bestämde mig för att riva ned tapeterna, bredspackla och sedan måla väggarna. Gipsväggarna har gått bra men betongväggen är ett rent helvete. När jag började rulla på spackel så släpper tidigare bredspackling från betongen, så spacklet blir en sörja av tjocka flak med gammal spackel. Blev så frustrerad att jag skalade av all spackel från betongväggen, gammal som ny.

Nu har jag en betongvägg med små gropar i, en del av groparna är fyllda med spackel/fix/plastic padding(!), en del är tomma.

Vad är bästa vägen framåt för att jämna ut denna vägg så att jag kan måla den? Dammsuga noggrant sedan någon form av primer för att undvika att min spackling går samma öde till mötes? De djupaste groparna är nog 5-7 mm djupa vilket jag gissar blir jobbigt att lösa med bara spackel, borde kanske gå över med fix först eller finns enklare sätt?
 
Unikt namn
Har du någon bild på väggen/ojämnheterna?

Är det väldigt många grova hål kan du ju använda grovt väggspackel för att fylla i hålen först (och låta torka/slip/dammsuga) innan du går på med första lagret mediumspackel.

Så länge allt lössittande är borthackat så borde väl spacklet fastna.
 
Dels ett par gropar uppe till vänster i IMG_1977, ca 15mm långa, 7mm djupa. Också ett par större gropar som är fyllda med något, inte varit och krafsat i groparna så jag vet inte vad den vita massan är. Väggen ser ut ungefär så här överlag.

Sedan finns det 3-4 stycken gropar som är svårare att fånga på bild i.o.m att de är större, kanske 7cm i radie, och sluttar ganska lite. Om jag lägger bredspackeln mot väggen så kan du se hur det bildas som en dalgång i den andra bilden.

Lite orolig bara att det ligger damm i små-groparna i väggen som är svårt att få bort, och att det gör att spacklet inte riktigt fäster där?
 
  • Grå betongvägg med små hål, märken och vita färgstänk, grov textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på två betongytor, möjligen hörnet av en pelare, med små fläckar och oegentligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle de groparna vara ett problem? Jag har då spacklat bra mycket större hål än så.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de groparna vara ett problem? Jag har då spacklat bra mycket större hål än så.
Det är bara att bredspackla menar du? Det blir ju t.ex. i "dalgången" 1 cm djupt spackel då, stora som assietter är groparna. Kanske går men måste ta en jäkla tid att torka, krävas flera omgångar spackel och finnas risk för sprickbildning?
 
Tröttnar du på att spackla kan du väl sätta renoveringsgips och tapetsera på den?
 
T TypRätt skrev:
Tröttnar du på att spackla kan du väl sätta renoveringsgips och tapetsera på den?
Riktigt så lat är jag inte 😉 Bredspacklingen har gått över förväntan på alla gipsväggar. Jag blev lite grinig och paranoid bara, i.o.m att det gick så snett första försöket på betongväggen.

Det kanske är som ni säger, bara att dammsuga av och spackla på. Möjligtvis fix för de största groparna/"skålarna" för att spara lite tid/ett par omgångar spackel, eller är det sämre?
 
Ja, blir det stora gropar behöver man göra det i flera lager med torkning mellan.
 
Unikt namn
Det står ofta på spackelburken hur tjocka lager de rekommenderar.
Tex max 4mm på Bostick medium men upp till 15mm på Bostick grov.
 
Finns fillers att spackla hålen med.Har bara använt one strike filler, men det är främst för det fanns i lokala butiken.
 
Gipsbruk hade jag kört med först, följt av vanligt väggspackel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.