Hej
Ska installera laddbox, vi har dels ett propskåp ute där elmätaren och huvudsäkringar sitter och inne är ju elcentralen.

Jag fundera om de drar från elcentralen inne eller kan de dra ifrån huvud proppskåpet direkt?

Tänker om de drar ifrån elcentralen inne blir det jobbigt, hur grova kablar drar de till en 3 fas laddare på 11 kw?

Har ananrs kryppgrund så skulle kunna förberrda något rör där men måste då gräva en del
 
Går utmärkt att ansluta i mätarskåpet om det är förberett med en säkring för 3-fas 16A.

Kabel: 5G2,5 (om det är långt mellan skåp och Laddbox)
 
  • Gilla
boihus123
  • Laddar…
Hej
Ja det ser ut som följande utanför.
I mitten är 3 25A säkringar som är vad jag antar huvudsäkringarna.
Sen ovan sitter en säkring men verka bara vara porslin dvs ingen säkring i.
 
  • Ett elskåp öppet utanför byggnad med en röd cykel lutad mot staketet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Min installerades från mätarskåpet. Jag valde 6mm2 kabel för att kunna förbereda för mer än 11kw, men det vanligaste är att installationen görs med 2.5 bara.

Du ser ut att ha plats för en liten kapsling. När jag köpte Easee behövdes ingen separat jfb, men den box du valt kanske behöver det och då kan man ju inte ha allra minsta kapslingen...
 
  • Gilla
boihus123
  • Laddar…
Ja den behöver en separat JFB-A. Men "lådan" ovanför och udner huvudsäkring ser ju också ut att vara något obsolite eller vad kan de vara för?
 
Fota av papperslappen på övre lådan så finns ett schema..
 
  • Gilla
boihus123
  • Laddar…
Var parkerar du bilen?
Laddboxen skall sitt i bekväm höjd nära där bilen är parkerad.
Har du eller funderar du på solceller? Då är det lämpligt att dra fram en Aceflex 5G6 mm2 till en undercentral där både solceller matar in och bilen tar ut effekt.
Naturligtvis går man direkt på elmätareskåpet!
 
  • Gilla
boihus123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.