S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, det går inte att förtala ett företag, och det här är ett konsumentforum. Ska inte alla konsumenter få skriva om sin upplevelse?
Tycker du att det ska vara fritt fram att smutskasta företag utan grund för det? Så bara för att det är ett konsumentforum (och sveriges överlägset största byggforum) så ska det vara fritt fram att smutskasta och förstöra för företag?

Jag är helt och hållet för att man ska få hänga ut skitföretag som kör 250% påslag på material och myglar med arbetstiden. Men i det här fallet är det en helt vanlig jourutryckning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis inte, men tar det 5 minuter eller säg 15 minuter så borde det rymmas i de två timmarna grundtaxa.
Timme resa (30 minuter åt vardera håll), 15 minuter på plats, 15 minuter rengörning. Då finns det marginal kvar för att resan tog lite längre tid eller att det hela skulle registreras i något system.
Det håller jag iofs. med om. Jag har en väldigt negativt vinklad syn på allt TS säger så jag är inte alls övertygad om att jourkillen bara var där den tiden som TS hävdar. Om tvätten ryms inom de 2 timmarna inkl. resor så ja, då bör det ju inte debiteras extra utifrån uppgifterna vi fått från TS hittills.

Jag tror som sagt inte på TS dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du att det ska vara fritt fram att smutskasta företag utan grund för det? Så bara för att det är ett konsumentforum (och sveriges överlägset största byggforum) så ska det vara fritt fram att smutskasta och förstöra för företag?

Jag är helt och hållet för att man ska få hänga ut skitföretag som kör 250% påslag på material och myglar med arbetstiden. Men i det här fallet är det en helt vanlig jourutryckning.
Och hur skulle TS fått reda på det då? Det blev ju snabbt uppenbart att själva utryckningen var helt ok..
 
P
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Om du som konsument säger precis vad som ska göras när du kontaktar oss och sen håller dig till det utan att ändra dig under arbetets förlopp. Så skulle vi kunna precisera oss i pris lite bättre också.
Men sen i det här fallet så är det ju anställda som har ryckt ut på sin fritid för att hjälpa TS med sin skit som han inte klarar av själv, men skitit stopp lyckades han med och det är väl självklart att dom vill ha betalt för att dom har grottat i hans bajskorvar en fredagkväll och nu vill inte TS betala när dom tvättar sig efteråt.
Fy fan, vilket as till människa han är, tycker jag. Så låt han känna sig lurad det är han värd.

För Rot-avdrag kan inte göras på halvtimmar utan enbart hela timmar, fick jag till svar av dom på Skatteverket. Bråka med dom om du vill fortsätta den diskussionen.
"...TS är ett as till människa..." Det var starka ord, jag ser trådskaparen mer som en person som förväntade sig en sak och så blev det på ett annat vis. Det betyder INTE att TS har rätt, eller fel för den delen heller.

Det du skriver om ROT avdraget visste jag inte och jag har inte heller kunnat kontrollerat det gentemot källan, Skatteverket.
  • Är den faktorn en avgörande del i prissättningen? Det vill säga att man debiterar varje påbörjad timme på grund av ROT avdrag?
  • Om kunden väljer att ej nyttja sin rätt till ROT avdrag, blir det då differentierat pris och man debiterar faktisk period? Med andra ord, kan det bli billigare då?
Tråden har förskjutits och likt viskningsleken har historien modifierats en del.
  • Är det rimligt att betala 55 minuter extra för ett arbete som tar 5 minuter?
    Eller
  • Är det rimligt att som kund motsätta sig modellen "debitering per påbörjad timme" fast man vet att det är så det brukar vara?
Observera att vi inte vet med säkerhet vad som sagt, eller skrivits i mail och likt en hypotes vet vi faktiskt inte exakt vad som utförts.
En hypotes är ett ännu obevisat antagande om verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Rotavdrag gäller bara arbetstid så restiden på 1 timme får man inget avdrag för.
Dom 15 minuterna arbete med pumpen, och timmen för rengöring av densamma är berättigad till avdrag.

Men firman kan strunta i att begära rot, och då får kunden betala fullt pris.
 
S SueCia skrev:
Det är sjukt egentligen. Sån här smutskastning är helt OK.

Men när jag skrev "vad yrar du om?" till en person som hade fel men uttalade sig som om den hade rätt. Då fick jag en varning...
Jag kallar det konsumentupplysning
 
Ojoj vilken tråd. Nu har jag inte läst alla inlägg men jag kan tycka att diskussionen att man får betala en (1) jourtimme för att rengöra nåt som inte är dyrt och som för de som verkar känna till verktyget går fort att rengöra, om det ska rengöras till normal standard.

Om uppdraget tog 1h och 54 minuter, verktyget tog 5 minuter att rengöra så kan jag tycka det är vettigt att inte avrunda uppåt till 3h, även om kanske rörmokarens timlön ser ut på det sättet. Har man "ställkostnader" som läggs på timlönen, som bil och reskostnad kan jag tycka att det kan göra att man inte ska debitera ett par minuter och runda uppåt. Men förstår absolut att jouren kan ha en minimidebitering på tex 2h.

Om man vill rengöra ett verktyg för rensning av avlopp så att man kan ha det med i kupen i sin vanliga personbil med plyschkllädsel.kan jag förstå det tar tid. Om man nu valt att rensa avloppet genom att dra finslipsen genom röret och iklädd den vita kostymen i sin ferarri med ljusgul mockaklädsel, för att man rycker ut från jouren på sin fritid och just var på väg på date. Är det då rimligt att man debiterar 5h för rengöring, kemtvätt av slips och kostym samt rekond av ferarrin?

Jag tänker lite så att rörmokarn som rycker ut för att rensa avlopp är beredd på att själv bli skitig och skita ned sina verktyg, givetvis måste grovrengöring göras så firmabilen inte dryper av skit, men minutiös rengöring borde kunna göras på ordinarie arbetstid om så krävs? Verktygen torde kunna ha en förvaring som medger att de går att snabbt rengöra och förvara för att inte sunka ned kundens hus och hantverkarens bil. Rimligen får han i sin jourersättning en viss ersättning för att byta om, tvätta sig och sina verktyg efter fullgjort arbete. Och detta är med i någon slags grundjourtaxa med utkörning mm. Kunden kan ju aldrig gissa hur dessa moment går till så det är bättre att ha ett fast pris på den delen. Bor man avigt till kan det ju vara rimligt att ha ett tillägg på tex all resa utöver 30 minuter från företagets kontor. Att debitera extra tid för att hämta nya verktyg eller rengöra egna verktyg tycker jag talar för dålig planering hos hantverkaren. Givetvis kan nåt behöva rengöras eller återställas, men isåfall i rimlig omfattning - annars har man valt fel verktyg!

Och. Jag gör det mesta hemma själv, men jag ju haft hantverkare hemma för vissa saker. Nästan bara VVS och el har det varit historiskt. Sista jobbet att dra om rören i källarn gjorde jag tillslut själv med stor hjälp av tips på detta forum och information jag hittat på nätet, dels pga kostnadsskäl men framförallt att ingen ville ta sig an det inom rimlig tid. Men. För ett antal år sen hade vi stopp i avloppet. Kämpade själv en kväll, men för att inte ringa ut jouren så blev det toaförbud på den toan (stoppet var bara i en del av systemet) och ringde en röris nån dag senare när jag även gått bet på att försöka lösa det genom att köpa en slang man kopplade till högtrycket. Nå. Han jag ringde tog fast pris för att komma ut. Han kom med ett antal prylar, vindade ut en lång slang från sin bil (som innehöll nån slags pump kan jag gissa) och nån typ av högtrycksspoling med styv slang (likt den jag själv köpte på Jula för att försöka lösa det). Med metodiskt och kraftfullt inmatande av slangen i ett par minuter och sen ca 20 sekunders spoling med högtrycket så sa han att "så var det klart". Jag tror han tog nånstans 2-3.000 för detta, inklusive allt. Det är nog snart 10 år sen så lär väl vara dyrare nu. På vanlig arbetstid kan jag tycka det var rätt dyrt, men samtidigt valde jag ju den modellen. Jag har för mig han hade en hink med en trasa med sig som han torkade slangen med, vindade in den och packade ihop på 5 minuter till. så totalt 15 minuter tog det. Jag har inget att klaga på detta. Då jag hade fast pris hade han kunnat få sitta och putsa på slangen i min källare i en timme till om han skulle haft den till nåt annat efteråt.

Nå. Jag har respekt för rörmokare och deras kompetens, men de rörjobb jag gjort tidigare så har de debiterat mycket extrakostnader och bitvis varit 2st fast det gått med en, spridit ut jobbet över flera dagar så runtomkringkostnad ökat. Totalt sett var det väl inte prisvärt, men inte heller på nivån jag kände mig lurad. Men jag tror nog jag kommer göra de flesta VVS jobb själv framöver, utom tex byte av värmepump och sådant där man måste ha specialutrustning och där man vill ha garanti på helheten (om tex BVP är dyr). Men installera en radiator eller blandare lär jag aldrig hyra nån för igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl att hantverkare tar alldeles för lite i timpenning i förhållande till de pengar de behöver dra in för att känna sig nöjda och då blir det en massa hittepå.
 
  • Gilla
Mirkan och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Problemet är väl att hantverkare tar alldeles för lite i timpenning i förhållande till de pengar de behöver dra in för att känna sig nöjda och då blir det en massa hittepå.
Kanske vanliga snickare. VVS och El vekar ha rätt höga timpriser och bra löner.

På VVS verkar det som det inte finns några billiga utländska hantverkare som tar bulkjobb som pressar priset. Det verkar vara skitsvårt få tag på en röris. Det gör väl att de kan debitera mer pengar. Har man ringt till 2-3 st och fått nej så skiter man i att den fjärde tar lite mer pengar. Men jag håller med, det är framförallt överaskningar i form av extrakostnader och höga tillägg på materialpriser som irriterar mest. Timpriset vet man och har förberett sig på. Det andra är oftast svårare att få reda på i förväg.

Rörfirman jag använde var tydliga med sina extrakostnader, så det som irriterade mig var när de inte var hos mig hela dagar utan delade upp det på flera halvdagspass (utan att det var motiverat av jobbet hos mig men för att de hade annat de lovat att göra). Jag fick nog betala bil och reskostnader för 3-4 dagar "extra" mot om de jobbat 8h dagar. Det hade jag aldrig kunnat räkna ut. Nu kom de halvdagar eller gick 2h tidigare, hade de istället kommit 1h om dagen i en månad så hade det ju blivit extremt dyrt och ineffektivt. Nå, det bästa är väl att lära sig göra jobbet själv... :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:

Rörfirman jag använde var tydliga med sina extrakostnader, så det som irriterade mig var när de inte var hos mig hela dagar utan delade upp det på flera halvdagspass (utan att det var motiverat av jobbet hos mig men för att de hade annat de lovat att göra). Jag fick nog betala bil och reskostnader för 3-4 dagar "extra" mot om de jobbat 8h dagar. Det hade jag aldrig kunnat räkna ut. Nu kom de halvdagar eller gick 2h tidigare, hade de istället kommit 1h om dagen i en månad så hade det ju blivit extremt dyrt och ineffektivt. Nå, det bästa är väl att lära sig göra jobbet själv... :)
En snygg grej som firman som flytspacklade åt oss gjorde var att bara ta ut en bilkostnad per 8h, så han kunde vara här 5 gånger på en vecka men bara ta ut en avgift för bilen. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och? Det tar tid att ta sig dit den ska göras rent och framförallt, även om det tar fem minuter ska ingen behöva jobba gratis.
Om det är så att det krävs en extra resa till rengjörings stället utöver resan till kunden så blir det än märkligare detta fallet.
 
J jasa1 skrev:
Om det är så att det krävs en extra resa till rengjörings stället utöver resan till kunden så blir det än märkligare detta fallet.
Det konstiga är väl att de inte glömde verktyget hos kund som de sedan var tvungna att åka o hämta för rengöring
 
Tänk om man själv fick debitera hantverkaren arbetstid när hantverkaren varit sen till en uppgjord tid då man avstått från jobb för att möta hantverkaren. :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tänk om man själv fick debitera hantverkaren arbetstid när hantverkaren varit sen till en uppgjord tid då man avstått från jobb för att möta hantverkaren. :D
sånt händer ska du veta
 
R RoAd skrev:
Det jag reagerar på är att det lagts en timme på att rengöra den där. Det borde väl inte ta mer än några minuter. Annars låter det som ett av de mest felkonstruerade verktyg jag hört talas om.
De allra flesta tar betlat för påbörjad timme...men iom att det redan hade betalats för 2h timmar tycker man kanske att det var lite hårt.
Sen vet man ju att jour-VVS "kostar skjortan"

Frågan är om man skulle varit nöjdare som kund om fakturan inte specats på det sättet utan typ: Jourutryckning + material: xxxx kr
 
  • Gilla
Pjer Polanski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.