Jag har den i svart på min altan. Tycker det är snyggt.
Det var inte jag som la den utan snickarna som byggde altan.
Kommer dock ihåg att de tyckte det var enkelt att lägga.
 
B Byggsnyggen skrev:
Jag har den i svart på min altan. Tycker det är snyggt.
Det var inte jag som la den utan snickarna som byggde altan.
Kommer dock ihåg att de tyckte det var enkelt att lägga.
Den verkar smidig att lägga! Dock kräver det ju mer underarbete och jag tänker att det blir bra mycket dyrare. Är du nöjd i övrigt?
 
Det är trevligt med halvgenomskinlig plast då området under blir så pass mycket ljusare.
Till vad jag hoppas falurött med vita detaljer tycker jag också tegelfärgad plåt/papp/shingel är svårt då det varken funkar med det faluröda eller ser ut som tegel. Hellre då grått, svart eller vitt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, kanske en pergola med lätt lutande glastak? Det kanske är staketet du ritat på skissen som stör mitt designöga;)
En pergola kan såvitt jag vet inte ha nått glastak men ett glasat altantak är ingen dum ide om man gillar ljus och värme.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Varför inte ha samma takmtrl som på huset?
 
F fribygg skrev:
Varför inte ha samma takmtrl som på huset?
Tegel blir för klumpigt- tungt och kräver mer fall
 
M Mi skrev:
Den verkar smidig att lägga! Dock kräver det ju mer underarbete och jag tänker att det blir bra mycket dyrare. Är du nöjd i övrigt?
Ja, jag är mycket nöjd. Enligt mig är det väldigt snyggt så hittar du en färg som är lika så skulle jag köra på detta. Tror även att det skulle fungera i svart. Takvinkeln är ju sådan att man knappt ser taket.
Gillar pärlspont så har detta som innertak och det blev snyggt. Däremot kanske du ska fundera på om du ska isolera taket eller inte. Man vet ju inte om man någon gång tänker glasa in och använda altan även på vintern.
Jag har inte isolerat.
Kanalplast har jag inte ens funderat på. Så lite plast som möjligt är min filosofi och finns det något plastigare än tak i kanalplast? Dessutom smattrar det väl en hel del när det regnar och ger ett jobbigt ljus vid solsken, har jag intalat mig.
 
B Byggsnyggen skrev:
Ja, jag är mycket nöjd. Enligt mig är det väldigt snyggt så hittar du en färg som är lika så skulle jag köra på detta. Tror även att det skulle fungera i svart. Takvinkeln är ju sådan att man knappt ser taket.
Gillar pärlspont så har detta som innertak och det blev snyggt. Däremot kanske du ska fundera på om du ska isolera taket eller inte. Man vet ju inte om man någon gång tänker glasa in och använda altan även på vintern.
Jag har inte isolerat.
Kanalplast har jag inte ens funderat på. Så lite plast som möjligt är min filosofi och finns det något plastigare än tak i kanalplast? Dessutom smattrar det väl en hel del när det regnar och ger ett jobbigt ljus vid solsken, har jag intalat mig.
Nej, kanalplast är inte snyggt, men det är ju relativt lätt och kräver inte mycket fall vilket gör det lättare konstruktionsmässigt. Däremotbtrodde jag att man alltid isolerade under plåttak för att dämpa t.ex. smatter av regn, men det kanske går bra utan?
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
M Mi skrev:
Tegel blir för klumpigt- tungt och kräver mer fall
Är det erfarenheter du gjort av det lilla taket över dörren på gaveln eller är det nått du 'tror' eller har du rentav räknar på det?
Jag betvivlar att ett tegeltak på läkt ovan hallotex 380 är för tungt men du skulle ju kunna räkna på det om du vore seriöst intresserad.

Det finns rätt fina glastak, men 32m2 enkelt glastak kostar >100 000kr och är ju alltså betydligt dyrare än ett bandfalsat plåttak
 
F fribygg skrev:
Är det erfarenheter du gjort av det lilla taket över dörren på gaveln eller är det nått du 'tror' eller har du rentav räknar på det?
Jag betvivlar att ett tegeltak på läkt ovan hallotex 380 är för tungt men du skulle ju kunna räkna på det om du vore seriöst intresserad.

Det finns rätt fina glastak, men 32m2 enkelt glastak kostar >100 000kr och är ju alltså betydligt dyrare än ett bandfalsat plåttak
Nej, men varken tegel- eller glastak är ett alternativ.
 
M Mi skrev:
Jag vill bygga tak över vår altan för att få skydd mot regn och få det mer ombonat. Det är västerläge och det gör inget att det blir mörkare inomhus, då vi bara har ett litet fönster där. Vi kommer att bygga själva, vi har en del vana, men är inga plåtslagare direkt.
Rent estetiskt skulle det vara snyggast med rött plåttak, eftersom huset är traditionellt rött med vita knutar och tegeltak.
Lättast skulle det säkert vara att lägga ett kanalplasttak och billigare, eftersom jag tänker mig att det går åt mindre material till konstruktionen.

Så vad är bäst? Plåttak eller kanalplast? :)
Lägger in bild på en skiss jag har gjort för att ni ska få en liten uppfattning om läget.
De material jag ser på huset idag är

Falurött trä
Vitt trä
Tegel
Vitlackad plåt (hängrännor, stuprör, mm)
Röd plåt (venthuv, ränndal)
Glas (fönster)

Jag skulle då inte vilja tillföra kanalplast utan tycker det skulle bli fult.

Låglutande tegeltak är opraktiskt och ser dumt ut.

Kvar blir plåttak och jag skulle välja samma röda nyans som antingen ränndalar eller venthuvar.

På undersidan skulle jag klä med vitmålat trä med små glipor som ni har under takfoten.

Och vita stolpar samt vitt staket i trä som tex knutarna.

Profilen på plåttaket skulle jag välja något som ser ut som falsad plåt. Detta ger ett lite ”finare” eller dyrare intryck än tp-20 profil eller liknande.

Alternativet vore glasveranda med glastak, men det gissar jag är avsevärt dyrare och inte vad du är ute efter.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
De material jag ser på huset idag är

Falurött trä
Vitt trä
Tegel
Vitlackad plåt (hängrännor, stuprör, mm)
Röd plåt (venthuv, ränndal)
Glas (fönster)

Jag skulle då inte vilja tillföra kanalplast utan tycker det skulle bli fult.

Låglutande tegeltak är opraktiskt och ser dumt ut.

Kvar blir plåttak och jag skulle välja samma röda nyans som antingen ränndalar eller venthuvar.

På undersidan skulle jag klä med vitmålat trä med små glipor som ni har under takfoten.

Och vita stolpar samt vitt staket i trä som tex knutarna.

Profilen på plåttaket skulle jag välja något som ser ut som falsad plåt. Detta ger ett lite ”finare” eller dyrare intryck än tp-20 profil eller liknande.

Alternativet vore glasveranda med glastak, men det gissar jag är avsevärt dyrare och inte vad du är ute efter.
Det skulle vara absolut snyggast! Jag är mest rädd för att det kommer att bli svindyrt, men ska räkna på det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.