Hej!
Drömmen om fint golv i tv-rummet = plankgolv. Tycker detta är jättejättefint! Har lagt furuplank i sovrum och övre hall men det är ju så väldigt mjukt och känsligt. Vill inte ha jätteslitna golv direkt när man lagt det... Vad kan man ha som håller lite bättre??? Och vad kostar det? Finns andra träslag man kan köpa som plankgolv som är hållbarare? Får ju inte bli alltför dyrt heller... Hoppas på lite råd från er!
 
C
Om man bortser från "inte bli alltför dyrt" så finns det ju bambu, om man vill han åt som håller.. :p typ mellan 700 och 1000 kr/m2. :D
 
Hur menar du med plankgolv?

Riktiga plankor, med springor som växer och krymper med årstiderna, eller hela stavar på parkettgolv, tex 20x240cm?

Trä(?)slag du kan titta på är tex ek, ask, björk eller bambu.
För plankgolv tror jag du får räkna med 700-2500kr/m2, för parkett 300-800kr/m2

/ Fredrik
 
ask. lamellträ från byggmax
annars finns borstad furu. årsringarna är hådare än resten
 
Fast borstad furu är ett skämt att håla rent. Furu hårdnar med tiden, och oljat med en bra olja är det hårt redan från början. Ett plankgolv kostar sällan mer än 500kr/m2, står man ut med lite kvist så blir priset lägre.
 
T TorpSara skrev:
Fast borstad furu är ett skämt att håla rent. Furu hårdnar med tiden, och oljat med en bra olja är det hårt redan från början. Ett plankgolv kostar sällan mer än 500kr/m2, står man ut med lite kvist så blir priset lägre.
funder på att lägga just den borstade sorten av grangolv i sommarstugan. Vad är problemmet med renhållningen? Ar det besvärligt att att sopa eller våttorka? Eller kanske både och?
 
G gaia skrev:
funder på att lägga just den borstade sorten av grangolv i sommarstugan. Vad är problemmet med renhållningen? Ar det besvärligt att att sopa eller våttorka? Eller kanske både och?
Den liksom DRAR åt sig smuts. Och det är svårt att få det att släppa för det fastnar i strukturen.
 
Tak för info!
har just fått en provbit hem och det känns välbehandlat med hårdvaxolja och ej poröst eller strävt.
Känns len på något sätt. Men kan tänka mej att sand och smulor kan hamna i dalarna ..... ska testa testbiten ;)
 
Det är fiffigt! Testa och se, de kan ju ha utvecklats!
 
A
Har ingen källa men en sakkunnig har sagt att hårdheten ökar om man lutar golvet. Kan ju vara ett sätt för den som vill ha brädgolv.
 
testat och den borstade ytan är känsligare och fuktig/kladdig smuts typ sylt, björkfrå som fastnar lätt på det sträva . Kan tänka mej att skurtrasan blir snabbt sliten . Vätskor sugs ej in tack vare hårdvaxoljan .
Jag hoppar över borstat och tar hellre hyvlat med hopp om lättare städning .... det gäller 40m2 i ett sommarhus så vill man ha det lätt städat ;).
Lutning är ju samma som en borstning fast med kemikalier. Man tar bort lite an det mjuka ligninet ur plankans yta..... kemikalier lämnar kanske slätare yta?
 
Jag har lagt 24/26 mm granplankgolv som vid läggningen för 18 år sedan lutades och därefter har såpats, de första åren relativt ofta. Numera såpas de några gånger/år och däremellan tvättas regelbundet med kallt vatten. Ev skador efter tung jyckes klor, tex i trappan, går bort med lite extra vatten då träfibrerna reser sig. Golvet håller sig ljust. Under mattor mörknar golvet men återfår så småningom sin ljushet när mattan tagits bort. Kostar man på sig högkvalitativ gran och kan leva med att springorna mellan planken växlar efter årstiden är detta långsiktigt, i min mening, det mest lättskötta golvet.

Visserligen är gran mjukare än furu men just dess förmåga att självreparera sig är dess stora fördel.
 
Redigerat:
A
G gaia skrev:
testat och den borstade ytan är känsligare och fuktig/kladdig smuts typ sylt, björkfrå som fastnar lätt på det sträva . Kan tänka mej att skurtrasan blir snabbt sliten . Vätskor sugs ej in tack vare hårdvaxoljan .
Jag hoppar över borstat och tar hellre hyvlat med hopp om lättare städning .... det gäller 40m2 i ett sommarhus så vill man ha det lätt städat ;).
Lutning är ju samma som en borstning fast med kemikalier. Man tar bort lite an det mjuka ligninet ur plankans yta..... kemikalier lämnar kanske slätare yta?
Nu är min golvbehandling precis klar att gå på, men slätt som en barnrumpa efter lut och hårdvaxolja.
yonna yonna skrev:
Jag har lagt 24/26 mm granplankgolv som vid läggningen för 18 år sedan lutades och därefter har såpats, de första åren relativt ofta. Numera såpas de några gånger/år och däremellan tvättas regelbundet med kallt vatten. Ev skador efter tung jyckes klor, tex i trappan, går bort med lite extra vatten då träfibrerna reser sig. Golvet håller sig ljust. Under mattor mörknar golvet men återfår så småningom sin ljushet när mattan tagits bort. Kostar man på sig högkvalitativ gran och kan leva med att springorna mellan planken växlar efter årstiden är detta långsiktigt, i min mening, det mest lättskötta golvet.

Visserligen är gran mjukare än furu men just dess förmåga att självreparera sig är dess stora fördel.
Har du bilder på din golv att dela?
 
yoloboi skrev:
Har du bilder på din golv att dela?
FInns bild i mitt album, långt ner. Trappa och övervåning i gran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.