Måste få in en stor bult (ca 14-16mm) i betongvägg. Tror inte det är problem att borra upp, men, nog måste jag behöva någon typ av plugg för att förankra bulten? Eller, finns det någon annan lösning, typ banka in den?
 
Det finns särskild ankarmassa för ändamålet. Har för mig att imported_Byggaren skrev någonting här på forumet för ett tag sedan om hur man fixar det med cement och grejer, men jag minns inte riktigt vad han skrev. Du kanske hittar det om du söker.
 
jag gjöt fast en billyft med gängstång som jag monterade såhär:

1.borrade flera 16mm hål (välj djup..men djupare=bättre)
2.blåste rent ordentligt
3.fyllde hålet till 7/8 med ankarmassa av märket "HILTI"(finns andra märken med....tål mkt och brinner fort)
4.tröck ner gängstången i lämplig längd, höll i den en liten stund medans det härdade lite..
5.efter 45 min var det härdat i rumstemp, detta gick även att använda i minusgrader men då med längre härd tid..
6.väntade över natten för säkerhetsskull....drog sen....

KLART när alla är genomhärdade

Det blir väldigt varmt då det härdar, iaf det jag använde så tänk på det.....

good luck
/
M
 
och sedan så skruvar man bara ut stången?...
 
zniff skrev:
och sedan så skruvar man bara ut stången?...
Nej sedan lär den sitta fast för tid och evighet och det var nog meningen i trojlees fall. Vill du kunna skruva i och ur bulten ur väggen så är det en annan femma.
 
Kan du inte slå i en expanderbult?
 
Allium skrev:
Kan du inte slå i en expanderbult?

Expander är ok om man har massiv betong men har man betonghålsten så är det ankarmassa eller långa plugg som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.