Fick årets överraskning när plattgången (lagd i höstas) rasade ner i ett slukhål modell mindre. Efter ett skyfall (55 mm) spolades takvattnet och det som föll på plattorna mot kantjärnet vid blomrabatten och ner i ett gammalt gjutet avloppsverk.

Märkligt nog fungerade avloppet från det, (enligt uppgifter) 50 år gamla systemet, så gruset under plattgången spolades bort och det blev bara luft under plattorna!

Nu till frågan: Funderar på att använda detta avlopp från stuprännan genom att lägga ett 50 mm markrör under plattorna och släppa fram det till hålet, och där gjutets det ett störtavlopp ner som mynnar vid utloppet.
Tänker att jag använder en tratt vid stupröret så blir det ett skyfall så rinner det över och ut på plattorna

Gjutningen i fyrkantiga hålet stoppar risken för framtida slukhål

Hoppas det framgår hur jag tänkt
 
Är otroligt novis på dylika frågor men några bilder skulle underlätta…..
 
L lob skrev:
Är otroligt novis på dylika frågor men några bilder skulle underlätta…..
Ska försöka
 
O Owe 17 skrev:
Ska försöka
 
  • Asfalterad yta med öppet avloppshål, gröna växter och blommor i förgrunden, svart hund i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså leda regnvattnet ner i avloppet? Tänk på att det inte är ok i alla kommuner att göra så.
 
O Owe 17 skrev:
Fick årets överraskning när plattgången (lagd i höstas) rasade ner i ett slukhål modell mindre. Efter ett skyfall (55 mm) spolades takvattnet och det som föll på plattorna mot kantjärnet vid blomrabatten och ner i ett gammalt gjutet avloppsverk.

Märkligt nog fungerade avloppet från det, (enligt uppgifter) 50 år gamla systemet, så gruset under plattgången spolades bort och det blev bara luft under plattorna!

Nu till frågan: Funderar på att använda detta avlopp från stuprännan genom att lägga ett 50 mm markrör under plattorna och släppa fram det till hålet, och där gjutets det ett störtavlopp ner som mynnar vid utloppet.
Tänker att jag använder en tratt vid stupröret så blir det ett skyfall så rinner det över och ut på plattorna

Gjutningen i fyrkantiga hålet stoppar risken för framtida slukhål

Hoppas det framgår hur jag tänkt
Nu känner jag inte till något VA-bolag som numera tillåter dagvattenanslutningar till avloppet.
Däremot kan VA-bolaget ha dagvattenledningar i vägen som man kan ansluta till.
Så kolla med VA-bolaget!
 
Och 50 mm räcker inte, ska vara 110 mm om det ska svälja takvatten.
 
  • Gilla
Owe 17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.