Vi kommer att ha en 70 cm djup bänk i en ganska stor del av vårt blivande kök. Nu funderar jag på om man skulle kunna göra någon specialare där, som blir både snygg och praktisk. T ex en upphöjd "hylla" på de innersta 10 centimetrarna. Ska man i så fall ha kakel på "väggen" eller en bit bänkskiva där också?

Syftet är alltså inte i fösta hand att slippa köpa en extra bred bänkskiva utan att få till något som är bättre än det! Vad tror ni?
 
Vi ska också ha en 70 djup bänkskiva och såg en smart lösning som vi funderar på att ta till oss:

Skjutdörrar!

Då har man 10 gömda centimetrar att förvara undanhängda köksredskap, kaffe/teburkar, flingpaket, etc. Skjutdörrarna vi såg har jag för mig var i frostat glas, så att de är lätta att rengöra. Jag ska se om jag kan hitta mer info och någon länk. Det var en av de stora kökstillverkarna (kan det ha varit Canadakök...?), men jag ska ta reda på vilken av dem det var.

På återseende.
 
Hemmakatten
Vi har en rostfri bänk som är 73cm djup, helt slät, ingen upphöjd kant längst in. Oj, vad vi är glada för de extra cm. Härligt att skjuta in bytsar o byttor och ändå kunna ha utrymme framför, kunna lägga tex en skärbärda med rullade köttbullar längst in och samtidigt ha plats för en till skärbräda framför. Bakom gasolhällen finns plats för salt o peppar mm.

Jag skulle absolut råda er att ha bänken hela vägen in, det är härligt med en hel plan bänk.
 
rkrupa skrev:
Vi ska också ha en 70 djup bänkskiva och såg en smart lösning som vi funderar på att ta till oss:

Skjutdörrar!

Då har man 10 gömda centimetrar att förvara undanhängda köksredskap, kaffe/teburkar, flingpaket, etc. Skjutdörrarna vi såg har jag för mig var i frostat glas, så att de är lätta att rengöra. Jag ska se om jag kan hitta mer info och någon länk. Det var en av de stora kökstillverkarna (kan det ha varit Canadakök...?), men jag ska ta reda på vilken av dem det var.

På återseende.
Kvänum har en bild på ett kök med sådan lösning. Tyvärr hade vi inte plats för det i vårt kök men attans vad snyggt det är...large_Grip_Laminat_Lonn-1.jpg
 
Det är egentligen konstigt att 70cm djupa bänkskivor inte är vanligt
De +10cm är väldigt praktiska och användbara
Om man är kort i rocken kan det kanske kännas "djupt" men annars är det bara fördelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.