Har ni olika stilar i olika rum? Eller är det genomgående en och samma stil? Jag har både och. Försöker att jobba med en eller två färger som går igenom i alla rum men samtidigt ha en annan stil...ex orientisk i sovrummet och mer modernt i vardagsrummet. ( färgen är då orange ( olika nyanser) samt svart. Tapeterna är genomgående ljusa. Är helt tokig med att ändra stilar och färger efter årstiderna hehehe...ibland bara med accenter liksom krukor och dyl. :D

Hur gör ni?
 
Är du pitebo?! Har just inhandlat tapeter och färg till alla rum.. Jag kan säga att det är fan inte lätt när man inte har några möbler att gå efter... Det får bli lite bakvänt, välja möbler efter tapeterna...

Men jag har av någon anledning gått på ganska mycket svart-vitt, gröngrått och en helt underbar hundkexaktig tapet som tog rekord i kronor per rulle. Så basen är vit kan man säga och sen låter jag accesoarer ge färg så jag har möjligheten att ändra lite stil utan att måsta måla/tapetsera om...
 
Manberg skrev:
Är du pitebo?!  Har just inhandlat tapeter och färg till alla rum.. Jag kan säga att det är fan inte lätt när man inte har några möbler att gå efter... Det får bli lite bakvänt, välja möbler efter tapeterna...

Men jag har av någon anledning gått på ganska mycket svart-vitt, gröngrått och en helt underbar hundkexaktig tapet som tog rekord i kronor per rulle. Så basen är vit kan man säga och sen låter jag accesoarer ge färg så jag har möjligheten att ändra lite stil utan att måsta måla/tapetsera om...

Pitebo? Jag???? Heheheee...Japp! Var det namnet hemlunda som avslöjade mig? ( där bor jag) Är du också pitebo??? Så vilka färger ska du ha i de olika rummen? Hur ser köket ut?
 
En till Pitebo som ansluter sig!

hemlunda, det var namnet som avslöjade dig. Har tänkt på det flera gånger, men aldrig kommit mig för att fråga.

Ok, till sakfrågan. Jag har genomgående vit bas, med en grå fondvägg i vardagsrum och en svart/vit i hallen. Sovrummet sticker av i en härlig olivgrön tapet. Har satsat på en bas i vitt vad gäller de mer öppna rummen för att kunna förändra med enklare medel.

För mig känns det viktigt med en bas i de öppna utrymmena, det ger mig möjlighet att förändra accenter efter humör, och årstid. Blir du nå klokare?
 
Jag har jättestort behov av ordning och reda, men vi har ganska stökigt hemma. Hade jag kunnat göra om hade jag lagt ekgolv överallt utom i badrum och grovkök där det skulle vara grått klinker. Lister, karmar, dörrar och fönster skulle vara vita, och väggarna i en lugn vit nyans. Sedan hade jag haft några accenter, kanske mest i rött, i tavlor, gardiner, och andra saker. Jag rest ganska mycket och skulle sätta upp lite träskulpturer och -masker som jag köpt utomlands. Har en matta från Tunisien som jag gillar jättemycket, som är naturfärgad i rött och lila.

Jag tycker det är svårt ju större hem man har för jag är lite rädd att man ska upplevas tråkig om man kör med samma i färg i fler än ett rum. Samtidigt känns det mer harmoniskt om man har samma färg och låter allt annat tala för sig självt. Men jag gillar verkligen inredningsprogrammen, och där har de sällan vitt på väggarna.

Pernilla
 
Det är en intressant fråga som hemlund ställer.
Ska man titta på vad olika färger symboliserar och hur de påverkar oss människor så borde vi ha åtminstone ha olika färger, beroende på vilket rum det är.

Exempelvis passar kalla färger bättre i sovrum än varma. Varma färger passar i rum där vi umgås såsom allrum och matrum. Varma färger såsom gult passar i hallen.

Själv har jag inte färgsatt mitt hus ännu. Det pågår renovering med stort R.
Däremot har jag bestämt mig för att använda några få färger för att ge grunden harmoni. Däremot kan jag tänka mig att blanda moderna och ärvda möbler, lampor och andra detaljer.
 
Harrieth skrev:
Exempelvis passar kalla färger bättre i sovrum än varma. Varma färger passar i rum där vi umgås såsom allrum och matrum. Varma färger såsom gult passar i hallen.
Vi umgås i sovrummet, och då ska man ha varma färger. Kanske ska testa att måla det rött och se hur det påverkar vårt umgänge. Å andra sidan brukar det vara mörkt så färgerna påverkar inte så mycket då.

Pernilla


 
pillan71 skrev:
Vi umgås i sovrummet, och då ska man ha varma färger. Kanske ska testa att måla det rött och se hur det påverkar vårt umgänge. Å andra sidan brukar det vara mörkt så färgerna påverkar inte så mycket då.

Pernilla
Ja, det sägs ju att vill man ha barn ;) ska sovrummet vara rött, vill man sova skall det vara blått...
Själv har jag en milt grön tapet, en färg som rekommenderas för god nattsömn.
 
Orange är en blandning av rött och gult och stimulerar människor mentalt och socialt vilket får dem att tänka och prata. Orange passar därför bra i ett matrum.
Jag har inte provat själv men kanske kan det vara idé att prova med oranga lakarn?
 
Vi har låtit lägga in samma fiskbensparkett i hela huset och målat alla väggar med samma vita nyans. Sedan låter vi möbler och accessoarer tala.
 
Som relativt nybliven husägare så är det faktiskt först nu som jag känner att jag kan ta mig tid att tänka igenom och planera hur jag vill möblera i rummen och hur jag vill att de sak upplevas. Måste säga att inte är det många möbler som jag behållt inte.  Det tar mer tid än jag trodde att få in rätt känsla och bestämma vilka möbler man verkligen vill ha i ett rum. Att en möbel i en viss färg tex har så stor betydelse ibland. Från att ha många möbler i bok och furu så känner jag idag ett lyft att ha möbler i björk.

Köket däremot får gå i vitt och furu vilket känns välkomnande. Köksluckorna får bli enkla lidingö från IKEA, köket är idag under ombyggnad. Tidigare så var det lite mörkare ekluckor som gjorde att köket kändes trångt och inte alls inbjudande som jag vill att det ska vara.

Antagligen så finns lika många inredningsstilar som människor  :)
Det är härligt att få inreda sitt hem även om det kanske är något som inte blir klart i ett nafs. Jo jag har varit så naiv och trodde saker å ting skulle gå fortare än de gjort hitintills.

Jag tror starkt på att mitt hem kommer ha olika stil i olika rum då det är lite så jag är som människa. Jag vill ha omväxling och olika stilar på olika rum.
 
Vi har olika färgkombinationer i alla rum (2 grundfärger + 1 komplementfärg), men samma stil - trägolv och klassiska tapeter. (Bor i sekelskifteshus) Sedan blandar vi moderna och antika möbler.
Enda undantaget är sovrummet som går helt i vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.