Stenberg kombimaskinen är nog överlägset dyrast. 22000 kronor i inköp plus frakt från Sverige och totalrenovering landade på omkring 8000 euro plus arbetstiden.
Fast jämfört med alternativen blev den ändå billig och den har tjänat in sig flera gånger om.

Traktorn för 4800 euro plus iskedjor plus en massa hydraulikdelar plus frontlastaren för 1000 euro och skopor för nästan 500 euro och fästjärn för 150 euro plus annat material och arbetstid blev också ett dyrt verktyg men den har också tjänat in sig flera gånger om.

Dyrast i form av bortkastade pengar var en kinesisk smärgel som kostade över 150 euro och höll 15 minuters lätt användning. Jag fick ingenting på garantin eftersom 15 minuter ansågs vara normal livslängd för en hobbymaskin. Att den inte hade sålts som hobbymaskin var en annan sak.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
MrJay
Gipsputsmaskin, 60000kr
Sen så har vi min marklaser jag hunnit använda två gånger innan den blev stulen, 28000kr 🤬

Edit: Också min splitternya Flex-maskin som snickare tog sönder vid första användning, 7200kr. Väntar fortfarande på att de skall skicka den på service.
 
Redigerat:
En vinkelväxel för 300kr. Väldigt dyrt för nästan ingenting, men den löste problemet på några minuter när jag hade den hemma. Jag hade lagt timmar på att försöka få på muttrarna dessförinnan.

Väl spenderade pengar ändå, men mycket pengar för något som jag nog bara använder en gång. Eller så börjar jag använda den ofta? Vem vet...
 
En röjsåg från Husqvarna, ca 7000 kr
 
En hyvel från Lie-Nielsen, L-N 62 Jack plane är nog dyrast i sin grupp. Kostade nog 4000.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är det dyraste verktyget ni köpt? Behöver inte vara dyrast mätt i kronor utan kan vara dyrast i den verktygsklassen.

Exempel: Jag köpte en fuktmätare för 4 700 kr. Det var det i särklass dyraste verktyget jag köpt givet typen av verktyg, även om jag köpt åtskilliga verktyg som kostar mer.
Kan man kalla frugan för ”verktyget”? I såfall har jag ett klart svar på frågan. Men…o andra sidan är hon nog värd pengarna trots allt❤️
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske du trivs med din hyvel, men annars kan du förmodligen sälja den för lite mer än det du gav. De är slut här och det ”billigaste” sättet att få hit en landar på 5500 just nu, men med tanke på vår valuta blir den dyrare för var dag. (Jag får hem min kopia i morgon om UPS sköter sig.)
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu kanske du trivs med din hyvel, men annars kan du förmodligen sälja den för lite mer än det du gav. De är slut här och det ”billigaste” sättet att få hit en landar på 5500 just nu, men med tanke på vår valuta blir den dyrare för var dag. (Jag får hem min kopia i morgon om UPS sköter sig.)
Japp, gillar den och den är inte till salu. Har några till som köptes ”billigt” för ett antal år sen med tanke på efterfrågan och dollarkurs.
 
Düsseldorff
Traden Traden skrev:
Kan man kalla frugan för ”verktyget”? I såfall har jag ett klart svar på frågan. Men…o andra sidan är hon nog värd pengarna trots allt❤️
Nej, man kan inte kalla frugan för "verktyget".
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, man kan inte kalla frugan för "verktyget".
Rätt. Frågade henne nyss…
Hon ville inte bli kallad för ”röjsågen” eller annat
 
  • Haha
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Att bli kallad multimaster måste väl ändå vara ok?
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Mest pengar är byggställningen (om inte skotern räknas då) för ca 60.000 men väl värd pengarna och får väl tillbaka en stor del om/när den säljs.

DeWalt hyvel för 7-8000, inköpt för 7-9år sen som jag använt en gång för att ta av 1mm på en salning, men ska väl lära mig använda den någon gång...
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
D
Kommer osökt att tänka på den gången jag beställde låssprint till kammremmen från england och posten la på 2500% i tullavgift istället för 25%. Omöjligt att överklaga. Ahhh Postnord, må ni brinna i helvetet
 
  • Wow
  • Ledsen
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Att bli kallad multimaster måste väl ändå vara ok?
Jag kallar min fru för ”fein”. Speciellt när det är hon som nästan hetsar mig att köpa onödigt dyra verktyg (och drar in mest pengar).
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
En Parkside bilningsmaskin på Lidl som de av nån outgrundlig anledning reade ut för 200 (tvåhundra). Köpte enbart för priset men aldrig använd men en dag så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.