Lånelöfte=summa man får låna.

Har typ ingenting att göra med priset.
 
sysmali
Är detta mer korrekt då Anders? Ni kan köpa för 17 miljoner.

Bild på bolånekalkylator. Anger inkomst, egen insats, köpform. Visar preliminärt lånebelopp, månadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Lånelöfte=summa man får låna.

Har typ ingenting att göra med priset.
Förutom att det är säkerheten för banken.

Text om bolån och lån-löfte, ekonomi, bankaffärer, markering med röd penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I min kommunikation med banken har vi aldrig pratat annat än vad jag får köpa för.
 
Det varierar, vissa banker ger ett maxtak på köpeskilling , andra på lånebeloppet. En sak mellan kund och bank
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
...
 
  • GIF med kvinna som sjunger, texten "TELL ME LIES TELL ME SWEET LITTLE LIES" visas tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Är detta mer korrekt då Anders? Ni kan köpa för 17 miljoner.

[bild]
Det som är så bra med att ha samma bankman (kvinna) för privata som för bolaget är att utdelning osv blir en del av budgeten. Iof kan de ju göra en snabb slagning på bolagets ekonimiska situation men tror ändå det blir bättre med mer personlig handson
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det varierar, vissa banker ger ett maxtak på köpeskilling , andra på lånebeloppet. En sak mellan kund och bank
Håller med om att det nog kan tolkas på olika sätt, jag tycker mig läst in att Anders menade köpa för 17m, annars hade han haft lättare hitta objekt i detta område. Många ute i spenaten jag bor mellan 30 och 50 verkar ha kunnat köpa hus för 10-12M och verkar ha högavlönade men drägligt vanliga jobb. Några verkar vara vd för stora företag eller ha egna företag, men sett till hus verkar det inte vara avgörande. Min tro är att många tjänat pengar på tidigare affärer, ärvt pengar osv, med två bra löner och en kontantinsats behöver man nog inte tjäna flera hundra tusen i månaden för att bo fint. Men några som tjänar så mycket bor ungefär som alla andra.

Jag kan konstatera att även utanför hus som kostade över 10MSek så kan en 15 år gammal V70 stå parkerad som andrabil. I de mer typiska nyare kvarteren så verkar det vanligare med två teslor men ett hus för 7 mille.

(Vi köpte för mindre men har ändå en gammal V70)
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Håller med om att det nog kan tolkas på olika sätt, jag tycker mig läst in att Anders menade köpa för 17m, annars hade han haft lättare hitta objekt i detta område. Många ute i spenaten jag bor mellan 30 och 50 verkar ha kunnat köpa hus för 10-12M och verkar ha högavlönade men drägligt vanliga jobb. Några verkar vara vd för stora företag eller ha egna företag, men sett till hus verkar det inte vara avgörande. Min tro är att många tjänat pengar på tidigare affärer, ärvt pengar osv, med två bra löner och en kontantinsats behöver man nog inte tjäna flera hundra tusen i månaden för att bo fint. Men några som tjänar så mycket bor ungefär som alla andra.

Jag kan konstatera att även utanför hus som kostade över 10MSek så kan en 15 år gammal V70 stå parkerad som andrabil. I de mer typiska nyare kvarteren så verkar det vanligare med två teslor men ett hus för 7 mille.

(Vi köpte för mindre men har ändå en gammal V70)
Nja, han skrev att han fått lånelöfte på 17 Miljoner. Köpeskillingen är något annat, vilket påverkas av kontantinsats m.m.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, han skrev att han fått lånelöfte på 17 Miljoner. Köpeskillingen är något annat, vilket påverkas av kontantinsats m.m.
Nej lånelöftet betyder vad du får köpa för. Iallafall de bankmän jag varit i kontakt med och även vänner osv. Aldrig varit missförstånd när man pratat om det med. Bara du som väljer tolka fel
 
  • Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej lånelöftet pratar man slutsumman på bostaden. Ett lånelöfte på 17 miljoner betyder du kan köpa en bostad för 17 miljoner

Edit: kanske min bankkvinna som är efterbliven då. Hon pratar om vad jag får köpa för inte hur mycket jag får låna
Knappast, ett lånelöfte är ett löfte om hur mycket lån banken är villig att ge dig.
Banken vet ju inte hur mycket du kan lägga in kontant, kanske en förälder ger dig en penninggåva, eller du säljer din dyra bil, smycken eller du kanske får en stor vinst på din lilla bostadsrätt.

Banken ger ett lånelöfte som baseras på dina inkomster och betalförmåga.

Här får du en länk helt gratis att läsa på lite:
https://enklare.se/ordlista/lanelofte/
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast, ett lånelöfte är ett löfte om hur mycket lån banken är villig att ge dig.
Banken vet ju inte hur mycket du kan lägga in kontant, kanske en föräldrr ger dig en penninggåva, eller du säljer din dyra bil, smycken eller du kanske får en stor vinst på din lilla bostadsrätt.

Banken ger ett lånelöfte som baseras på dina inkomster och betalförmåga.
Nej, lånelöften inkluderar det. Iallafall från SEB, de tar också med kostnad för lagfart osv.

Men kanske man har annan terminologi runt knarkkvartarna i Götet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej lånelöftet betyder vad du får köpa för. Iallafall de bankmän jag varit i kontakt med och även vänner osv. Aldrig varit missförstånd när man pratat om det med. Bara du som väljer tolka fel
Jag har alltid också haft uppfattningen att lånelöfte är den nivå man troligen kan få okej på att lämna bud på, sedan utgör själva lånet bara en del av det.

Men 17 miljoner är svindlande i en värld där ett lån en gång togs ut på 1,5 miljoner (behövdes en 500-tusing för full användbarhet) för 110.000 kvm tomt och hus.

(Men så sitter jag här också med kilometervis till närmaste granne i en ljum solig sommarkväll, inte särskilt nära hufvudstaden.)
 
Redigerat:
S sjoberga skrev:
Jag har alltid också haft uppfattningen att lånelöfte är den nivå man troligen kan få okej på att lämna bud på, sedan utgör själva lånet bara en del av det.

Men 17 miljoner är svindlande i en värld där ett lån en gång togs ut på 1,5 miljoner (behövdes en 500-tusing för full användbarhet) för 110.000 kvm tomt och hus.
Bara för att man har lånelöfte på 17 betyder det inte man vill lägga de pengarna. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara för att man har lånelöfte på 17 betyder det inte man vill lägga de pengarna. ;)
Nä, men det är vad banken troligen ställer upp på som maxbud. Ändå rätt skönt att ha koll på i förväg om man inte vill göra bort sig.

Å andra sidan är lånelöfte jävligt om mäklaren berättar vad opponenten har i lånelöfte i en budgivning.
 
S sjoberga skrev:
Nä, men det är vad banken troligen ställer upp på som maxbud. Ändå rätt skönt att ha koll på i förväg om man inte vill göra bort sig.

Å andra sidan är lånelöfte jävligt om mäklaren berättar vad opponenten har i lånelöfte i en budgivning.
Lånelöfte är inget man berättar för mäklaren :) iallafall Inte fören vunnen budgivning
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.