Hej
Jag söker tips på bra FTX-aggregat för ett hus på 150kvm. Har hittat Heru 75s och VM2 ....finns det fler bra.

Jerk
 
Flexit SL4R EC är ett bra aggregat. Det har EC motorer i fläktarna
som drar ca hälften av vad de vanliga AC motorerna gör.
http://ubh.homeip.net/bilder/S4R_SL4R_AC_EC.pdf
(Läs i rätt diagram, den finns med både AC och EC motorer)

Har själv monterat ett EC aggregat (det större S4R pga större hus).
Är mycket nöjd. Det finns andra fabrikat med EC motorer också.
Innan jag hittade att det fanns EC motorer drog jag mig lite för FTX pga
elkostnaden för fläktarna, nu är det överkomligt i a f.

Såg att VM2 också kör EC motorer. Välj EC sen spelar det säkert ingen större
roll vilket fabrikat på aggregat. Hittade ni VM2 hos usv så har de även flexit.
 
Jag kör VM2 i mitt hus på 150 m2 enplans med golvvärme. Fungerar prickfritt hittils...3:e året! Har bytt filter 2 ggr.
/S
 
Stol skrev:
Jag kör VM2 i mitt hus på 150 m2 enplans med golvvärme. Fungerar prickfritt hittils...3:e året! Har bytt filter 2 ggr.
/S
Hur ofta måste aggregatet avfrosta när det är kallt ute? eller har du förvärmare?
eller klarar den ner till -20grader.utan att den måste avfrosta eller ha förvärme.
är själv intresserad av den
 
REC Temovex RT-400S behöver ingen avfrostning. Däremot vindsvarianten har det och även den mindre modellen 250S.

PS. Har en RT-400S i källaren, dock ej inkopplad ännu.
 
Snailman
Mich skrev:
REC Temovex RT-400S behöver ingen avfrostning. Däremot vindsvarianten har det och även den mindre modellen 250S.

PS. Har en RT-400S i källaren, dock ej inkopplad ännu.
intressant, funderar på att skaffa en sån, ser gärna rapporter när du kopplat in den:)
 
Tack för tipsen...
 
Vad är EC-motor resp. AC-motor?
tacksam för lite förklaring
mvh/Larsu
 
AC-motor är en vanlig växelspänningsmotor, finns lite olika varianter.

EC-motor är en motorsom drivs med likspänning.
Med EC-motorn följer en box av någon typ som fixar om vår vanliga växelspänning till likspänning som driver motorn.

Skillnaden blir att AC-motorn blir billigare i inköp och dyrare i drift, medan EC-motorn blir dyrare i inköp och billigare i drift (drar mindre ström).
En annan fördel är att EC-motorn blir möjlig att styra i valfri hastighet via elektroniken.

Det här var bara enkelt förklarat.

Dom flesta aggregat-tillverkare har börjat komma med aggtregat där man kan välja typ av motor.
Går att ur deras fläktdiagram jämföra hur mycket effekt fläktarna drar vid det luftflöde man vill ha.
 
larsu skrev:
Vad är EC-motor resp. AC-motor?
tacksam för lite förklaring
mvh/Larsu
EC eller (DC) motorer är likströmsmotorer som oftast är betydligt energisnålare än AC motorerna som är växelströmsmotorer.
EC-DC fläktarna är 12V likström som är enkela att varvtalsjustera med spänningen.
Aggregaten med EC-DC fläktar är oftast något dyrare än aggregat med AC fläktar men den låga energiförbrukningen på DC fläktarna gör att man snabbt sparar in den investeringen.

/Patrik
 
Någon här som vet om Heru kör med AC- eller EC-motorer?

/Jonas
 
Är dessa DC-motorer borstlösa? I radiostyrda elbilar och flygplan har man länge använt sig av små DC-motorer, men nu har det börjat komma sk. borstlösa DC-motorer som har en verkningsgrad som är ca. 30% högre än de "gamla" motorerna.

Undrar bara, för det kanske finns ännu effektivare motorer till fläktarna.
 
En EC-motor är en bortslös DC-motor, mer exakt om tekniken kan man söka efter om man är nyfiken.
EC betyder något typ "elektriskt kommuterad motor" *om jag inte minns fel*
 
Man lär så länge man lever... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.