Jag vill bygga tak över vår altan för att få skydd mot regn och få det mer ombonat. Det är västerläge och det gör inget att det blir mörkare inomhus, då vi bara har ett litet fönster där. Vi kommer att bygga själva, vi har en del vana, men är inga plåtslagare direkt.
Rent estetiskt skulle det vara snyggast med rött plåttak, eftersom huset är traditionellt rött med vita knutar och tegeltak.
Lättast skulle det säkert vara att lägga ett kanalplasttak och billigare, eftersom jag tänker mig att det går åt mindre material till konstruktionen.

Så vad är bäst? Plåttak eller kanalplast? :)
Lägger in bild på en skiss jag har gjort för att ni ska få en liten uppfattning om läget.
 
  • Blyertsteckning, hus med sadeltak, veranda, fönster, detaljerad skuggning, konst, arkitektur, handritad, trädgårdslandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är huset byggt? Stilen på utbyggnaden går inte riktigt ihop med huset. Testa att rita upp några andra alternativ
 
Kanske rött shingel tak?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När är huset byggt? Stilen på utbyggnaden går inte riktigt ihop med huset. Testa att rita upp några andra alternativ
Huset är byggt 2004, ett en och halvplanshus i vinkel med tegel och falurött. Just nu är altandäcket för stort, när vi byggde sa någon att man inte kunde ha för stort så vi vräkte på. Det var staket runt från början och det var snyggare, men när det blev dåligt för ett par år sedan rök det.

Västsidan, som jag tänker tak över, har vi använt som transportyta utan när vi har haft partytält där. Då har vi utnyttjat det som sittyta. Jag har nog ritat femton olika alternativ och landat i att taket skulle passa bäst där. Sedan kan man ju leka med valmat tak, snickarglädje etc.

Västsidan har en ytterdörr och runt fönster. Den första bilden är från baksidan/söder, där vi har matplats i söder och markis.
 
  • Träveranda, vita utemöbler, rött hus, takpannor, gröna växter, uteslingor, molnig himmel, tilltagande vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus med vita knutar, veranda, grönskande trädgård och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med vita fönster och dörrar, omgivet av gröna växter och en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T topmount skrev:
Kanske rött shingel tak?
Fördelar med shingel?
 
M Mi skrev:
Huset är byggt 2004, ett en och halvplanshus i vinkel med tegel och falurött. Just nu är altandäcket för stort, när vi byggde sa någon att man inte kunde ha för stort så vi vräkte på. Det var staket runt från början och det var snyggare, men när det blev dåligt för ett par år sedan rök det.

Västsidan, som jag tänker tak över, har vi använt som transportyta utan när vi har haft partytält där. Då har vi utnyttjat det som sittyta. Jag har nog ritat femton olika alternativ och landat i att taket skulle passa bäst där. Sedan kan man ju leka med valmat tak, snickarglädje etc.

Västsidan har en ytterdörr och runt fönster. Den första bilden är från baksidan/söder, där vi har matplats i söder och markis.
Hmmm, kanske en pergola med lätt lutande glastak? Det kanske är staketet du ritat på skissen som stör mitt designöga;)
 
Finns det plats för mer byggyta? Hur stor yta tar huset idag och hur stor är tomten?
 
yonna yonna skrev:
Finns det plats för mer byggyta? Hur stor yta tar huset idag och hur stor är tomten?
Ytan på taket skulle bli ca 3× 7 m, men det går säkert att gjuta plint och göra altanen djupare i slänten. Jag vill inte ha större, utan vill ha mindre altandäck. Nu är den gigantisk och känns som en helikopterplatta och är totalt omysig! :D
 
M Mi skrev:
Ytan på taket skulle bli ca 3× 7 m
Min fråga gällde främst det framtida bygglovet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, kanske en pergola med lätt lutande glastak? Det kanske är staketet du ritat på skissen som stör mitt designöga;)
Vi har en pergola redan vid östersidan på huset, men då utan tak. Här krävs det någon slags vägg, enligt mitt designöga, för att få mer rumslighet. Som du ser på fotona är det en slänt framtill, vilket gör att det skulle kännas som att man tipper omkull om det inte finns staket där.
 
yonna yonna skrev:
Min fråga gällde främst det framtida bygglovet.
Det krävs bygglov oavsett om det är plåt eller plattak efterom det överstiger 15 m2...
 
M Mi skrev:
Vi har en pergola redan vid östersidan på huset, men då utan tak. Här krävs det någon slags vägg, enligt mitt designöga, för att få mer rumslighet. Som du ser på fotona är det en slänt framtill, vilket gör att det skulle kännas som att man tipper omkull om det inte finns staket där.
Jag håller inte med, ett förfulande staket kan ni väl undvika, brukar folk ramla ner i slänten (onyktra gäster räknas inte) ;)?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller inte med, ett förfulande staket kan ni väl undvika, brukar folk ramla ner i slänten (onyktra gäster räknas inte) ;)?
Nej, det är mer känslan. Om man sitter i en stol vill man inte ha en kant bakom som man kan råka tippa över. Sedan tycker jag att det finns snygga staket, tänkte inte bygga ett fult :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
[länk]
Har du lagt detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.