Hej!

Går lite i tankarna att låta installera en kakelugn. Vikten på dem är ca 1400 kg.

Någon här som har erfarenhet huruvida det är lugnt att montera en sådan "rätt upp och ner" på en betongplatta (som är gjord enl konstens alla regler)?

En bekant sa till mig att plattan borde vara förstärkt kring det område den ska monteras på t.ex.

Säljaren säger (så klart) att det inte är någon fara.

Tack för input!!
 
Jag är inte konstruktör men 1400 kg blir ju en ganska redig punktlast så jag gissar att det beror på hur plattan är utformad och hur markförhållandet ser ut under om det går eller inte, samt vart på plattan kakelugnen ska stå. Spontant känns det som att en förstärkning skulle vara på sin plats. Förhoppningsvis kommer det fler svar från någon med bättre konstruktionskunskaper än mig...
 
  • Gilla
mothership
  • Laddar…
Beror ju helt och hållet på vad det är för typ av betongplatta. Betongen i sig klarar vikten utan problem men beroende på hur stor nedböjningen blir så kan det bli problem.
 
  • Gilla
mothership
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Beror ju helt och hållet på vad det är för typ av betongplatta. Betongen i sig klarar vikten utan problem men beroende på hur stor nedböjningen blir så kan det bli problem.
Kolla med en konstruktör, mitt tips.
 
Redigerat:
Om jag vill ha hängsle och livrem, och fråga någon som jobbar med detta - är det typiskt sett en konstruktör som kan räkna på det?
 
Är den pålad, över eller underkantsarmerad eller oarmerad?
 
  • Gilla
mothership
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är den pålad, över eller underkantsarmerad eller oarmerad?
Den är inte pålad. Vet ej skillnaden mellan underkants/överkantsarmerad men - Cellplast, golvvärme/armering, sen betong på det.
 
Då håller det!!
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.