Jag håller på att fixa en gammal skiftesverkstuga på Öland. Försöker hålla mig till gamla metoder och material. Nu har turen kommit till taket som är belagt med plåt (inkl luftspalt). Takstolarna är 15cm tjocka och jag ska ha liggande panel på insidan. Utrymmet däremellan har jag tänkt fylla med isolering. Mest för att kunna sova på loftet varma sommardagar men även för att kunna använda huset på vinter.

Nu är frågan vilken isolering jag ska använda. Någon har rekommenderat PUR som inte behöver vara så tjockt för att ge god effekt men det känns ju inte så traditionellt. Att fylla med fibermaterial känns ju trevligare men det blir ju inte så effektivt när det bara blir knappt 15cm.
Tacksam för synpunkter.
 
  • En förfallen vinden med gammalt trägolv och en skorstenskonstruktion, belysning från ett fönster, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med plåttak, stegar, rosbuskar och en bänk utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Först måste du ha vindskydd ovanpå isoleringen, annars fungerar det inte. Det ser ju ut att vara öppet direkt ut till yttertaket.
Sedan är det väl bara att fylla på med skivor eller lösull. Vad du skall ha för duk mellan takstolarna och glesen är en annan historia. Antingen ångbroms eller ångspärr, ”alla” har olika åsikter om det…
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Vår granne några hus bort som har renoverat sitt gårdshus från sekelskiftet använde takisoleringsskivor från Kingspan. Det är ju moderna grejer men fördelen med det är att det inte bygger så mycket men har hög isoleringsförmåga.

Det kanske kan vara ett alternativ? Jag tror annars att det mest är arkitekter som använder eller rekommenderar det materialet för att få en nättare lösning.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Ccellulosa och ångbroms, enda alternativet om du frågar mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kanske träfiberisolering?
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
Är det dubbla lager plåt?
Ser ut som pannplåt från insidan och bandtäckning på utsidan?
 
H HSP skrev:
Är det dubbla lager plåt?
Ser ut som pannplåt från insidan och bandtäckning på utsidan?
Endast bandtäckning. Det kom med en gammal bild.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Ccellulosa och ångbroms, enda alternativet om du frågar mig.
Cellulosafirman tyckte facken var för trånga för sprutning.
 
Tack för era synpunkter
Jag har använt träfiberskivor (Hunton Nativo )i väggarna och funderar nu på att ha det även i yttertaket. 145mm blir ju tunt men vi kommer inte ha det som permanent bostad. Med vindpapp och panel innanför. Det är ju lätt att fixa själv. Men PURskumsprutaren övertygade mig nästan…
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är det dubbla lager plåt?
Ser ut som pannplåt från insidan och bandtäckning på utsidan?
 
  • Vindutrymme med träbjälkar, spånplattor och en skorsten. Konstruktionsmaterial utspritt. Renovering eller byggarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
U
Skulle aldrig isolera bostäder med PUR. Om det börjar brinna avger det rätt stora mängder vätecyanid.
Sen om det kommer in fukt, tex taket läcker, kommer du inte märka att saker börjar ruttna bakom/inne i skummet.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
S Stefan Wetterstad skrev:
Cellulosafirman tyckte facken var för trånga för sprutning.
Hur tunna är facken? Jag hade några fack i takkupan som verkligen var jättesmå, det var inga problem.
 
U
Vi hade 150mm och det funkade bra att spruta in hos oss
 
MTech MTech skrev:
Hur tunna är facken? Jag hade några fack i takkupan som verkligen var jättesmå, det var inga problem.
14,5cm. Men firman vill att jag först sätter plast (+gles) för att kunna se att det packar sig överallt. Jag är tveksam till plast. Lutar nu åt Hunton träfiberskivor och vindpapp.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
U
Sant vi satte ångbroms för att de skulle kunna spruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.