Hej,
Upplever att det luktar rök från kaminen hemma. Min lekmanna bedömning är att det smygdrar runt kaminen, se bild två. Kan dock inte få ihop att det skulle tjuvdra med tanke på att den är trycktestad/kontrollbesiktigats för ett år sedan pga nygjutet rör? Eller är det möjligt att den smygläcker ändå?

tänkte testa pannkit för att täta glipan på bild två. Någon som har erfarenheter av dessa kit? Typ denna: https://www.bauhaus.se/pannkitt-cas...SPgEn3U4TDxiRTLqZ9B-UTRgZGAxubygaAvqoEALw_wcB

Tack på förhand
 
  • Kakelugn med ved, oanvänt, förvaringsutrymme, papperskasse, grått golv, vit vägg, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig, dammig fönsterkarm och skärmen med behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för typ av ventilation?
Självdrag, fläktstyrd frånluft (tex FLVP), FTX?

Vad för tilluft är det till eldstaden?
Egen tilluftskanal eller rumsluften?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har ni för typ av ventilation?
Självdrag, fläktstyrd frånluft (tex FLVP), FTX?

Vad för tilluft är det till eldstaden?
Egen tilluftskanal eller rumsluften?
Självdrag. Men sen finns det påfört pax fläkt i badrum(2st) och en i tvättstugan. Dessa har kontinuerlig drift. Tilluft är väl rumsluften. Men finns en del spaltventiler vid fönstren i huset, men det kanske är för lite 🤷🏼‍♂️
 
Jag skulle sitta lugnt i båten. Jag tvivlar på att glipan som du visar kan skapa röklukt när kaminen brinner. Du borde få ett ordentligt drag i skorstenen vilken gör att den borde suga väldigt mycket luft när du eldar. Annars kan du ju hyra in en rökmaskin och se om det läcker :).
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle sitta lugnt i båten. Jag tvivlar på att glipan som du visar kan skapa röklukt när kaminen brinner. Du borde få ett ordentligt drag i skorstenen vilken gör att den borde suga väldigt mycket luft när du eldar. Annars kan du ju hyra in en rökmaskin och se om det läcker :).
Haha nej det är inga problem när vi eldar som du säger! Däremot när vi inte gör det så sprider sig doften i huset 🫣
 
L LekmannJohan skrev:
Haha nej det är inga problem när vi eldar som du säger! Däremot när vi inte gör det så sprider sig doften i huset 🫣
Hej. Det har nog med att det har regnat ovanligt mycket det senaste månaderna. Du kommer nog aldrig få det helt tätt för att få bort lukten. Jag skulle se om jag kunde hitta en hatt till skorstenen i stället så att det inte regnar in i skorstenen. Det är detta problem jag tror in har.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Det har nog med att det har regnat ovanligt mycket det senaste månaderna. Du kommer nog aldrig få det helt tätt för att få bort lukten. Jag skulle se om jag kunde hitta en hatt till skorstenen i stället så att det inte regnar in i skorstenen. Det är detta problem jag tror in har.
Faktum är att vi har satt på en hatt till skorstenen så det ska inte regna in ☺️

Men Pannkit för att täta, någon som vet om det fungerar eller är det big no?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.