Offropic men kan varmt rekommendera delen då det ska felsöka golvvärmen.

 
Fairlane
A AG A skrev:
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Å andra sidan så verkar de flesta ställa sig på företagets sida, så det kanske inte är så illa?
Det värsta för företaget i denna story tycker jag är att man försöker köpa sig fina omdömen på nätet.

Som du säger, hur seriös och noga man är så kommer det alltid finnas någon missnöjd. När jag läser recensioner så försöker jag få en totalbild. 1 missnöjd av 100, brukar värderas lågt, 99 av 100 då undviker jag företaget. Det förstörs ju om alla negativa recensioner plockas bort.
 
  • Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
Då jag inte sett fakturan är det svårt att ”välja sida” men om rengörningen är specificerad som en egen post på en timme skulle även jag ha synpunkter på kostnaden
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Enligt lagen kan du inte förtala ett företag, om jag läser rätt. 🤔

Sedan anser jag tråden säger mer om TS än om Svanströms.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har ingen erfarenhet av eller relation till Svanströms, men kollade lite på deras hemsida nu i samband med den här tråden.

Man har en FAQ med en post "Vad kostar en rörmokare?". Mycket bra! Det blir som bekant missförstånd mellan kunder och företag ibland så det känns bra att företaget uppmärksammat detta och försöker förklara så att det blir färre missförstånd. Det är min initiala tanke, tills jag sen läser vad man skriver.

Först en presentation om vad en rörmokare är, sen kommer en beskrivning av vad rörmokaren har i lön och att denna har hela 5(!) år utbildning (inkluderat gymnasium och därefter lärling med lön, inte så imponerande faktiskt, men ok). Efter det kommer information om vad en rörmokare kostar företaget. Sist kommer informationen om vad kunden får betala (förmodligen det som kunden var intresserad av), nämligen "minst någonstans mellan 700-800:- ink moms / timme.".

Dvs man har inte tagit chansen alls att försöka minska risken för missförstånd. Får jag verkligen en rörmokare från Svanströms för 800 kr/h inklusive moms?
Man berör inte debiteringsmodellen alls, vilket hade kunnat undvika många diskussioner. Jag tänker då på saker som:
  • Ersättning för restid (och varifrån man beräknar denna?)
  • Ersättning för bil
  • Ersättning för tid att hämta/köpa delar
  • Ersättning för tid att rengöra verktyg
  • Minimidebitering
  • Betalning per påbörjad timme eller något annat?
En kund som går in och läser på får ju lätt bilden av att kommer en rörmokare hem till mig i 4 timmar så kommer jag betala 4*800= 3200 kr inklusive moms. Hur tänker en oinsatt kund om ett uppdrag som tar 15 minuter på plats?

Ska man göra en FAQ och kalla en "Vad kostar en rörmokare?" så bör man rimligen ha med de saker som intresserar kunden och som gör att risken för missförstånd undviks. På det här sättet ökar man ju bara risken att det blir missförstånd. Bra tanke, misslyckat genomförande är min åsikt.

Och, nej min avsikt är inte att smutskasta bolaget eller branschen, utan snarare att förklara varför det så ofta blir missförstånd och fel. Det är ju inte så märkligt att någon reagerar på 1200 kr för en bil på fakturan om det inte nämns något om det innan. Sen kan man tycka det är självklart att bil kostar och måste ersättas, så självklart så att det inte ens behöver nämnas, men då tyder det på att man inte är beredd att lära av sina (eller andras) misstag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan också se det som 50% extra, det är nog få sugna på att betala. Det utan värdering av om det var en vettig faktura eller inte.

Eller så är man lite tydligare mot sina kunder innan så försvinner en del av problemen. Den här typen av skriverier om ett bolag kan jag som kund åtminstone värdera. Jag kan välja att tolka TS story som vettig och undvika bolaget, eller jag kan välja att tolka TS som en gnällspik och skita fullständigt i hans sågning. Värre är när företagen försöker köpa bra omdömen, då faller förtroendet både för företaget och deras höga betyg.
Man får hoppas att han inte köper en liter jordgubbar på Coop och kommer hem för att sedan hitta två dålig i botten..

Då är den dagen förstörd..
 
  • Gilla
  • Haha
vvsavlopp och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
A AG A skrev:
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Medlem sedan 2015 men kan inte forumets regler och inriktning? Här är ett mindre urval, samtliga paragrafer finns här:

§ 5 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

§ 6 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 6.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.

§ 6.5 Företag i byggbranschen
Hantverkare och andra entreprenörer i byggbranschen är ofta enmansföretagare och tillåts diskutera i Byggahus forum. Allmänt ska den som arbetar i byggbranschen vara vaksam på att detta är ett forum FÖR konsumenter där vi endast driver konsumentfrågor.

§ 8 Respektera våra moderatorer
Moderatorerna gör ett hästjobb när de upprätthåller ordningen i forumet, visa dem respekt. Synpunkter på moderering skickas via PM och läggs aldrig ut i forumet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det tar 5 minuter att göra rent en sån pryl.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Att den extra timmen var för rengöring har Svanströms meddelat via mail.
Exakt vad står det i mejlet?
En skärmdump på mejlet?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Det är sjukt egentligen. Sån här smutskastning är helt OK.

Men när jag skrev "vad yrar du om?" till en person som hade fel men uttalade sig som om den hade rätt. Då fick jag en varning...
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
S
J jasa1 skrev:
Det tar 5 minuter att göra rent en sån pryl.
Och? Det tar tid att ta sig dit den ska göras rent och framförallt, även om det tar fem minuter ska ingen behöva jobba gratis.
 
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Offropic men kan varmt rekommendera delen då det ska felsöka golvvärmen.

[media]
Haha vilka amatörer! Stackars kunder som får betala när dom är ute och felsöker.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Fairlane
S SueCia skrev:
Och? Det tar tid att ta sig dit den ska göras rent och framförallt, även om det tar fem minuter ska ingen behöva jobba gratis.
Givetvis inte, men tar det 5 minuter eller säg 15 minuter så borde det rymmas i de två timmarna grundtaxa.
Timme resa (30 minuter åt vardera håll), 15 minuter på plats, 15 minuter rengörning. Då finns det marginal kvar för att resan tog lite längre tid eller att det hela skulle registreras i något system.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är förjävligt att dom tar en extra jourtimme för rengöring av verktyget. Dom firmor jag har haft att göra med som åkt ut på jouruppdrag till kunder som skitit stopp har pumpen i en hink som dom ställer vid kundens wc, efter att dom pumpat upp stoppet så sköljer dom pumpen genom att spola i toalettstolen och sen ställs avloppspumpen ner i hinken igen.
 
  • Gilla
jasa1
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är sjukt egentligen. Sån här smutskastning är helt OK.

Men när jag skrev "vad yrar du om?" till en person som hade fel men uttalade sig som om den hade rätt. Då fick jag en varning...
Som sagt, det går inte att förtala ett företag, och det här är ett konsumentforum. Ska inte alla konsumenter få skriva om sin upplevelse?
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.