Halloj
Jag leker med iden att bygga ett skrivbord och funderar lite på materialval för väggarna till konsolerna. Jag tänker att mdf är det billigaste alternativet men då måste jag måla skrivbordet. Plywood är något billigare men jag vet inte vilken plywood jag ska välja då den kommer bli synlig. Tredje alternativet är det dyraste men kanske det finaste. Hyllplan av ek. Med plywood och hyllplan tänker jag att jag även kan betsa istället för att måla. Samtliga material finns på byggvaruhus och jag tänker att jag ska "pockethole" skruva ihop det så då kanske mdf faller bort?
Jag kan som inte bestämma mig o vill därför se vad ni har för åsikter?
 
  • 3D-modell av köksö med skåp och hyllor, ritningsvy nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roband915 skrev:
Halloj
Jag leker med iden att bygga ett skrivbord och funderar lite på materialval för väggarna till konsolerna. Jag tänker att mdf är det billigaste alternativet men då måste jag måla skrivbordet. Plywood är något billigare men jag vet inte vilken plywood jag ska välja då den kommer bli synlig. Tredje alternativet är det dyraste men kanske det finaste. Hyllplan av ek. Med plywood och hyllplan tänker jag att jag även kan betsa istället för att måla. Samtliga material finns på byggvaruhus och jag tänker att jag ska "pockethole" skruva ihop det så då kanske mdf faller bort?
Jag kan som inte bestämma mig o vill därför se vad ni har för åsikter?
Hej,

Jag har mest åsikter om designen. Ska skrivbordet vara helt fristående eller kan det hänga på en eller flera väggar? Personligen är benutrymme under skrivbordet något jag värdesätter mycket och jag hade försökt ta bort så mycket av skåpen som möjligt.

Det går utmärkt att göra pockethole-tekniken med mdf, men du måste ha rätt skruv och gärna lim också. Om du använder mdf eller plywood måste du sätta kantlister på kanterna av skrivbordsskivan.

Jag byggde mitt skrivbord av 44mm tjock ek-fanérad mdf + kantlister av massiv ek. Hade vägt ofattbart mycket att göra motsvarade skrivbord i massiv ek.
 
Designen är tänkt att likna ett "president" skrivbord eller vad jag ska kalla det. Ett pampigt o mäktigt skrivbord typ. Har alltid velat ha ett sådant :) det ska sen smyckas med lite lister o konstverk typ.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.